Rippl-Rónai és Maillol – Egy művészbarátság története 2015. január 30. / Miután Rippl-Rónai József az 1890-es évek elején, harmincegy-két évesen búcsút vett első mesterétől, Munkácsy Mihálytól, máris a párizsi szimbolisták inspiratív és szabad világában találta magát. Ott ismerkedett össze a kezdetben festőnek készülő, majd szőnyegtervezéssel kísérletező, később szobrásszá avanzsáló Aristide Mailollal, akivel életre szóló barátságot kötött – kapcsolatuk egyik tetőpontja az a három hónap volt, amit Rippl-Rónai 1899 végén a Pireneusokban fekvő Banyuls-sur-Merben töltött Maillol vendégeként. Itt nemcsak barátságuk, de alkotóművészetük és a kortársaikra gyakorolt hatásuk is elvághatatlan gyökereket eresztett, s bár a 20. században személyesen már csak egyetlenegy alkalommal találkoztak, Rippl-Rónai haláláig tartották a kapcsolatot egymással. A Magyar Nemzeti Galéria kiállítása egyrészt emléket állít ennek a rendkívüli művészbarátságnak, másrészt bemutatja a két művész egymásra, illetve a kortársakra gyakorolt hatását, valamint azt a közeget, többek között a francia Nabis-kör atmoszféráját, melyben együtt és külön-külön is alkottak. A tárlat egyik legjelentősebb műve Rippl-Rónai 1899-ben Maillolról festett portréja, melyet egyéb körülmények között a párizsi Musée d’Orsay őriz, s amely utoljára csaknem nyolcvan éve, 1936-ban járt Magyarországon. A mintegy kétszáz művet felvonultató kiállítás a Nabis köréhez tartozó festőbarátok, Pierre Bonnard, Maurice Denis, James Pitcairn-Knowles és Édouard Vuillard műveiből is szemezget. Magyar Nemzeti Galéria, C épület 04. 06-ig |