„Ott a helye minden fülben, szívben”
2020. október 06. / Pavlovics Ágota

A címben szereplő idézet az Óbudai Danubia Zenekar egyik koncertajánlójából való, de tö­ké­le­te­sen passzol magára a zenekarra is. Az együttes évek óta kitűnik egyéni hangjával a komolyzenei kínálatból, mind a felnőtteknek, mind a gyerekeknek szóló koncertjeivel. További erényük, hogy
programjaikra egyedülállóan szellemes szövegekkel hívják fel a figyelmet. És akkor még nem említettük különleges, például a siketek számára rendezett koncertjeiket. Minderről a zenekar kíváncsi és elkötelezett művészeti vezetőjével, Hámori Máté karmesterrel beszélgettünk.

Mögöttünk van már, mégis arra kérem, mondjon néhány szót a Beethoven-projektről, annak is elsősorban a siketek számára készült programjairól.
H. M.: A Bee­tho­ven-projekt többrétegű, a siketeknek tartott programok első koncertje februárban volt, szerettük volna kipróbálni, hogyan tud­juk közelebb vinni a zenét hozzájuk. Zenekarba ültettük őket, meg­fogták a hangszereket, látszott az arcukon, hogyan jut el hozzájuk Beethoven zenéje. Célunk az volt, hogy megmutassuk, a zene az ember számára nagyon magas szinten végzett, örömteli tevékenység. Nem hallották, de érzékelték a rezgéseket, egyértelmű volt, hogy a zene hangokon túl nyúló élmény. Megható pillanat volt, amikor valaki felkiáltott: ezt a hangot hallottam. Többen életükben először jártak klasszikus zenei eseményen, pedig ahogy Kodály mondta, a zene mindenkié. A projektnek ez a része nagyfokú löketet adott számunkra, láttuk, hogy kezet nyújthatunk azoknak, akik sérültek, hátrányos hely­zetűek. Az ép hallásúak számára pedig két estén a koncertek elején audiológusok végeztek hallásvizsgálatot, amelyek azt mutatták, hogy nagymértékben sérült az emberek hallása, van bőven tennivaló ezen a területen is.

Út a zenéhez a címe koncertsorozatuknak a Zeneakadémián, a következő hangversenyen, október 26-án Lajtha László és Csajkovszkij műveit ön fogja vezényelni. Nyílt titok, hogy Lajtháról méltatlanul keveset tudunk.
H. M.: Lajtha László életművét kicsit elfelejtették, pedig nemcsak nagyszerű zeneszerző volt, hanem nagyon érdekes ember is. Bartókról tudjuk, hogy egyenes gerincű hazafi volt, tiszta, mint egy üveggyöngy. Kodály nemzetformáló zenei példakép volt, rányomta a bélyegét az egész országra. Lajtha erős er­köl­csi­ségű, példamutató ember volt. Kevesen tudják róla, hogy önkéntesként 4 évig szolgált az I. világháborúban, hogy szegény volt, de a nála rosszabb körülmények között élő pályatársak között szétosztotta Kossuth-díját, hogy Párizsban népszerűbb volt, mint itthon. 1957-ben VII. szimfóniájának a „Forradalmi” nevet adta, ami utalt volna 1956-ra, ezért „Ősz”-re változtatta az alcímét. A VII. szimfóniát agyonhallgatták, pedig az ’56-os forradalom fantasztikus emléke, azért játsszuk, hogy ne szóljon örökre ez a hallgatás. Csaj­kovsz­kijhoz általában a b-moll zongoraversenyt kötik, pedig szimfóniái is fantasztikusak, így az V. szimfónia is.

Novemberben Kunst/Der/Fuge címmel ad hangversenyt a zenekar, a barokk óriás mellett a mai zeneszerző generáció három tagjának neve látható.
H. M.: Fontos a mai kor zenéje, J. S. Bach Die Kunst der Fuge című zeneművére három fiatal szerző, Balogh Máté, Tornyai Péter és Horváth Balázs reagál, érdekes lesz, mit tudnak kezdeni ezzel a zenei torzóval. Az ősbemutató karmestere Benjamin Bayl.

A december 18-án sorra kerülő Britten–Strauss-koncerten a hegedűé lesz a főszerep.
H. M.: A két mű közötti kapocs a hegedű. Britten csodás zeneszerző, Hegedűversenye az egyik legszebb 20. századi hegedűverseny, mégsem ismert. Strauss szimfonikus művei tele vannak hegedűszólókkal, a Hősi életben is van egy hatalmas hegedűszóló. Ezen az esten a közönség kétfajta hegedűszólót hallhat majd, egyiket a szólistától, Pusker Júliától, a másikat a zenekartól.

Még mindig a Zeneakadémiánál maradva, Jövőzene címmel lesz ráadás koncertjük, amely az Eötvös Péter Alapítvány mentorprogramjával közös. Mi lesz a műsor? Kik a fellépők?
H. M.: Nagyon fontos számunkra is a modern zene megismertetése a közönséggel. Az Eötvös Péter Alapítvány rendszeresen hirdet zeneszerző- és karmesterversenyeket, tart mesterkurzusokat fiatal te­het­sé­gek­nek, ebben a munkában partnerek vagyunk. Első nagyszabású közös koncertünk december 2-án lesz a Zeneakadémián. Mikel Urquiza fiatal spanyol zeneszerző új ütős versenyművét Janca Dániel számára írja, a zenekarnál és az Eötvös Péter Alapítványnál rendelkezésre álló különleges ütőhangszereket használva. A hangverseny programját a fiatal francia karmester, Rémi Durupt állította össze a mentorprogram ke­re­té­ben, Eötvös Péter és Vajda Gergely irányításával. A friss mű mellett lesz egy klasszikus kö­zön­ség­ked­venc is, Ravel Bolerója.

A Zeneszerzőportrék sorozat Csajkovszkijjal folytatódik a Budapest Music Centerben (BMC). Mit hall majd a közönség a három estén?
H. M.: A sorozatot hét éve csináljuk tavasszal és ősszel, Csajkovszkij eddig nem volt. Ahogy említettem, szimfóniáit, versenyműveit ismerjük, de ebben a három részben sok újat mutatunk, például a cappella kórusművet, bizánci gyökerű templomi zenét, kísérőzenét. A koncerteken három fiatal karmester vezényel, és a szólisták is fiatalok, a házigazda Eckhardt Gábor lesz. Nagyon várjuk ezeket az esteket.

Végül, de egyáltalán nem utolsósorban ejtsünk szót a gyerekeknek szóló programokról, amelyeknek szin­tén a BMC ad otthont.
H. M.: Családi programjainknál arra törekszünk, hogy a felnőtteknek is viccesek legyenek. A Kalandra fül! sorozat első programja arról szól majd, hogy lehet fúgásat játszani, a második régi álmunk megvalósulása, szimfonikus zenére fogunk táncolni profi táncos pár segítségével, és persze eljön hozzánk is a Mikulás.