RSS | Impresszum | Előfizetés  
  2017. július 23., vasárnap
Lenke

 
 
Küldés e-mailben Nyomtatható változat
Ajánló
Ki a főnök? A zene
2015-01. szám

Kurtág György akár egyetlen ütemmel is képes eltölteni órákat. De mi történik akkor, ha a saját fiával, ifj. Kurtág Györggyel közösen vág bele a komponálásba? A Budapesti Fesztiválzenekar februári koncertjén ez is kiderül.

„Kedves Barátaim! Szeretném megköszönni áldozatos munkájukat és nagyszerű teljesítményüket műveim eddigi koncertjein – talán a salzburgit külön kiemelve. Mélyen meghatott az ügy iránti szeretetük és a megértése mindennek, amit fontosnak tartok a zeném és egyáltalán minden zene tolmácsolásában.”
Kurtág György több mint húsz évvel ezelőtt írta le ezeket a sorokat a Budapesti Fesztiválzenekarnak Verőcén. A kedves üzenet azóta is a zenekar irodájának falát díszíti.
Február 19–20–22-én ismét egy különleges Kurtág-műhöz nyúl a BFZ, amelyet a zeneszerző fiával, ifj. Kurtág Györggyel és a svájci karmesterrel, Olivier Cuendet-vel együtt komponált. A Párbeszéd című alkotás ebben a formában még soha nem hangzott el: világpremier előtt áll a Budapesti Fesztiválzenekar.
Az izgalmas apa-fiú párbeszéd tizenöt éve tart már, a darab az évek során teljesen átalakult, ami nem is véletlen, hiszen a közös családi munka egészen sajátosan zajlott. „Amikor valami elkészült, például az első vonósnégyes, és úgy éreztük, hogy jó, kidobtuk, és elkezdtünk újat írni” – mesélte ifj. Kurtág György. Az édesapa sajátos munkamódszeréről Jörg Widmann világhírű klarinétművész és karmester is elárult némi adalékot: „A magyar zenészek világszerte híresek arról, mennyire szigorúan veszik a zenét, és ezt a legjobb értelemben mondom. Kurtág például, akivel sokat dolgoztam együtt, képes volt eltölteni akár három órát is egyetlen ütemmel. Nekem ez nagyon tetszik, és szerintem az egész világ jobb hely lenne, ha több ilyen mentalitású ember élne benne.”
Amikor a közös komponálás során azt kérdezték a két Kurtágtól, ki ebben a folyamatban a főnök, mindketten egyértelműen rávágták, hogy a zene. „Én rettenetesen tisztelem a hangokat, édesapám rettenetesen tiszteli magát a zenét, és ebben a kettőben egy közös pontot találni nem volt olyan lehetetlen, mint amilyennek első hallásra elképzelné az ember” – magyarázta ifj. Kurtág György, aki a hangverseny során szintetizátoron szólózik majd, a nagyzenekarral beszélgetve.
S bár elmondása szerint édesanyja, Kurtág Márta is mindig mindenben részt vesz, és a szülei az egész életüket úgy élték le, hogy „Kurtág György az valójában Kurtág Márta és Kurtág György”, ebben a darabban az édesanya inkább csak a „kész” terméket kritizálta.
hirdetés

Ebbe a családi vállalkozásba csöppent bele Olivier Cuendet, aki „külső fülként”, „fültanúként” szállt be a közös játékba. „Ő mindkettőnk zenei világát kiválóan ismeri és valójában az ötlet, hogy az elkészült részekből egy versenymű szülessen, tőle származik.”
A februári zenei élményt még izgalmasabbá teszi, hogy a Fesztiválzenekar két klasszikus mű közé ékelve játssza el a darabot. A karmester, Takács-Nagy Gábor álmodta meg, hogy a Párbeszéd mellett Mendelssohn Szélcsend és szerencsés hajózás, illetve Schumann IV. szimfóniája is elhangozzék. Utóbbi azért is érdekes, mert a zenekar Lásd, amit hallasz című filmversenyén a részt vevő gyerekek erre a műre készítenek filmeket.
Ifj. Kurtág György pedig egyetértett. „Édesapám alkotásainak szinte minden hangja valamiféle referencia korábbi mesterek műveire. Ha van három hang, ami a zenéjében megjelenik, azokhoz a zeneirodalomból legalább húsz régebbi hangzás rendelhető. Az ő számára az Hommage gondolata első helyen áll. Én magam pedig azt tartom fontosnak ebben a döntésben, hogy szerintem és a karmester, Takács-Nagy Gábor szerint sincs választóvonal a modern és a klasszikus zene között.”

2015. február 19–20–22.
Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

vissza

Értékeléshez  jelentkezz be!
vissza a lap tetejére | küldés e-mailben | nyomtatható változat



 
 
Színház | Mozi | Zene | Art | Gyerek | Könyv | Gasztro
Kapcsolat | Impresszum | Előfizetés | Médiaajánlat | RSS |
2009 Copyright © Pesti Műsor