Ír mecénások a kortárs magyar képzőművészetért 2015. augusztus 28. / Leopold Bloom, az Ulysses főszereplője, a magyar kortárs képzőművészet és egy mecénás ír házaspár története évek óta egybefonódik. A Leopold Bloom Képzőművészeti Díjat négy évvel ezelőtt alapította Mary McLoughlin és John Ward, mellyel a hazai művészek nemzetközi karrierépítését kívánják támogatni. Az alapítók gyűjtőként régóta jól ismerik a külföldi és a magyar kortárs művészetet, maga az alkotói folyamat pedig mindig is kiváltképp érdekelte őket. John Ward tevékenységük szellemiségét így foglalta össze egy korábbi interjúban: „Művésznek lenni nem egyszerű hivatás, jó értelemben vett küldetéstudattal bírnak, olyan belső hajtóerővel, amit leginkább a vallásossághoz lehet hasonlítani. Ők hisznek valamiben, én pedig hiszek bennük. Eljuttatni őket valahonnan valahová, segíteni a karrierjüket – ez lehet a mi feladatunk. A kortárs művészeknek útravalóul pénzt szeretnék helyezni a zsebükbe és megtalálni olyan szövetségeseket – mint például a szervezést vállaló Pepper Art Projects – akikkel megvalósítjuk a díj céljait.” A Leopold Bloom Képzőművészeti Díj alapítóinak példamutató tevékenységét több elismerésben részesítették, legutóbb az ír nagykövetség John Wardnak adta át a James Joyce-emlékérmet az ír-magyar kapcsolatokért végzett munkájáért. A kétévente kiosztott díj idén harmadik alkalommal kerül megrendezésre. A kiírás több jelentős újítást tartalmazott, melyeknek köszönhetően a pályázás könnyebbé vált, és így a szervezők rekordszámú jelentkezőt regisztráltak. Újdonság volt, hogy a 120 művész pályázati anyagát első alkalommal egy nemzetközi előzsűri értékelte. A bírálók között volt Catalina Lozano mexikói kurátor és író, Maija Rudovska rigai kurátor, kutató és Barbara Sirieix párizsi kurátor és író. Az elődöntősök névsorát a James Joyce Ulyssesét ünneplő Bloomsdayen hirdették ki június 16-án. A kiválasztott művészek: Albert Ádám, Borsos Lőrinc, Cseke Szilárd, Dobokay Máté, Farkas Roland, Gombos Andrea, Katarina Sevic, Kerezsi Nemere, Kokesch Ádám, Kudász Gábor Arion, Pintér Gábor, Puklus Péter, Regős István, Süli-Zakar Szabolcs, Szalay Péter. A hazai művészeti szcéna széles spektrumát átfogó névsorban tapasztaltabb alkotók és fiatal, feltörekvő tehetségek egyaránt megtalálhatók. A művészeket műfaji sokszínűség jellemzi, ugyanakkor feltűnően hangsúlyos szerepet kaptak az installációk és a fotók. Az elődöntős művészek közül a nemzetközi művészeti életben komoly befolyással bíró zsűri választja majd ki a döntőbe jutó öt-hat művészt. A zsűri elnöke Dr. Declan Long főiskolai oktató, a dublini The Douglas Hyde Gallery igazgatósági tagja, aki Susanne Altmann-nal, a drezdai Academy for Visual Art előadójával, valamint Mark Rappolttal, az ArtReview főszerkesztőjével hozza majd meg döntését. A döntősök számára kivételes lehetőséget jelent, hogy a külföldi szakemberekkel személyesen is kapcsolatot építhetnek, hiszen a zsűri a magyarországi műterem-látogatásai során választja majd ki a nyertest. A döntőbe jutott alkotók a Bálnában található Új Budapest Galériában szervezett kiállításon mutatkoznak be, melynek megnyitó eseménye az ünnepélyes díjátadó lesz. A Leopold Bloom Képzőművészeti Díj nyertese 10 000 eurót kap, melyből többek között finanszírozni tudja külföldi kiállítását, műtermet bérelhet, és elindíthatja nemzetközi karrierjét. Ez a hazai viszonylatban egyedülálló díj komoly lehetőséget biztosít a magyar kortárs képzőművészet számára is. John Ward tervei szerint a díjnak része lehet abban, hogy „Budapest a régió kortárs képzőművészeti központjává válhasson. Ezt a szerepet nem viheti egy nyugat-európai nagyváros, nem lehet sem Párizsé vagy Berliné, kizárólag a régi keleti blokk országai közül birtokolhatja valamelyik, és a magyar fővárosnak komoly előnyei vannak ebben.” A hazai képzőművészeti élet egyik legrangosabb díját 2015. szeptember 4-én adják át, az ehhez kapcsolódó – a döntősök munkáit bemutató – kiállítás november 15-ig lesz látható az Új Budapest Galériában. Képalá John Ward |