Direkt aktualizálás nincs
2014. szeptember 10. / Bóta Gábor

Karinthy Márton, a Karinthy Színház igazgatója azt mondja, demonstrálva is Bajor Imre pó­tol­hatatlanságát, leveszik a műsorról azt a két produkciót, amiben játszott. Az új évadban Verebes István, Karinthy, Benedek Miklós és Balikó Tamás rendezéseit láthatjuk.

Nincs a színházadnak saját társulata. Az az elsődleges számodra, hogy mit akarsz bemutatni, vagy az, hogy kikkel?
K. M.: Az az elsődleges, hogy ez a 33. évad, és ezért kicsit for­du­ló­pont­nak érzem.

Krisztusi korba lép a színház.
K. M.: Igen, krisztusi korba. Épp ezért nem vallásos darabokat játszunk, de olyanokat, amelyek bizonyos értelemben mégiscsak a megváltásról szólnak. Nem szeretem a korszerű színházat, én a korszerűtlent szeretem. Nálam semmifajta direkt aktualizálás nincs. Mindig szeretnék igényes, örökéletű darabokat játszani. Azt akarom, hogy ne kelljen beazonosítanom se a személyeket, se azt, hogy mire utal a darab, kire nyilaz. Ma már a musicalek és a zenés vígjátékok is úgy készülnek, hogy kilövik nyilaikat konkrét helyzetekre, személyekre. Ehelyett továbbra is megpróbálok vájkálni a magyar irodalomban, és általában azt a darabot választom, amelyikhez a legjobb szereposztást sikerül kiállítani. De az is előfordul, hogy a rendező javasolja, mit mutassunk be.

Akinek állandó társulata van, annak akár az is lehet az elsődleges szempont, hogy mindenkinek legyen megfelelő feladata. Neked nincs állandó társulatod, de vannak vissza-visszatérő színészeid.
K. M.: Vannak társulati „örökös tagjaink”, az is előfordul, hogy egy-egy színésznek keresek megfelelő feladatot. Ezt az nehezíti, hogy vannak olyan színházak, amelyekben – dacára állandó társulatuknak – még az évad elején sem mindig tudják megmondani, hogy ki mikor játszik, sokszor még augusztus közepén sincs teljes műsoruk a következő szezonra. Érthetetlen hogyan csinálják és mire várnak vele. Nálunk gyakorlatilag már április-májusban a teljes évadunk műsorterve kész volt. Kihirdettük a szereposztásokat. Első produkcióként Verebes Pista megint szeretett volna Bajorral egy bemutatót, de Imi akkor már nagyon beteg volt. Ehelyett talált Verebes egy remek Szász Péter-darabot, amelyet Aldobolyi Nagy György zeneszerző zenei vezetésével és Verebes rendezésében anno Komáromban bemutattak már, de Budapesten még nem játszották. Whisky esővízzel a címe. Kilenc titkárnő hadakozik benne a régi és az új főnök között. Ez egy musical, kedves, jópofa játék, afféle Két úr szolgája-szerű komédia.

A Lovagias ügyet és az Én, Te Őt! című krimit, amelyekben Bajor játszott, leveszed a műsorról?
K. M.: Hát igen, Lippai Laci már beugrott a Lovagias ügybe, Megyeri Zoli pedig az Én, Te Őt! című produkcióba. Mindketten nagyon klasszak voltak, de Imre nélkül ezek a produkciók már nem ugyanazok. Úgy döntöttünk, hogy ezeket az előadásokat – Imre pótolhatatlanságát demonstrálva is – levesszük a repertoárról.
Szóval te nem gondolod úgy, hogy a show-nak mindenképpen tovább kell mennie?
K. M.: Nem, bizonyos esetekben a show-ban szünetet kell tartani, és legyen helyette inkább néhány szál gyertya és az emlékezet. A Lovagias ügy Bajornak az utolsó nagy prózai szerepe volt, amit remekül csinált. Ez az ő mementója. A Karinthy Színház kicsit saját halottjának is tekinti, mert utolsó két évében Imre csak itt játszott. Szörnyű, hogy a halála előtti hetekben mindenkinek azt mondta, hogy ha mást nem, a Lovagias ügyet még akarja játszani, ha másképp nem, bottal. A Whisky esővízzel című darabban, melynek a verseit Verebes írta, Pápai Erikától Csomor Csillán át Csoma Juditig, Lorán Lenkéig és Balázs Andreáig kiváló színészek játszanak majd. Ezt a produkciót szeptember 19-én mutatjuk be. Furcsa módon úgy jött ki a lépés, hogy zenés darabokkal kezdünk. Én is zenéset rendezek. Mindkettőben a nagyszerű Fekete Mari lesz a zenei vezető. Én Nóti Károly Nyitott ablak című örökbecsű darabját állítom színpadra, Fényes Szabolcs és Szenes Iván zenéjével és verseivel.

Ez annak idején levehetetlen volt a Vidám Színpad műsoráról.
K. M.: Azelőtt pedig – úgy 1940 körültől – folyamatosan ment mindenütt az országban, de idestova már 15 éve Pesten nem adták. Hát itt az ideje, hogy újra divatba hozzuk. Remekül megírt vígjáték, igazi figurákkal, nagy népszórakozás, és mindezekkel együtt színvonalas. A francia bohózatok mintájára készült, de belevegyítették a jó kis pesti flaszterhumort. Miközben egy vidéki városban játszódik, és a katonaság meg a polgárság közötti konfliktusról szól. Úgyhogy, ha akarom, még aktuális is. Ennek is remek a szereposztása: Szirtes Gábor, Egri Kati, Dányi Krisztián, Mihályfi Balázs, Szegezdi Róbert, Bozó Andrea. Október 31-én tartjuk a premiert. És ezután jön egy nagyon érdekes dolog. Benedek Miklóssal évek óta kerülgetjük egymást, hogy mi lenne, ha rendezne egyet a Karinthyban. Ő Lengyel Menyhért Róza néni című darabjával rukkol elő, amit a fiával, Alberttel, aki dramaturg, nagyon kicsit a mához igazítanak. Szintén igen jó a szereposztás: Almási Éva lesz Róza néni, Murányi Tünde lesz a mama. Sok fiatal is föllép, például Szabó Erika, Eke Angéla, Szanitter Dávid, Rábavölgyi Tamás és az örökifjú Dengyel Iván. Balikó Tamás pedig már februárban Zsolt Béla Erzsébetváros című darabját rendezi. Nálunk Nemzeti drogéria címen megy majd. Ez nagyon izgalmas és aktuális, hiszen tele van a város nemzeti dohányboltokkal. Ha úgy tetszik ez olyan, mint a Vígszínház A revizor előadása, abszolút a napi politika ütőerén tartja a kezét.

De az előbb éppen azt mondtad, hogy ezt nem akarod.
K. M.: Az előbb éppen azt mondtam, de látod, olyan érdekesek a darabok, hogy akár akarjuk, akár nem, kicsit mégiscsak szólnak a máról is. Ez gyönyörűséges, örök érvényű darab egy öreg drogistáról, akit kittúr a konkurencia. Ennek a produkciónak még nem tudom a végleges szereposztását, éppen más színházak bizonytalansága miatt. Egyelőre ennyi az évad terve, majd meglátjuk, mennyit bír a bukszánk és az idegállapotunk.