RSS | Impresszum | Előfizetés  
  2017. szeptember 19., kedd
Vilhelmina

 
 
Küldés e-mailben Nyomtatható változat
Interjú
Egy pompás opera, egy lélekbúvár rendező és sok remek énekes
2015-09. szám / Pavlovics Ágota

Verdi remekművét, az Otellót szeptemberben végén mutatta be a Magyar Állami Operaház. A Shakespeare tragédiája nyomán készült csodás alkotást a világhírű olasz rendező, Stefano Poda állította színre. Desdemona szerepében Létay Kiss Gabriella lép színpadra. A művésznővel a
készülő produkcióról és az érzelmek kivételesen gazdag skáláját megmutató szerepéről a próbafolyamat derekán beszélgettünk.

Shakespeare tragédiái közül az angolok az Otellót tartják a szerző legsikerültebb művének. Ha az Otello Shakespeare legjobb tragédiája, Desdemona a világirodalom egyik legszebb női szerepe. Ön hogy látja?
L. K. G.: Desdemona mély érzésű, elkötelezett asszony, a sok min­de­nen keresztülment és őszinte feleségében támaszra találó Otello lelki társa. Kapcsolatuk alapja nem a mindent elsöprő szenvedély, hanem a tökéletes lelki egymásra találás. Már első duettjükben elhangzik, hogy egymás lelkébe szerettek bele. Otello mesélt az életéről, Desdemona megértette érzéseit, fájdalmát, a mór pedig megszerette ezért. Igazi tragédia, hogy harmonikus kapcsolatukat megmérgezi a féltékenység és az irigység. Ahogy a közismert sorban áll: „Fülébe majd mérget csöpögtetek – és a lelke megmérgeződik”. Az ember gyakran véd­te­len, ha ezt teszik vele. Otello pedig különösen az, hiszen hadvezérként sokat tapasztalt, óriási terhet cipel a vállán, idegenként, feketeként nem fogadják be, csak Desdemonában bízik.

A művet a világhírű rendező Stefano Poda állítja színpadra, a kettős szereposztás mindkét címszereplője külföldi. A nemzetközi zenei életből érkező művészekkel nyilván kicsit más dolgozni, mint az operaházi kollégákkal. Milyen a közös munka, mi a rendező koncepciója?
L. K. G.: Intenzív próbaidőszakban vagyunk, és nagyon jól dolgozunk együtt. Poda szuggesztív, erős elképzelésekkel dolgozó művész. Az Otellót nem csak rendezi, a díszlet és a jelmez is az ő széles körű érdeklődését, kreativitását mutatja. A lelki okokat keresi, és feltárja azt is, hogy Jagót mi motiválja, hogyan szövi egyre szorosabbra a hálóját. Eddig Rafael Rojasszal dolgoztunk, aki kedves, rendkívül muzikális és erős érzelmekkel rendelkező énekes. Hangban és karakterben is tökéletes Otello.

Mi az Ön számára a szerep kulcsa?
L. K. G.: A rendezői koncepció és az én gondolataim a szerepről szerencsésen találkoztak. Számomra Desdemona tiszta, nem tökéletes, de tisztaságát végig megőrző asszony, aki az utolsó percig meg tudja tartani ezt a tulajdonságát Otellóval szemben is. Azt gondolom, hogy Desdemona nem naiv, ugyanakkor nem könnyű megérteni, miért nem veszi észre, mi történik körülötte. Úgy vélem, feltétel nélkül hisz az Otellóval való kapcsolatában, elképzelni sem tudja, hogy bármi törést okozhat benne. A fojtogatási jelenetből világos, nem érti, miért kell meghalnia, és a szeretete sem változik meg, nem múlik el Otello iránt. Nagyon leegyszerűsítve, Otello későn teszi fel a legfontosabb kérdést, és már nincs visszaút. Éppen úgy, ahogy a civil életünkben sem mindig tisztázzuk a kapcsolatainkban a legfontosabb kérdéseket, pedig ha nem tesszük meg időben, ha nem beszéljük meg, mi a baj, jóvátehetetlen sérüléseket okozhatunk egymásnak.
hirdetés

Az Otellót számos karmester vezényelte már az Operaházban, a kottában nyilván hemzsegnek a bejegyzések. A most bemutatott operát két kiváló karmester Pinchas Steinberg és Madaras Gergely fogja vezényelni. Melyik dirigenssel dogoznak most?
L. K. G.: Pinchas Steinberggel. Első alkalommal dolgozom a mesterrel és kitűnő benyomásokat sze­rez­tem. A történetből és a zenéből indul ki, nem a németes precizitás, sokkal inkább az olaszos meg­kö­ze­lí­tés jellemzi a munkáját, ami közel áll hozzám.

Miben láthatjuk még ebben az évadban?
L. K. G.: Boldog vagyok, mert csodás feladataim vannak az Operaházban. Novemberben fogom énekelni a Pillangókisasszonyt. Majd az Angelica nővér következik, aminek a címszerepe új nekem. A Turandot Liúja nem új, de nagyon kedves számomra. Tavaly mutatta be az Operaház Gounod Faustját, amiben Margit leszek. Jövő tavasszal pedig A trubadúr Leonorája vár rám. Minden szerepemet élvezem. A hősnők megformálása, akiknek a bőrébe bújhatok, mindig nagy kihívás. Akkor is, ha már énekeltem a szerepet, és akkor is, ha először találkozom vele. Soha nem lehet ezeket a gyönyörű szerepeket megunni, minden alkalommal találok új szépségeket bennük a magam számára.





vissza

Értékeléshez  jelentkezz be!
vissza a lap tetejére | küldés e-mailben | nyomtatható változat



 
 
Színház | Mozi | Zene | Art | Gyerek | Könyv | Gasztro
Kapcsolat | Impresszum | Előfizetés | Médiaajánlat | RSS |
2009 Copyright © Pesti Műsor