Impresszum | Előfizetés  
  2024. március 29., péntek
Auguszta

 
 
Nyomtatható változat
Interjú
Esendő emberek egy varázsdobozban
2017-10. szám / Kovács Emőke / Vörösmarty Színház

November végén mutatja be a székesfehérvári Vörösmarty Színház Bertolt Brecht Jóembert keresünk című színművét. A készülő előadásról, az emberi jóságról és a Brechttel való viszonyáról kérdeztük a darab rendezőjét, a teátrum művészeti vezetőjét, Bagó Bertalant.

Milyen elgondolás alapján került Brecht Jóembert keresünk című darabja a színház 2017/2018-as re­per­toárjába?
B. B.: Kiemelten fontos a Vörösmarty Színház vezetősége számára, hogy – mivel egy vidéki teátrumban vagyunk – többféle műfaj meg­je­len­jen évadjaink műsortervében. Igen változatos a repertoárunk, a zenés műfajtól kezdve a klasszikusokon át egészen a legkisebbeket meg­szó­lí­tó előadásokig minden megtalálható. A sokszínű repertoárt igyek­szünk úgy összeállítani, hogy megfeleljen színházunk színvonalának és művészeti célkitűzéseinek. Az évadstruktúrát meghatározza, hogy minden szezonban színpadra állítsunk legalább egy kortárs külföldi és egy kortárs magyar drámát. Mivel nagyformátumú színészekkel ren­delkezünk, erőteljes társulatunk van, olyan darabokat választunk, amelyek megfelelnek színészeink kvalitásainak. Régi vágyam, hogy megrendezzem a Jóembert keresünk című darabot, egyrészt mert nagyon hálás feladat Brechttel foglalkozni, másrészt szerintem minden évadban jó elővenni egy ún. klasszikus művet, és a mai viszonyok szerint újragondolni, kontextualizálni. Brecht darabja nagyon érdekes kérdéseket feszeget, az emberi nagyságról és gyarlóságról szól: három isten érkezik egy szegény városba, hogy próbára tegyék az emberek jóságát. Hosszú útjuk során senki sem fogadja be őket, csak a pénztelen utcalány, Sen Te, akit jó cselekedetéért megjutalmaznak, hogy új életet tudjon kezdeni. A kérdés az, vajon sikerül-e neki jónak lenni egy olyan világban, ahol mindenki csak a saját érdekeit tartja szem előtt? Nem véletlen, hogy a Jóembert keresünk címmel fogjuk játszani, és nem A szecsuáni jólélek változattal.

És szerinted Brechtnek van egy határozott válasza arra, hogy a kapitalista világban lehet-e jónak lenni?
B. B.: Brecht soha nem mond igent vagy nemet, hanem kérdéseket tesz fel, amelyekre mindenki maga kell, hogy választ találjon. Nem csupán a kapitalizmust mint társadalmi rendet veszi górcső alá, hanem az emberi természetet, ösztönöket, beidegződéseket is vizsgálja.

Ezek alapján is látszik, hogy nem egyszerű feladat Brechttel dolgozni. Te milyen viszonyban vagy vele?
B. B.: Több Brecht-darabot rendeztem, jólesik vele foglalkozni, mert minden lélektani folyamatot pontosan lekottáz, csak szűkszavúan, vázlatosan – ezeket ki kell bontani. Épp az tetszik benne, hogy nincs túlírva, a szöveg hagyja magát felfedezni. Nagyon jó humora van, szenvedélyes, és hihetetlen érzékenységgel tudja ábrázolni az emberi lélek esendőségét. A Brecht-szövegek kulcsa a játéktechnikában van, mert nem a valóságot kell ábrázolnunk, hanem egy absztrakciót, hiszen rengeteg song és kiszólás van a drámában. Az érzelmek által kell gondolkodtatni és a gondolatok által érzelmesnek lenni, ez oda-vissza működik a színészek és a nézők között.

Miért a Térey János-fordítást használjátok?
B. B.: Nagyon hitelesen visszaadja az eredeti Brecht-szöveg tömörségét, ugyanakkor mai nyelven szólal meg, könnyen mondható és befogadható.
hirdetés

Szerinted a mai ember érzéketlenné vált arra, hogy elgondolkodjon az olyan nagy kérdéseken, hogy ki a jó, ki a rossz? Foglalkozunk ezzel egyáltalán?
B. B.: Remélem, hogy soha nem lesz olyan kor, amikor ezzel ne foglalkoznának az emberek. Nem mindig az lesz a jó és a rossz, amit annak tart a többség, de a kérdés örök érvényű.

Ki játssza Sen Tét?
B. B.: Ez egy nagy és erős szerep, Petrik Andrea játssza majd, mert meglátásom szerint az esendő lány érzékenységét és a nagybácsi szikárságának kettősségét szépen meg tudja majd jeleníteni.

Milyen látványvilága lesz az előadásnak?
B. B.: Egyszerű játékteret szeretnék, amelyben nagyító alá vehető az emberi természet sok ága-boga, nagyon világosan látszik majd benne minden apró történés és maga az ember. Koncentrált, dobozszerű tér lesz, olyan, mint egy varázsdoboz.



vissza
vissza a lap tetejére | nyomtatható változat



 
 
Színház | Mozi | Zene | Art | Családi | Könyv | Gasztro
Kapcsolat | Impresszum | Előfizetés | Médiaajánlat
2009-2023 Copyright © Pesti Műsor