Interjú „Együtt lélegzünk az előadásainkkal” 2017-08. szám / Jónás Ágnes
Az idei évadtól az Átrium működtetését a színházban 2012 óta dolgozó fiatal csapat, a Kultúrbrigád veszi át, továbbra is társadalmilag érzékeny, színvonalasan szórakoztató, közéletre reflektáló előadásokat tűzve műsorára. A decemberben ötéves magánszínház következő évadáról, az üzemeltető-váltással együtt járó változásokról Ugrai István intendánssal beszélgettünk.
A Kultúrbrigád produkciós cég eddig is fontos előadásokat szállított a színháznak, elég csak a Vaknyugatra, az az Igenis, miniszterelnök úrra!, Az Őrült Nők Ketrecére, a Sirályra vagy az Egy, kettő, háromra gondolni. Zsedényi Balázs operatív menedzserként, Nyulassy Attila technikai menedzserként, ön pedig intendánsként vezeti majd szeptembertől az Átriumot. Hogyan alakult ki a helyzet, hogy formációjuk vegye át a teljes üzemeltetést öt évre?
U. I.: Az előző évad végével az épületet működtető Angolnyelvű Színház Közhasznú Alapítvány ötéves szerződése lejárt, és az épület tulajdonosai kértek fel bennünket arra, hogy üzemeltessük az Átriumot. Mivel volt tapasztalatunk és elképzelésünk is a színházról, és nagyszerű munkatársakra leltünk az előző években, örömmel vállaltuk a feladatot.
Úgy tudom, régi ismeretség az önöké.
U. I.: Valóban. Balázsnak és Attilának még a gimnáziumban tanítottam mozgóképkultúrát. Később együtt hoztuk létre és üzemeltettük a 7 óra 7 nevű portált, 2012-től a Kultúrbrigád Kft. profilja a színházi produkciók előállítása lett.
Mi az, ami az üzemeltető-váltással marad a régiben, és mi az, ami változik?
U. I.: Július végén az előző üzemeltető elvitte a színház eszközeit, amelyek az ő tulajdonát képezték, így az épület gyakorlatilag üressé vált. Saját eszközöket kellett hoznunk, s átalakítottunk néhány dolgot a színháztérben: új fény- és hangrendszert építettünk ki, felújítottuk az öltözőt, új bútorokat készíttettünk, áthelyeztünk néhány ülést, a homlokzat, illetve az előcsarnok is megújult, részleges felújítást kaptak a kiszolgáló helyiségek is. Nem karakteres változások ezek, de egységes világítással, színkorrekcióval megpróbáltuk a Bauhaus stílusú épületet komfortosabbá tenni, a 21. század igényeire szabni.
Milyen bemutatókkal készülnek a következő évadra, s kik lesznek azok a színészek, akikkel idén dolgoznak?
U. I.: Az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatták, hogy a társadalmi szempontból érzékeny, színvonalasan szórakoztató, közéletre reflektáló előadások azok, amelyekre e budai játszóhelyen igény van. Az évadot augusztus 31-én Az Őrült Nők Ketrecével indítjuk – ez már hároméves hagyomány. Műsoron maradnak azok az előadások, amelyeket évek óta sikerrel játszik az Átrium, például a Parasztopera, A Sehova Kapuja, az Igenis, miniszterelnök úr!, a II. Edward, a Pillanatfelvétel, a Vaknyugat, az Egy, kettő, három, a Nők az idegösszeomlás szélén című musical, a Sirály, a Frida, a Makbett és az Átriumklorid is. Három új bemutatót tartunk: Alföldi Róbert rendezésében mutatjuk be Rainer Werner Fassbinder A félelem megeszi a lelket című, 1974-ben készült filmjének színpadi adaptációját. A főszerepeket Hernádi Judit és Bányai Kelemen Barna alakítja, a további szerepekben Mihályfi Balázs, Parti Nóra, Bercsényi Péter és Szatory Dávid látható. Az ősbemutatóval párhuzamosan egy kiállítást is láthat a közönség a galériában Somewhere over the Rainbow címmel, Idealizált színes világok: 1940–1970 színezett fotográfiák alcímmel, mely Alföldi Róbert magángyűjteményéből jön létre, és saját művészi reflexióival egészül ki. Szeretnénk, hogy galériánk értékes kortárs képzőművészeti kiállítóhely legyen a jövőben, ebben Alföldi Róbert hosszú távú együttműködésére is számítunk. A következő bemutatónk szintén társadalmi érzékenységű, időszerű és szórakoztató: George Orwell 1984 című regényének új adaptációját Horgas Ádám rendezésében, Bereczki Zoltán főszereplésével és a k2 Színház színészeivel mutatjuk be a Lepkegyűjtő produkciójában. Ezt követi a Bodó Viktor által írt és rendezett közéleti-kulturális, színházi-politikai témájú előadás, a Vendetta Lukáts Andorral, Gyabronka Józseffel és Lázár Katival a főbb szerepekben. Műsorra tűzzük továbbá a Tasnádi István és a Majdnem Színház csapata által írt Majdnem 20 című, Vidovszky György rendezte előadást, decembertől pedig a Kiscsillag zenekar Semmi konferencia zenés színházi estjének kamaraváltozata lesz látható Scherer Péter szereplésével. A premierek mellett új elemek is megjelennek: az Átriumba költözik Krizsó Szilvia színházi talk show-ja, a Krizshow, felolvasó-színházi sorozat és koncertek, valamint az eddiginél több zenés színházi est lesz, köztük Gubás Gabi és Szabó Győző Ha lenne más is című, a férfi-nő kapcsolatot középpontba állító zenés estje. Az Átriumban játszó társulatok nagy részével – köztük a Pintér Béla és Társulatával, a Lepkegyűjtő Produkcióval, a Zikkurat Színpadi Ügynökséggel, a Duda Éva Társulattal, valamint a Budapesti Operettszínházzal – természetesen folytatódik a közös munka. | hirdetés
|
|
Zenei nevelési programok bevezetését is tervezik.
U. I.: A Budapest Jazz Orchestra korábban már kísérletezett nálunk ilyesmivel – most megpróbáljuk mindezt nagyobb volumenben tálalni. Az óvodások és kisiskolások számára Farkasházi Réka és a Tintanyúl zenekar, a felső tagozatosok és a középiskolások számára a Budapest Jazz Orchestra mutat be beavató koncerteket késő ősztől. Az ifjúság kapcsán megemlítendő még, hogy szeptembertől az Átriumhoz csatolódik a színházi nevelési előadásokat létrehozó Mentőcsónak Egység, amely két bemutatót készít: az egyik előadás Gimesi Dóra A vezér című Lorenzaccio-feldolgozása, a másik egy új interaktív társasjáték.
Van olyan előadás a Kultúrbrigád-repertoárban, amelyik az évek során különösen a szívéhez nőtt?
U. I.: Nehéz erre válaszolni, hiszen minden egyes előadás után beszélgetünk az alkotókkal, a színészekkel, együtt lélegzünk a produkcióinkkal. A legnagyobb teher mindig a legbonyolultabb előadást követően esik le az ember válláról – Az Őrült Nők Ketrece zenekarral, táncosokkal, kilenc színésszel kétségkívül nagy kihívás volt, de semmivel sem kevésbé szerethető számomra a négyszereplős, öt évadot megért Vaknyugat.
|
vissza |
|
| |