Mozart kedvenc hangszere a Zeneakadémián
2014. december 05. /

A Berlini Filharmonikusok szólóklarinétosa, Wenzel Fuchs szólaltatja meg Bartók, Brahms, Messiaen és Schumann műveit december 10-én a Zeneakadémia Solti Termében.

Az osztrák szólista Mozart kedvenc hangszerének egyik leg­je­len­tő­sebb művésze, emellett a berlini Hanns Eisler Zeneművészeti Főiskola tanára, s rendszeresen tart mesterkurzusokat szerte a világon. De­cem­ber elején például a budapesti Zeneakadémián, s ehhez kap­cso­ló­dik hangversenye a Solti Teremben, melyen a klarinétos ka­ma­ra­iro­da­lom három csúcsdarabját is elő fogja adni, válogatott magyar mű­vé­szek partnereként. A legendás jazzklarinétosnak, Benny Goodmannek írott, bár a zeneszerző Arthur Honeggernek ajánlott B-dúr Poulenc-szonáta mellett a klarinétrepertoár egyik kulcsdarabja, a klarinétra, csellóra és zongorára írott kései Brahms-trió is elhangzik a koncerten.
A hangverseny csúcspontja a Benny Goodmannek és a nem kevésbé legendás hegedűművésznek, Szigeti Józsefnek komponált Bartók-mestermű, a Kontrasztok lesz, amely sokak szerint nemcsak a kla­ri­nét­ir­o­dalom, de a XX. századi, sőt, a teljes zenetörténet legkimagaslóbb alkotásai közé tartozik. „Egyes fejtegetések szerint Bartók a hegedű és a zongora hangját alapvetően összeilleszthetetlennek tartotta, a klarinétszólam pedig csak fokozta az ellenhatásokat, de a figyelmes zenehallgató természetesen a dinamika, a szólamvezetés és a megkívánt előadói habitus terén is rátalálhat azokra a bizonyos kontrasztokra. A klarinétirodalom egyik legnehezebb kamaraműve így válik mindenki számára személyesen közeli alkotássá, miközben a felvonultatott öt hangszer (a klarinétos A- és B-klarinét között vált, míg a hegedűs egy ponton tritónuszra hangolt hegedűn játszik) egymásnak feszülve birkózik” – írja a műről Végső Zoltán zenekritikus.

Zeneakadémia - Solti Terem
12. 10., 19h