Szabotázs
2014. október 05. / Gulya István

Az ígéret szép szó. Éppen ezért lehangoló annyira, amikor bizonyított filmesek készítenek férc­mű­vet. A Szabotázsnak remek esélyei voltak arra, hogy egy zsigerekre ható, piszkos kis akciómozi legyen, mégsem lett az. Holott David Ayer rendező-forgatókönyvíró a

Kiképzés vagy a S.W.A.T. – Különleges kommandó forgatókönyvével, a zseniálisan letaglózó Az utolsó műszak rendezésével és megírásával bizonyított. Szereplői – Josh Holloway, Sam Worthington, Olivia Wil­liams stb., illetve a prímhím-főhős Arnold Schwarzenegger – ránézésre is alkalmasak lettek volna egy olyan gépkarabély-egyszerűségű történet prezentáláshoz, mint mondjuk a Golyózáporé volt (csak épp iróniamentesen). Ehhez azonban forgatókönyvet és épkézláb dia­ló­gu­so­kat kellett volna írni, a „fordulatokat” nem valamiféle rongyossá la­po­zott bűnügyi akcióklisé könyv szerint és/vagy ötletszerűen felépíteni.
Részletesen kidolgozott karaktereket természetesen eleve nem vár­­tunk el egy műfaji sablonsztoritól – drogkommandós osztag kirámolja a kábszer-kartellt, a tízmilliós zsákmányt lenyúlják, mire vagy a bosszúszomjas gengszterek ritkítják a csapatot, vagy áruló van köztük –, de arányokat, igazi/átélhető tétet és hitelességet igen. Az átgondolatlan kameramozgás fárasztó, a brutalitás indokolatlan alkalmazása súlytalanít (olykor aljasan, de túlcifrázva véres). Az olyan té­vé­so­ro­zatok, mint a Kemény motorosok, A törvény nevében, pláne a Drót vagy a Totál szívás egyes epizódjaikban is tönkreverik Ayer moziját. Minden tekintetben.
Schwarzenegger filmes come backje ezúttal megint gellert kap, olyan, mint egy funkciózavaros T 800-as, ami John Connor hajszolása/megmentése helyett egy buszra váró nyugdíjas csoporttal kezdene. Durvának durva – csak hát minek.

DVD
Pro Video