Legénylakás
2015. február 18. / Gulya István

Ha manapság is olyan közönségfilmek születnének, mint Billy Wilder Legénylakása, elégedett, mosolygós nézőkkel találkoznánk a mozikból kifelé jövet. Kicsi, de mindenképp jóleső büszkeség, hogy Wilder, a hatvanas évek hollywoodi fénykorának egyik fő játékmestere, az

Osztrák-Magyar Monarchiában (Galíciában) született, Bécsen, Ber­li­nen keresztül vezetett az útja Los Angeles – és a világ – meg­hó­dí­tá­sáig. Tehetségét több műfajban kamatoztatta – film noirban (Alkony sugárút, Gyilkos vagyok), drámában (A 17-es fogolytábor, A vád tanúja) és vígjátékban (Sabrina, Van, aki forrón szereti, Sógorom a zugügyvéd) egyaránt. Szarkazmusban bővelkedő humora, amely mindig mély em­pá­tiá­val társult, kitűnően nyilvánult meg a helyzet- és jel­lem­ko­mi­ku­mok alkalmazásakor. Mint azt 1960-as klasszikusa, a Legénylakás is bi­zo­nyít­ja. A tíz Oscar-jelölésből ötöt valóra váltó film (a magyar szár­ma­zá­sú díszlettervezőt, Alexandre Traunert vagyis Trauner Sándort is dí­jaz­ták) ismerős alapsztorija akár műfajteremtésnek is mondható (újabb feldolgozásai a Topmodell a barátnőm, a Szenzációs recepciós vagy a Hármasban szép az élet), amikor a főnökség némi baráti ma­gán­szí­ves­séget kér a beosztottól, amire nemdebár nem lehet nemet mondani.
A jellegtelen aktatologató „Buddy” Baxter (Jack Lemmon) ily módon érvényesítheti a felettese szem­pont­já­ból egyetlen áruba bocsátható értékét: az apartmanját. A magányos harmincas lakása ugyanis kitűnően alkalmas titkos légyottok lebonyolítására. Vagy akár megunt szeretők raktározására. Azonban minden megváltozik, amikor Buddy otthonában az öngyilkossággal flörtölő, lapátra tett főnökszeretőt, Miss Kubeliket (Shirley MacLaine) találja. A nő régóta a szíve csücske, s miután megmenti az önpusztítástól, életében először karakánul kezd viselkedni: kiáll a lányért, magáért, és a szerelemről is szót ejt.
Wilder sosem a képi, filmtechnikai megoldásairól volt nevezetes, ebben a filmben is zseniális dialógusai, jellemalakításai (egyszerre bús és édes), komikus jelenetei viszik a prímet. Vígjáték-történeti klasszikus a tésztaszűrés teniszütővel című jelenet – később olyanok tették tiszteletüket ezért, mint Woody Allen az Annie Hallban. Színészválasztása és -vezetése páratlan. Örök érvényű története, szövegei, színészóriásai miatt a Legénylakás fél évszázad elteltével is működik, kétórányi önfeledt filmörömöt ad.

DVD
Fantasy Film