Shakespeare-től Florian Zellerig
2019. március 30. / Jónás Ágnes

Kardos Róbert Budapest és Tatabánya között ingázik: a Rózsavölgyi Szalonban az Ördög Tamás által rendezett, A kulisszák mögött című, négyszereplős vígjátékban Danielt, a férjet játssza, a Szkéné Színházban futó Macbethben három szerepben is látható, mindeközben pedig a Svejket
próbálja anyaszínházában, a tatabányai Jászai Mari Színházban. Tizenhárom éven át volt a Bárka Színház tagja, s mint mondja, a teátrum megszűnése a mai napig fájdalommal tölti el. Szerepekről és a Bárka-periódus fájdalmas-kellemes emlékeiről is beszélgettünk.

A Szikszai Rémusz rendezte Macbeth tavaly októberben debütált a tatabányai Jászai Mari Színházban, az előadás január végétől a Szkéné Színházban látható. A Macbethet sokan sokféleképpen színre vitték már. Mire helyeződik a hangsúly a Szikszai-változatban?
K. R.: Rémusz a Macbeth és Lady Macbeth közötti kapcsolatra he­lyez­te a hangsúlyt, egy nagyon szép szerelem történetére. Ter­mé­sze­te­sen a darab politikai és közéleti síkja sem kerülhető meg, de a mi Macbethünk nem aktualizál különösebben, maga Shakespeare egy rend­szer-, illetve módszerváltást ír le, egy dinasztiaalapítást. Nincs ezen mit aktualizálni.

Ön mely karakter bőrébe bújik?
K. R.: Duncan királyt, a portást és az orvost alakítom. Igyekeztünk úgy megalkotni a karaktereimet, hogy asszociációkra adjon lehetőséget, vagy akár csak a játszó személy azonossága miatt a néző kapcsolódási pontokat találhasson közöttük.

A kulisszák mögött című vígjátékban is játszik. Az előadás egy éve fut sikerrel a Rózsavölgyi Szalonban, Florian Zeller francia szerző darabján alapul, s Ördög Tamás rendezte. Két pár életébe nyerhetnek bepillantást a nézők: Isabelle (Spolarics Andrea) és az ön által játszott Daniel évtizedek óta házasok, hozzájuk érkezik vacsorára régi barátjuk, a frissen elvált, magát boldognak valló Patrick (Vasvári Csaba) és új, húszéves barátnője, Emma (Sztarenki Dóra). A találkozás hatására repedezni kezd Isabelle és Daniel harmonikusnak tűnő kapcsolata…
K. R.: Az előadás különlegessége, hogy a belső monológok kihallatszanak, vagyis a nézők hallhatják a szereplők egyébként ki nem mondott gondolatait, beleláthatnak a fejekbe, direkt és indirekt módon is zajlik tehát „párbeszéd” a nézőkkel – a humor forrását részben ez is adja. A kulisszák mögött szórakoztató vígjáték, amelynek szerencsére komoly mondanivalója és mélysége is van. Szarkazmus és önirónia formájában jelennek meg a legfájdalmasabb felismerések, s számos kérdés vetődik fel házasságról, barátságról, elfojtott vágyakról, emberi kapcsolatokról, a kommunikáció fontosságáról, hűségről és megcsalásról.
Spolarics Andrea játssza az előadásban a feleségét. Régi ismeretség az önöké, a Bárka Színházban annak idején számos előadásban voltak partnerek.
K. R.: Igen, többször alakítottunk házaspárt. Inspirációt és biztonságot is jelent, hogy ismerjük egymás rezdüléseit.

Milyen emlékeket őriz a Bárka-periódusról?
K. R.: Tizenhárom éven keresztül az életemet, az otthonomat jelentette. Szinte minden nap elmegyek mellette, és látom, ahogy az egykori színház elveszetten és üresen áll az új egyetem épületóriásai között. Remélem, hogy valaki hamarosan meglátja benne a lehetőséget. A Bárka egy kis társulattal működő színház volt, ahol kőkemény műhelymunka folyt. Felszabadultan tettük a dolgunkat, sok negatív színházi sztereotípiától mentesen. Azt az összetartást, ami köztünk munkált, hogy figyeltünk egymásra és elfogadtuk egymást, a nézők is megérezték és értékelték. Szerencsésnek érzem magam, hogy a Crespo Rodrigo vezette tatabányai Jászai Mari Színházban a Bárkáéhoz hasonló légkör uralkodik. Szeretettel, figyelemmel és felelősséggel vagyunk egymás iránt.

Milyen új szerepek várnak önre tavasztól?
K. R.: Sipos Lajost játszom Molnár Ferenc Az üvegcipő című darabjában, mely január 19-én debütált a tatabányai Jászai Mari Színházban Czukor Balázs rendezésében. Februártól már próbáljuk a Svejk című zenés komédiát ugyanitt, az előadást Tapasztó Ernő rendezi, áprilisban pedig a Benedek Miklós rendezte Riviérában – szintén Molnár-darab – leszek vendégművész. Az előadás az Orlai Produkciós Iroda szárnyai alatt készül a Belvárosi Színházban.