Harrison Ford nyomában
2018. május 09. / Szalóky Bálint

Alden Ehrenreich nevének kiejtése felér egy nyelvtörővel, de érdemes gyakorolni: a Los Angelesi- illetőségű fiatalember alakítja ugyanis az ifjú Han Solót a május 24-én mozikba kerülő Star Wars
előzményfilmben, a Solo: Egy Star Wars-történetben. Lássuk, a 28 éves Ehrenreich hogyan küzdötte fel magát idáig!

Spielberg felfedezettje
A magyar (!), osztrák, orosz és lengyel gyökerekkel is rendelkező Ehrenreichet maga Steven Spielberg fedezte fel. A színész – akkor még kisfiúként – egy rövid videót készített a rendező lányával egy osz­tály­tár­suk barmicvójára. Spielberg megmutatta a kisfilmet egy ügy­nök­nek, valamint a DreamWorks stúdió szereposztójának, ami rögtön különböző tévésorozatok apró mellékszerepeihez vezetett. Első komoly szerepére egy másik legenda, Francis Ford Coppola kérte fel a Tetróban, majd következő filmjében, a Twixtben is szerepeltette. Ezek azonban kis, független filmek voltak, amelyeket Coppola saját vagyonából fi­nan­szí­ro­zott, és nem jutottak el szélesebb közönséghez, ellentétben a kö­vet­ke­ző felkérésekkel.

Úton a popcorn felé
Az ifjúsági fantasyfilm hullám egyik nem túl emlékezetes állomása volt a Lenyűgöző teremtmények. Nem aratott nagy sikert, mindenesetre tökéletes ajánlólevélnek bizonyult a még nagyobb produkciók irányába. Park Chan-wook első és mindeddig utolsó angol nyelvű filmjében, a Vonzásokban már olyan sztárokkal dolgozhatott, mint Nicole Kidman és Mia Wasikowska. Ugyanebben az évben, 2013-ban egy harmadik filmben is láthattuk, ám a Woody Allen rendezte Blue Jasmine egyér­tel­műen Cate Blanchett alakítására épült, partnerei legjobb esetben is csak másodhegedűsök lehettek.
[kep3]
Áttörés
2016-ban a Coen testvérek kérték fel a hollywoodi kulisszák mögé kalauzoló vígjátékuk egy szerepére. Az Ave, Cézár!-ban az alkotópáros egy ’50-es évekbeli éneklő westernsztár szerepét osztotta rá, és a film legemlékezetesebb jelenetei hozzá kötődnek, ami nem kis szó egy produkcióban, amelyben George Clooney, Josh Brolin, Scarlett Johansson, Frances McDormand, Tilda Swinton és Ralph Fiennes is feltűnt. Ugyanebben az évben Hollywood legendás színész-rendezője (és egykori szívtiprója), Warren Beatty főszerepet osztotta rá egy kísértetiesen hasonló témájú, ám jóval komolyabb hangvételű filmben. A Kivétel és szabály is főhajtás az ’50-es évek filmkészítői előtt, egy régi vágású romantikus film, amiben a zöldfülű sofőr beleszeret a naiv színésznőbe – csakhogy a lány a legendás filmmogul, Howard Hughes (Beatty ala­kí­tá­sá­ban) üdvöskéje, aki szerződésben köti ki, hogy alkalmazottai nem legyeskedhetnek a felfedezettjei körül. Hamarosan a The Yellow Birds című háborús dráma is a mozikba kerül Amerikában, de nem kell hozzá nagy jóstehetség, hogy kijelentsük, a Solo: Egy Star Wars-történet fogja eldönteni az ifjú Ehrenreich sorsát. A Star Wars filmhez intenzív szereplőválogatáson át vezetett az út, a versenytársai között olyan ismert nevek sorakoztak, mint Miles Teller, Taron Egerton, Ansel Elgort, Dave Franco, Jack Reynor, Scott Eastwood és Logan Lerman. Hamarosan kiderül, beváltja-e a hozzá fűzött reményeket, megvan-e benne a kellő karizma ahhoz, hogy ne csak ügyes színész, de valódi filmsztár váljék belőle.
Solo: Egy Star Wars-történet
A Star Wars előzményfilmek közül másodikként érkező Solo a Harrison Ford által híressé tett karakter fiatalkorát mutatja be. A történetben természetesen feltűnik Chewbacca és Lando Calrissian fiatalkori változata is. Bár a stúdiófilmek készítésénél minden gon­do­san elő van készítve, a forgatás maga volt a katasztrófa. A stáblistán Ron Howard neve lesz feltüntetve rendezőként, a veterán direktor azonban csak a forgatás közepén, afféle utolsó mentsvárként került a képbe. A filmet fél évvel Howard érkezése előtt A Lego kalandot és a 21 Jump Streetet jegyző alkotópáros, Phil Lord és Christopher Miller kezdte el forgatni, ám folyamatosak voltak az összeütközések a gyártó Lucasfilmmel. A stúdió kifogásolta, hogy a forgatott anyagban sok az improvizáció és eltérés a forgatókönyvhöz képest, ugyanakkor kevés a hasznos beállítás, ami megnehezíti a vágó munkáját. Mielőtt a végső döntést meghozták volna, sokféleképpen igyekeztek a kívánt útra lendíteni a projektet: a Lucasfilm először Chris Dickens vágót (Gettómilliomos) cserélte le egy másik Oscar-díjasra, Pietro Scaliára (A Sólyom végveszélyben), majd Ehrenreichhez rendeltek egy szí­nészok­ta­tót, hogy „fordosabbra” csiszolják a játékát. Végül a veterán Star Wars-forgatókönyvíró, Lawrence Kasdan kezdte felügyelni a munkát, de az ellentétes nézetek sehogyan sem találkoztak. Lord és Miller egy vígjátékot álmodott meg, a Lucasfilm viszont a Star Wars kánonba szorosan illeszkedő filmet szeretett volna, némi komikus éllel. A rendezők távozása egyben a forgatás időszakos leállását jelentette. Ekkor állapodtak meg a jól bevált iparossal, Ron Howarddal, hogy fejezze be a megkezdett munkát, és ahol szükséges, újra felvegyen jeleneteket. Bár a döntés törvényszerűen a forgatás elhúzódását okozta, az eredetileg tervezett bemutatódátum nem került veszélybe.