Szörényi 80 2024. december 07. / Kiss Eszter Veronika Szörényi Levente és életműve a XX. század magyar zenetörténetének egyik fontos szelete, hatása a zenei élet minden területén kimutatható. Az alkotói évtizedek terméke a számtalan ![]() A Kőműves Kelemen rockballada az István, a király közvetlen előzményeként és mintegy előtanulmányaként készült, a két mű a népzene újszerű feldolgozása mellett számos egyéb ponton kapcsolódik egymáshoz. Egészen különleges nemcsak az életműben, de a nemzetközi zenei életben is a Fénylő ölednek édes örömében – Innin és Dumuzi sumér oratórium témaválasztása, amelynek nemcsak a szövege, de a zenei anyaga is egyedülálló: lényegében sokkal inkább kortárs klasszikus kompozíció, mint könnyűzene. Gyöngyösi Levente IV. szimfóniája nem véletlenül viseli Az Illés szekerén alcímet: a zeneszerző a legendás zenekar ismert slágereiből formálja a tételek témáit. Amíg a Kőműves Kelemenhez és az István, a királyhoz mezőségi népzenei felvételeket tanulmányozott a szerző, az Atilla – Isten kardja esetében ujgur gyűjtéseket, amelyek hatása egyértelműen felfedezhető a darab zenei motívumaiban, amely hangzásában sok szempontból elmossa a könnyű- és klasszikus kortárs zene közötti határokat. Az Árpád népe egy már wagneri értelemben egybekomponált kortárs opera, amely összegzi a könnyűzene és a klasszikus zene eszköztárát, hasonlóan a kortárs zene műfajába sorolható a Trianon tragédiájának emléket állító Elég volt! című, Wass Albert-szövegre készített kóruskantáta. |