Társasjáték. Együtt hozzuk létre a csodát!
2019. október 24. / Jónás Ágnes

Tizennégy bemutatóval, kilenc műfajjal és egy új játszóhellyel várja közönségét a kecskeméti Katona József Színház társulata a 2019/20-as évadban. Cseke Péter igazgatóval premierekről, missziók folytatásáról is beszélgettünk.

A Magyar Közlöny ez évi 26. számában megjelent kormányrendelet szerint 240 millió forintot fordíthatnak a színházépület felújításának első ütemére, a tervezésre. Mikor kezdődnek a munkálatok?
Cs. P.: Elképzeléseim szerint 2021 második felétől kezdődne meg a két éven át tartó felújítás, s ha minden a tervek szerint halad, akkor 2023. október 16-án nyitná meg a kapuit a régi-új teátrum. Az el­kö­vet­ke­zendő két évadban tehát még biztosan a jelenlegi játszóhelyeinken várjuk a közönséget. Az épület 1986-ban volt utoljára felújítva, s talán külsős szemmel nem tűnik égető fontosságúnak a felújítás, mert a né­zők által látogatott területeken mindig is gondosan próbáltuk elleplezni a hibákat.

Társasjáték. Együtt hozzuk létre a csodát! – ez az új mottójuk. Milyen bemutatókat szerveznek köré?
Cs. P.: Hiszek abban, hogy a színház közösségi szertartás, egyfajta csodálatos társasjáték nézők és színházcsinálók között. Az első igazgatói pályázatomban megfogalmaztam a vágyam, miszerint sze­ret­ném, hogy a színház szellemi központként is működjék. Ezt sikerült megvalósítani – a kecskeméti Katona József Színház a közösségi élet színtereként is működik, a bemutatókkal nemcsak szervesen illeszkedik a város polgárainak élete köré, hanem szervezi is azt. Minden egyes előadás egyedi és megis­mé­tel­hetetlen, a színpad estéről estére hat a nézőtérre és fordítva. A következő évadban tizennégy bemutatóval készülünk: a nagyszínházi bemutatóink sorát a világhírű Chicago című musical kezdi, melyet Béres Attila állít színpadra, és Barta Dóra, a színház tánctagozatának vezetője készíti hozzá a koreográfiát. A rend­szer­váltás idei évfordulója alkalmából a műsor Schwajda György Ballada a 301-es parcella bolondjáról című, az ügynökkérdést feszegető példázatával folytatódik, melynek díszbemutatóját október 23-án tartjuk. Ezt követi egy táncbemutató, a Mutatvány TánCirkusz, mely a táncot és a cirkuszművészetet ötvözi Barta Dóra rendezésében. Szilveszterkor egy édes-bús komédiával várjuk a nagyérdeműt: László Miklós Illat­szer­tárja a Mohácsi testvérek átiratában lesz látható, a főszerepet Kocsis Pál játssza. Hetedik évadát kezdi meg a Kecskemét City Balett – a társulat az Anna Kareninát fordítja át a tánc nyelvére; utolsó nagy­szín­házi bemutatónk a Száll a kakukk fészkére lesz Bagó Bertalan rendezésében, Szemenyei Jánossal és Bognár Gyöngyvérrel a főszerepekben. A Kamaraszínházban három bemutató várja majd a nézőket, akik elsőként Szigligeti Ede Liliomfi című zenés népszínművét tekinthetik meg Kocsis Pál rendezésében, ezt követően Andrew Bergman Társasjáték New Yorkban című komédiája következik Szerednyey Béla rendezésében, Sára Bernadette és Dunai Tamás főszereplésével, majd pedig ifjúsági előadással, Az ember tragédiája „junior” című klasszikussal várjuk a felső tagozatos korosztályt, melyet én magam rendezek. Az előadásunk értelmezéseket és magyarázatokat is kínál. Ádám és Éva szerepében Koltai-Nagy Balázst és Hajdú Melindát láthatják, a többi szerepet a Kaposvári Egyetemen negyedéves diákjaim játsszák. A Ruszt József Stúdiószínház két bemutatónak ad otthont. Eugene O’Neill Amerikai Elektráját Horváth Csaba, a magyar színházi formanyelv egyik megújítója viszi majd színre; Markó Róbert, a kecskeméti színház egykori dramaturgja pedig Elzbieta Chowaniec lengyel írónő Gardénia című drámáját állítja színpadra. Ami pedig a gyerekeket illeti: a nagyszínpadon Tóth Réka Ágnes Aladdin és a csodalámpa című dalos me­sé­jé­vel, valamint Szergej Prokofjev Péter és a farkas című zenés mesejátékával készül a teátrum társulata. Előbbiben ismét fontos szerepet kapnak a kaposvári színészosztály negyedéves hallgatói. Színházunk új játszóhelyén, a teátrum legfelső emeleti erkélyfolyosóján különlegességeket tervezünk bemutatni, ilyen lesz Ingmar Bergman Jelenetek egy házasságból című színműve Réczei Tamás művészeti vezetőnk rendezésében. Továbbra is műsoron marad a kultúrmisszióként vállalt tantermi előadás, az Osztályelső, a Pillangók szabadok című színmű a Ruszt József Stúdiószínházban és a Városmajori Színházi Szemlén két díjjal jutalmazott Állami áruház.

Horváth Csaba először rendez önöknél. A kecskeméti közönség mennyire nyitott a „kísérleti”, poszt­dra­ma­ti­kusnak is nevezhető előadásokra?
Cs. P.: Kecskemét kultúrát kedvelő és értő város. Nekünk, a színház vezetőségének kell kijelölnünk az utat, meghatározni, hogy mi legyen a népszínházi vonulat, s mi a kísérleti előadások sora. Kecskeméten igenis van egy olyan réteg, mely ki van éhezve az experimentumokra, az új műfajokra. Biztos vagyok ben­ne, hogy örömmel fogadják majd Horváth Csaba rendezését is.
Évek óta folyamatosan lehetőséget biztosítanak a mélyszegénységben élőknek arra, hogy ingyenesen látogathassanak előadásokat.
Cs. P.: Fontos missziónk a mélyszegénységben élők kultúrához való hozzáférésének biztosítása. Kilenc Kecskemét környéki polgármester segítségével (tavasszal és ősszel) gyerekeket látunk vendégül, in­gye­ne­sen tekinthetik meg egy-egy előadásunkat, a végén kicsit beszélgetünk a látottakról velük, ezt követően felmehetnek a színpadra, megismerkedhetnek a szereplőkkel. A Színházi Angyalprogramunk is hasonlóan fontos: a Facebookon futó, szavazással működő kezdeményezés célja szintén az, hogy minél több olyan gyermek juthasson el hozzánk, akiknek sosem adatna meg az élmény e jótékony program nélkül.

Eddigi interjúink során még sosem kérdeztem meg, úgyhogy most megragadom az alkalmat: mitől szerelem önnek a színház? Mi az a bizonyos plusz ebben a hivatásban, ami négy évtizede szakadatlanul inspirálja?
Cs. P.: A szüleim színészek voltak, így tulajdonképpen a színház volt a második otthonom. Ma is ugyanazt a varázslatot és csodát érzem, amit 3 évesen. Végigjártam a ranglétrát, és boldog vagyok, hogy tizenkét éve irányíthatom a kecskeméti Katona József Színházat. Közel százötven ember sorsáról döntök nap mint nap, ami roppant nagy felelősség, de annál nagyobb szeretettel és odaadással csinálom.