RSS | Impresszum | Előfizetés  
  2018. december 16., vasárnap
Etelka, Aletta

 
 
Küldés e-mailben Nyomtatható változat
Interjú
Jubileumi Mustra és Óriáscsecsemő
2018-06. szám / Bóta Gábor

A Kolibri Színháznak csöppet sem lankad a kísérletező kedve. Hamarosan Déry Tibor Az óriás­cse­csemő című darabjának a megzenésített változatát mutatják be, az Armel Opera Festival égisze alatt, Novák János rendezésében.

Tavaly volt a Kolibri Színház 25 éves. A Jubileumi Mustra ün­nep­ség­so­ro­zatot idén januárban tartottátok. Eljátszottatok jó néhány régi és új pro­duk­ciót is, hogy végig lehessen nézni, mi az, amit eddig csi­nál­ta­tok. Minden korcsoporthoz külföldi előadások is társultak.
N. J.: Be akartuk mutatni, hogy minden korcsoportot fontosnak gon­do­lunk. Először a legkisebbeknek játszottunk, aztán a gyerek korosz­tá­lyok számára készült magyar klasszikusokból, mesejátékokból és operákból válogattunk, majd az ifjúság részére készült előadásokból, régi és új sikerdarabjainkból állítottuk össze a műsort. Aki hozzánk féléves korában a szüleivel együtt elkezd színházba járni, az felnőtt koráig minden évben talál majd neki való újdonságot, kedvére való előadást.

Nálunk ti kezdtetek el csecsemőknek játszani, ami aztán elég jól elterjedt.
N. J.: Nem csak ebben találtunk követőkre. Először mi mutattunk be osztályterem-színházi előadást, és a kőszínházak között mi alkalmaztunk először önálló munkakörben színházi nevelési szakembert. Mára kezd általánosan elfogadottá válni az a gondolat is, amit 10 évvel ezelőtt az ASSITEJ, a Gyermek- és Ifjúsági Színházak Világszövetsége kezdett hangoztatni, hogy minden gyerek évente legalább egyszer jusson el színházba.

De ez egyelőre csak szlogen...
N. J.: Vannak reménykeltő tendenciák. Szinte minden kőszínháznak van már színházpedagógiai programja. Ebben is példaadó szerepe volt a Kolibri Színháznak. Színházi nevelési műhelyek magas színvonalon játszottak fiataloknak már előttünk is, de a nálunk kialakult repertoár, melyben magyar és külföldi szerzőktől 12-14 előadást folyamatosan műsoron tartunk, egyedülálló. Különleges szerepünk volt abban is, hogy a magyar szerzők számára is vonzóvá tettük az addig mellőzött ifjúsági korosztályt.

Bizonyos tekintetben akár meg is lehet kérdőjelezni az ifjúsági színház létét. Anyám például 8 éves koromban elvitt A walkürre, az Operába, igazán nem egy könnyed darab, végignéztem, élveztem...
N. J.: Nem arról van szó, hogy az ifjúságot ne lehetne felnőtteknek szóló színházba vinni, de ma a fejlődéslélektan és az agykutatás bizonyította, hogy körülbelül 9-11 éves kortól majdnem 23-24 éves korig tart az agy felnőtté válásának folyamata. Először érzelmileg leszünk felnőttek, nagyon tudunk érezni, szerelmesek lenni, de a problémafelismerés, problémamegoldás területén csak 23-24 éves korunkra lesz érett az agyunk Az ifjúsági darabok azokkal a gondokkal foglalkoznak, melyekkel ez a korosztály csak nehezen tud megbirkózni. A problémafelismerésben és -megoldásban ezekben az években segítségre szorulnak. A magam számára is fontos volt, hogy ezt megértsem, hiszen többedszerre nevelek kamasz gyerekeket, és egyáltalán nem gondolom magamat hibátlan szülőnek, olyannak, akit azok az évek, amikor a gyerekeknek le kell válniuk a szüleikről, jól érintenének. Azok a fiatalok, akik akár a tanáraikkal, akár a szüleikkel nehezen találnak hangot, bejönnek ezekre az előadásokra, és megérinti őket, amit látnak, mert az ifjúsági darabok róluk, az ő problémáikról, az ő nyelvükön szólnak. Országszerte mind többen játszanak ilyen darabokat, mert fölismerik a különleges pedagógiai hatásukat, ugyanakkor olyan nézőréteg tagjait hódítják meg, akik különben eltávolodnak a színháztól, ha nem érzik magukénak azt, amit ott látnak.
hirdetés


Hosszú idő után mégiscsak belevágtatok egy felnőtteknek szóló darabba is.
N. J.: Példaként említem, amikor bemutattuk a Megyeri gyalog galoppot, azt mondtuk rá, hogy felnőtt darab. Ma egészen biztosan ifjúsági előadásnak hívnánk. Amit most bemutatunk, Az óriáscsecsemő, érzésem szerint ifjúsági operaelőadás lehet. A nemzetközi szinten is nagyra értékelt zeneszerző és karmester, Vajda Gergely ezzel a darabbal már korábban is foglalkozott, de most Horváth Péterrel együtt készített új librettójára egy teljesen új operát komponált. Fontos szerepe lesz az előadásban az Orosz Klaudia tervezte fantasztikus báboknak is. Különlegességnek számít az is, hogy a nagyszerű magyar és francia szólisták mellett nyolc kiváló bábművészünk éneklő kórusként is fontos szerephez jut az új operában.

Ugye Déry Tibor Az óriáscsecsemő című színművének operaváltozatáról van szó?
N. J.: Természetesen, igen. Vajda Gergely ötlete volt, hogy az újraírt operát nálunk, a Kolibri Színház bábművészeivel együtt mutassuk be. Az Armel Opera Festival keretén belül sikerült olyan támogatáshoz jutni, hogy pár előadásra az élő zenekar közreműködésére és a kiváló operaénekesek gázsijára is legyen fedezetünk. Ha jól sikerül a bemutató, akkor talán támogatást találunk ahhoz is, hogy tovább is műsoron tarthassuk. Azon vagyunk, hogy július 3-án Bécsben és a július 6-án és 7-én a Budapesti Operettszínház Mozsár utcai Raktárszínházában olyan produkciót lássanak nézőink, amely több korosztályt is megszólít, széles körben érdeklődésre talál. Felnőtt előadásnak nevezhető, de remélem, hogy a kamaszokat is lelkesíti majd, amit hallanak, látnak.

Mi várható a következő szezonban?
N. J.: Családi produkciónak készül Jókai Mór A leaotungi emberkék című meséjéből születő, Horváth Péter által írt zenés játék, A császárfiú álma, amely a mesebeli Kínában játszódik, nagyon szép szerelmi történet, igazi lírai mese. Tavasszal Fábri Péter Jászon és az atléták címmel az olimpiához kapcsolódva, görög hősök kalandjaiból, az aranygyapjú történetét feldolgozva ír új darabot számunkra. Szívós Károly Rosemarie Eichinger osztrák szerző könyvéből Esznek-e a halottak epertortát? címmel készít új bemutatót a Kolibri Fészekben. Vidovszky György Cecilie Lundsholt – Esther Richardson Áruló című darabjából készít egy új, különleges formában tervezett interaktív játékot, amit nem csupán egy osztályteremben, de az egész iskolában, osztályról osztályra vándorolva, több helyszínen fogunk majd játszani. Nemzetközi együttműködéseink (Small Size, Platform Shift+) záró rendezvényeinek keretében több külföldi turné és fesztivál szervezése is előttünk áll még az évad során. És természetesen, ha tudjuk, az operát is tovább játsszuk repertoárunk eddigi sikerdarabjai mellett.



vissza

Értékeléshez  jelentkezz be!
vissza a lap tetejére | küldés e-mailben | nyomtatható változat



 
 
Színház | Mozi | Zene | Art | Gyerek | Könyv | Gasztro
Kapcsolat | Impresszum | Előfizetés | Médiaajánlat | RSS |
2009 Copyright © Pesti Műsor