Impresszum | Előfizetés  
  2024. március 28., csütörtök
Gedeon, Johanna

 
 
Nyomtatható változat
Interjú
A kísérletezés nem áll távol tőlünk
2015-04. szám / Szepesi Krisztina

Az Armel Opera Festivalnak a kezdetektől Szeged adott otthont, ám tavalytól már Budapestre várják a kíváncsi, kísérletező kedvű közönséget. Ráadásul ettől az évtől nyáron, június 29-tól július 3-ig kínálnak ősbemutatókat és többek közt Alföldi Róbert és Novák Péter rendezését is – tudtuk meg Havas Ágnes fesztiváligazgatótól.

Tavaly költözött Budapestre a fesztivál Szegedről. Milyen volt az első fővárosi szereplés?
H. Á.: Azt már több mint két éve elhatároztuk, hogy a fesztivál időpontját áttennénk nyárra. Ez annyiban függ össze a kényszerű hely­szín­vál­tással, hogy tavaly még ezt a tervet nem tudtuk meg­va­ló­sí­ta­ni emiatt. A társulatok szerencsére a változást illetően rugalmasak tudtak lenni, nekünk azonban nem volt könnyű dolgunk abban, hogy a szegedi közgyűlés február végi döntése után októberre megfelelő helyszíneket találjunk a fővárosban. Ebben nagyon nagy segítséget nyújtott az Opera, a Zeneakadémia és egy este erejéig a Thália Szín­ház. Az Erkel Színház mérete például nem a fesztiválra volt szabva, hiszen egy kétezer fős házba kortárs operára telt házat csinálni nem egyszerű feladat. Vagyis mindent egybevéve talán több munkánk volt a tavalyi évben, mint az elmúlt hat évben összesen. Arról nem is beszélve, hogy az opera és a fesz­ti­vál­szer­ve­zés műfaja arra kötelez minket, hogy két-három évre előre tervezzünk, vagyis már tavaly elkezdtük valóra váltani azt a tervünket, hogy ebben az évben már nyáron legyen a fesztivál. Sőt, még előbbre tekintünk, hiszen most kezdődött meg Párizsban a 2016-os fesztiválra versenyzők első fordulója.

Ebben az évben pedig már a teljes programnak a Thália Színház ad otthont.
H. Á.: És mivel most a helyszínnek köszönhetően ötnapos lesz a fesztivál, azaz nincsenek szünnapok, szóba került egy másik dolog, ami kezdettől fogva gyenge pontunk volt. Amiatt ugyanis sok kritika ért minket, hogy a zsűri nem volt jelen végig a fesztiválon, vagyis az előadások egy részét felvételről nézték meg. Eddig nem tudtuk megoldani ezt a problémát, hiszen fontos volt számunkra, hogy olyan rangos zsűritagokat hívjunk, akiknek szakmai véleménye és pártatlansága megkérdőjelezhetetlen, ám sajnos nem nagyon érnek rá rengeteg elfoglaltságuk miatt. Nem akartuk lejjebb tenni a lécet, de bízunk benne, hogy azzal, hogy sűrűbb lesz a fesztivál programja, rá tudjuk venni a zsűri tagjait egy ötnapos ittlétre.

Talán a nyári időpont is segít ebben.
H. Á.: Egy fesztivált mindenképpen jobban lehet kezelni nyáron, amikor már vége a színházi évadnak, és a hangulat is kellemesebb. Úgy választottuk meg az időpontot, hogy a nagyobb szezonvégi hazai fesztiváloknak már végük lesz, de a szabadtéri nyári események még nem kezdődnek el, ahogy a nemzetközi komolyzenei fesztiválokat is figyelembe vettük az egyeztetésnél. Reméljük, hogy ezzel a változtatással a közönség is sokkal nagyobb kedvet kap arra, hogy megnézze az előadásainkat, ráadásul most igazi csemegék érkeznek a fesztiválra. Szegedről az Alföldi Róbert rendezte A varázsfuvola, Kolozsvárról Novák Péter Figaro házassága előadása, egy belga Hitchcock-adaptáció, Plzenből két egyfelvonásos, köztük a Mozart és Salieri, és Londonból egy Donizetti-mű, a Calais ostroma.
hirdetés


A program alapján azért csak részben lehet ezt kortárs operafesztiválnak nevezni…
H. Á.: A Hitchcock-adaptáció igazi ősbemutató lesz, ráadásul nagyon filmes, látványos hangulatú. A többi előadás pedig valóban Mozart köré csoportosul, de az önmagában zsákbamacska, hogy ezek a rendezők mit hoznak ki ezekből a nagyon ismert operákból. A varázsfuvolának például nálunk lesz a bemutatója, vagyis még mi magunk sem tudjuk, hogy június 29-én mit látunk majd a Thália színpadán. De ez nem szokatlan nálunk, hiszen ha valaki arra adja a fejét, hogy kortárs operafesztivált rendezzen, egészen biztosan rengeteg ősbemutatóval találkozik. Nagyon gyakran erre az alkalomra íródnak az operák, ahogy itt van most a Mátyás király operapályázat is, melynek ebben a hónapban van az eredményhirdetése, és most kérjük majd fel a győztest a 2017-es bécsi bemutatóra. És ilyen lesz az Antwerpenből érkező Private View is, ami a Hátsó ablak című Hitchcock-film adaptációja, amire két évvel ezelőtt kérte fel a szerzőt az egyik legjelentősebb belga zenés színház, a Muziektheater Transparant. Vagyis minden előadásban benne van a rizikó, de ezt vállaltuk. Épp ezért azokat a nézőket várjuk, akik kíváncsiak arra, hogy ma mit jelent a világban az opera műfaja, és az új szerzők hogyan állnak ehhez. Mindig öt országból jönnek a bemutatók, és azt szeretem a legjobban, ha az adott ország kéri fel a szerzőt, hiszen így teljes egészében azt tudjuk megmutatni, hogy most, 2015-ben mit hívnak operának ezekben az országokban.

Hogyan alakult a közönség összetétele a költözéssel?
H. Á.: Tavaly nagyon megható volt, hogy sok szegedi néző jött el Budapestre, ráadásul ők voltak az első érdeklődők a jegyvásárlás lehetőségeiről. Azt pedig, hogy a fővárosban hogyan zajlik a promóció, most tapasztaltuk meg először. Szegeden nagyon sok egyetemista jött el és a budapesti egyetemeken is nagy sikerünk volt a diákjegyekkel. A Thália Színház mérete ráadásul már sokkal közelebb áll a Szegedi Nemzeti Színházéhoz, így bízunk benne, hogy vissza tudjuk hozni azokat a telt házakat, melyek Szegeden már rendszeresek voltak. Szerencsére viszik a hírünket külföldön is, így például ha felkérünk egy új zsűritagot, egy-két telefon után meggyőződhet róla, hogy jó helyre jön még akkor is, ha tiszteletdíjat a szűkös költségvetés miatt nem tudunk fizetni.

A magyarországi fesztiválon túl nemzetközi jelenléte is van az Armelnek.
H. Á.: Ott leszünk Avignonban június 3-án, utána Plzenben – mely most Európa Kulturális Fővárosa – július 5-7-ig három produkcióval lépünk fel, vagyis mi leszünk az egyik fő program. Decemberben Svájcban többel között a zürichi Tonhallében és Genfben a Victoria Hallban adunk öt hatalmas koncertet, és először jelenünk meg ezen a nyáron a Szigeten, ami ugyan nem külföld, de a közönség összetételét nézve már majdnem. Ez is egy kísérlet, de ahogy az ősbemutatókat említettem, a kísérletezés nem áll távol tőlünk.

vissza
vissza a lap tetejére | nyomtatható változat



 
 
Színház | Mozi | Zene | Art | Családi | Könyv | Gasztro
Kapcsolat | Impresszum | Előfizetés | Médiaajánlat
2009-2023 Copyright © Pesti Műsor