RSS | Impresszum | Előfizetés  
  2019. június 25., kedd
Vilmos

 
 
Küldés e-mailben Nyomtatható változat
Interjú
Különleges koncert-összeállítások, rég nem hallott csodaszép darabok
2019-04. szám / Pavlovics Ágota

A Rondo Quartet 300 év vonósnégyes irodalmából válogatja repertoárját, de nagyon szívesen játszik modern zenét is. A Dóczi Áron – hegedű, Pintér Dávid – hegedű, Tornyai Péter – brácsa, Mód Orsolya – cselló alkotta együttes 2017 óta vonósnégyes sorozattal van jelen a Budapest
Music Center (BMC) könyvtárában. A három koncertből álló sorozat estjein elhangzik egy darab az első vonósnégyes-szerző, Haydn műveiből, egy a modern amerikai zeneszerzők kamarazenéi közül, a záró opus pedig Janacek vonósnégyeseiből kerül kiválasztásra. Az idei sorozat sorban harmadik estje május 3-án lesz. Mód Orsolyával, a Rondo Quartet és a Budapesti Fesztiválzenekar csellistájával beszélgettünk.

A Budapest Music Center könyvtárában hallható sorozatuk műsora több mint figyelemre méltó. Milyen gondolatok mentén került egymás mellé Haydn, egy modern amerikai zeneszerző és Janacek?
M. O.: Sorozatunk májusi záró estjén Haydn, Cage és Janacek műveit válogattuk egymás mellé. Alapfelvetésünk az volt, hogy rejtett össze­füg­gé­seket, érdekes összecsengéseket, ellentéteket tárjunk kö­zön­sé­günk elé azáltal, hogy a vonósnégyes-irodalom első mesterének klasszikus remekműveit modern amerikai szerzők (itthon kevéssé ismert) vonósnégyeseivel, illetve Janacek egyedülálló zenéjével együtt adjuk elő. Idei sorozatunk záró koncertjén Haydn utolsó teljes kvartett-sorozatából, az Erdődy-kvartettekből az 5., D-dúr vonósnégyest vá­lasz­tot­tuk. Amerikai szerzőnk (Ives és Copland után) John Cage, akinek fiatalkori, meditatív szépségű kvartettje, a String Quartet in Four Parts az életmű fontos része, és tudomásunk szerint az elmúlt tíz évben nem volt Magyarországon hallható. Janacek két kvartettje (a Kreutzer-szonáta és az Intim levelek) után pedig a Benőtt ösvényen című zongoraciklus vonósnégyes-átiratát tűztük műsorra.

Szeptemberben folytatódik sorozatuk a BMC-ben, mivel?
M. O.: A következő évad első koncertje szeptember 30-án lesz. Még tart a műsortervezés folyamata. Az eddigi évek logikáját követve rejtett összefüggéseket feltáró program-összeállításban gondolkodunk.

Ön most a Fesztiválzenekarral turnézik. Hamburg és Luxembourg után Párizsban vannak, majd New York következik. A Philharmonie de Paris, a legjelentősebb franciaországi zenei központ rendszeresen meghirdetett tematikus hétvégéi közül ez a Week-end Budapest. Március 31-én délelőtt beszélgetünk. Hogy sikerült a tegnap esti koncert?
M. O.: Szívemnek kedves a program és a helyszín is. Tegnap Bartók A csodálatos mandarin-szvitje, válogatás a Gyermekkarokból, a 7 kórus zenekarral és a Concerto volt műsoron. A terem nagyszerű adottságokkal rendelkezik, kitűnő az akusztikája és különleges az atmoszférája – mikor ebbe a terembe lépek, olyan érzés, mintha egy másik világba, egy elvarázsolt víz alatti birodalomba érkeznék. Nagyszerű koncertet adtunk Káli Gábor vezényletével, ugyanakkor hiányzott Fischer Iván jelenléte. (Fischer Iván váratlan betegsége miatt a Budapesti Fesztiválzenekar karmestere a turnén Káli Gábor – a szerk.)
hirdetés

Az élő zene bűvölet számunkra, akik hallgatjuk, és nyilván a muzsikusok számára is. Mitől szép vo­nós­né­gyes­ben játszani, és milyen a Fesztiválzenekarban való játék adta öröm?
M. O.: Termékeny kölcsönhatásban él együtt pályám e két területe. A kvartettel a zeneakadémiai évektől kezdve együtt játszunk, 2003 óta közösen fedezzük fel a vonósnégyes-irodalmat (Tornyai Péter néhány évvel később, 2008-ban csatlakozott az együtteshez). A közös tanulmányok stabil alapot adnak az együtt­mű­kö­dé­sünknek. Emellett a különböző helyeken szerzett szakmai tapasztalataink gazdagítják közös zeneiségünket is, és hozzájárulnak vonósnégyesünk frissességéhez, lendületéhez. A köztünk levő ba­rát­ság és bizalom pedig segíti intim kapcsolódásunkat a zenéhez. A Fesztiválzenekar egy rendkívül inspiráló közeg, remek kollégákkal, nagyszerű vendégművészekkel és Fischer Ivánnal. Iván tudása, kiapadhatatlan kreativitása és művészi elképzeléseinek szabadsága immáron 12 éve hat ösztönzően zeneiségemre, hang­szer­já­té­komra. Emellett mindkét terület gazdag tapasztalatával és élményeivel járok Szegedre, ahol a Zeneművészeti Karon négy ifjú csellistát tanítok 2018 szeptembere óta.

A Rondo Quartet szívesen vesz műsorára modern zenét, kiknek a műveit fogják lemezre játszani a kö­zel­jö­vőben?
M. O.: 2017-ben, Dohnányi Ernő 140. születési évfordulójának évében kezdtük el vonósnégyeseinek fel­vé­te­lét. 2018 januárjában jelent meg az első lemez egy ifjúkori művel és a 3. vonósnégyessel. Külön érdekesség, hogy a fiatalkori a-moll kvartett nem jelent meg nyomtatásban, így külön kutatómunka előzte meg a darab felvételét. Ebben nagy segítségünkre voltak Tornyai Péter zeneszerzői tapasztalatai, illetve hogy Pintér Dávid DLA disszertációja kapcsán elmélyülten foglalkozott Dohnányi vonós kamarazenéjével. Idén nyáron Dohnányi 1. és 2. kvartettjével folytatjuk a felvételt, mely remélhetőleg jövőre már a boltokban lesz, a Rózsavölgyi Kiadó gondozásában.





vissza

Értékeléshez  jelentkezz be!
vissza a lap tetejére | küldés e-mailben | nyomtatható változat



 
 
Színház | Mozi | Zene | Art | Gyerek | Könyv | Gasztro
Kapcsolat | Impresszum | Előfizetés | Médiaajánlat | RSS |
2009 Copyright © Pesti Műsor