RSS | Impresszum | Előfizetés  
  2017. október 21., szombat
Orsolya

 
 
Küldés e-mailben Nyomtatható változat
Interjú
A kőkemény kórusmunka katartikus élményt ad
2017-05. szám / Pavlovics Ágota

Hollerung Gábor évtizedek óta a hazai kóruséneklés egyik motorja. Az általa életre hívott Énekel az ország rendezvénysorozat keretében május 7-én adták immár szokásos és mindig gyönyörű koncertjüket a Müpában. A Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar zeneigazgatója, a
Budapesti Akadémiai Kórustársaság vezető karnagya, a Zempléni Fesztivál művészeti vezetője sok más mellett most azon dolgozik, hogy a Zempléni Fesztiválon augusztus 18-án a Tokaj Fesztiválkatlanban a tőle jól ismert, magas művészi színvonalon szólaljon meg az ABBA Symphony, az a szimfonikus zenei mű, amely minden idők egyik legnépszerűbb zenekarának slágereit ötvözi.

A szimfonikus átdolgozások világszerte divatosak manapság a könnyűzenében, ezért esett a választás az ABBA Symphonyra?
H. G.: A Fesztiválkatlannal régóta működünk együtt, az ő felkérésükre készül az ABBA Symphony. Az eredeti ötlet tehát tőlük származik, amit közös elképzelés alapján valósítunk meg, de a közönség egy jel­leg­ze­tes „dohnányis” produkciót kap, fantasztikus látvánnyal, tánccal, melynek a Katlan ideális otthont fog adni.

Nem akármilyen sort folytat ezzel a Budafoki Dohnányi Ernő Szim­fo­ni­kus Zenekar, eddig mások mellett a Royal Philharmonic Orchestra is feldolgozta a legendás ABBA együttes dalait.
H. G.: Az ABBA Symphonyt Ott Rezső zeneszerző komponálja, és valójában egy szimfónia lesz négy tételben, ami az ABBA tagjainak életútját foglalja össze négy részben. A tételek címe: „Kezdetek”, „Szerelem és szakítás”, „Scherzo” és „ABBA Forever”. A műben több mint harminc sláger, többek között a „Mamma Mia”, az „S. O. S.”, a „Money, Money, Money”, a „Dancing Queen”, a „Voulez-Vous”, a „The Winner Takes It All” dallamai csen­dül­nek fel új hangszerelésben. A dalok teljesen új élményt adnak majd a közönségnek, mert ezúttal a jól ismert slágerek igazi zenekari koncertélményt is nyújtanak majd.

Az egész estés show-műsorban ki mindenki működik közre?
H. G.: A látványos előadásban a Street Singers, a Coincidance táncegyüttes – koreográfus: Gyulai Júlia –, a Budapesti Akadémiai Kórustársaság és a Budafoki Dohnányi Zenekar lép színpadra.
hirdetés

Mikor lesz még látható az augusztusi premier után ez a számos szempontból különleges produkció?
H. G.: A következő előadás Budapesten, október 8-án a Papp László Budapest Sportarénában lesz.
Milyen előadást láthatunk még a Zempléni Fesztivál idején a Katlanban?
H. G.: Lesz egy igazi családi program a Fesztiválkatlanban. Több generáció meghatározó élménye A Tenkes kapitánya, amely a Magyar Televízió első sorozata volt a hatvanas években. A ravasz kurucok és a nem túl okos labancok harcáról Örsi Ferenc írt regényt. Az érdekfeszítő, ám fiktív történetből Vincze Zsuzsa készített színpadi darabot. Zsuráfszky Zoltán pedig a tőle megszokott módon, a magyar néptánckincsből merítve táncjátékot koreografált és rendezett belőle. A darab zenéje is figyelemre méltó, Sebő Ferenc írta. Ez a produkció is rendkívül látványos és izgalmas lesz, akárcsak az ABBA Symphony. A darabot a Magyar Nemzeti Táncegyüttes előadásában láthatják a nézők augusztus 12-én.

2014-ben a Zempléni Fesztiválhoz kapcsolódva indította el a Budafoki Dohnányi Zenekar nyári Zenekari Akadémiáját, mivel folytatódik idén?
H. G.: Szerénytelenség nélkül mondhatom, hogy a Dohnányi Zenekar híres átlagon felüli szakmai és emberi motivációjáról, egységes játékmódjáról és játékkultúrájáról. Az Akadémia lehetőséget kínál a konzervatóriumban, főiskolán, egyetemen zenét tanulóknak, pályakezdő hangszereseknek, hogy betekinthessenek abba a műhelymunkába, ami egy zenekarnál folyik. A fiatalok nemcsak a próbákon, hanem egyéni foglalkozások keretében is fontos instrukciókat kapnak a kurzus szakmai vezetőitől, de a kurzus legfontosabb eleme, hogy a képzésre érkezők beülhetnek a zenekarba muzsikálni a Zempléni Fesztiválon. A Zenekari Akadémia mellett karmesterek számára is szervezünk mesterkurzust. Ahogy a zenekari muzsikálást, úgy a karmester szakma lényegét is csak egy igazán jó, nemzetközi rangú zenekaron lehet megtanulni.

Az ön neve egybeforrt az Énekel az ország rendezvénysorozattal is. Hogy sikerült a május 7-i koncert a Müpában?
H. G.: Kodály Zoltán 1936-ban írt monumentális művét, a Budavári Te Deumot adtuk elő, ami egyáltalán nem könnyű mű, de örömömre szakmailag makulátlanul sikerült. A Müpa Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremében 470-en férünk el, és napok alatt betelt a létszám. Kétszer ennyien is jöttek volna. A kórus minden tagjának meghatározó élménye volt ez az est. Az életben nem mindig érezzük, hogy a sok munka meghozza gyümölcsét, itt azonban a befektetett kőkemény munka katartikus élményt adott a résztvevők számára. A kóruséneklés fontosságát Kodály is gyakran hangsúlyozta, magam pedig úgy érzem, hogy a közösségi lét egyik legszebb formája. Mára jelentős kulturális eseménnyé vált a Müpa-beli koncertünk, ráadásul az indulás óta eltelt harminc év nagy örömömre azt mutatja, hogy új generációk lépnek be, édesanyák hozzák a gyerekeiket, és énekelnek velük együtt.


vissza

Értékeléshez  jelentkezz be!
vissza a lap tetejére | küldés e-mailben | nyomtatható változat



 
 
Színház | Mozi | Zene | Art | Gyerek | Könyv | Gasztro
Kapcsolat | Impresszum | Előfizetés | Médiaajánlat | RSS |
2009 Copyright © Pesti Műsor