21. századi gladiátorként „életünk árán” küzdünk… 2015. október 31. / Kristóf Hajnalka A Nemzeti Lovas Színház túl van néhány nagyszabású musical és rockopera bemutatóján. Most úgy tűnik, hogy Pintér Tibor és társulata a korábbiaknál még nagyobb produkcióra készül: a Gladiátorra. P. T.: Nagyon fontosnak tartom, hogy a Nemzeti Lovas Színház folyamatosan fejlődjön, innováljon, ezért gondoltunk arra, hogy egy régi álmunk – a Lovas Színház a budapesti Papp László Sportarénában mutatkozzon be – idén valóra váljon egy új magyar musical bemutatásával, a Gladiátorral. Ez egy olyan zenés történet, amely nemcsak fergeteges látványelemekkel, hanem gyermekeket megkacagtató jellem- és helyzetkomikumokkal – mint egy nagy Walt Disney-mese – tárul elénk. Honfoglalás, Mátyás, az igazságos, Dózsa György, a nép fia – valamennyi musical, rockopera valamelyik történelmi korszakot jeleníti meg. Miért fontos a témakeresésben, hogy mindig a régmúltba nyúljanak vissza az alkotók? P. T.: A történelmi korok legendás állata a ló, amely a múlt század végéig az ember hű társaként élt, munkában és a harcban elengedhetetlen volt a képzett ló. Miért pont az ókorra és a világtörténelemre esett most a választás? P. T.: Azt gondolom, hogy a Nemzeti Lovas Színház fő hitvallása, hogy életre keltse a magyar történelmi személyiségeket, mégis a Gladiátor és a hozzá fűződő üzenet – mely szerint mindannyian saját arénánk közepén állunk mint 21 századi gladiátorok – ma is aktualitást nyerve méltó módon képviseli színházunkat. Színészek, építészek, orvosok, mindannyian „életünk árán” küzdünk, hogy szórakoztassunk, hogy alkossunk, hogy gyógyítsuk az emberiséget, ki-ki a saját eszközével, azért, hogy szeressenek és tiszteljenek, hiszen titkon mindenki erre vágyik. Mit lehet tudni a musical alkotóiról? P. T.: Mindig ötletelek, gondolkodom az újabb és újabb bemutatókon. Amikor a Gladiátor ötlete megszületett bennem, megkerestem az erre a feladatra legalkalmasabb alkotókat. Így találtam rá Mészáros Lászlóra, a nagyon fiatal, tehetséges zeneszerzőre, valamint Galambos Attilára, korunk egyik legtehetsé|wgesebb drámaírójára. Korábban is dolgoztam már velük, sikerrel. A szereposztást látva olyan művészek is szerepelnek majd, akik korábban nem játszottak a lovas színházban. P. T.: A Gladiátor egy nagyszabású musical. Most nyílt alkalom, hogy felkérjek színész- és zenésztársakat egy közös játékra. Így sikerül most az egyik példaképemmel, Sasvári Sándorral együtt játszani. De olyan kiváló, más műfajból ismert művészek is szerepelnek majd, akikről azt gondoljuk, hogy tudnak azonosulni a Nemzeti Lovas Színház eszmeiségével, különleges munkamorált igénylő próbafolyamatával. Örülök, hogy ebben a produkcióban a társulatom állandó tagjaihoz – Papadimitriu Athinához, Janza Katához, Buch Tiborhoz, Sipos Imréhez, Várfi Sándorhoz és Bencze Sándorhoz – csatlakozik Wolf Kati, Árpa Attila és Mészáros Árpád Zsolt is. Milyen feladatok várnak a következő hónapokban az újonnan érkezőkre? P. T.: Az újonnan érkező művészek nagy része nem feltétlenül kitűnő lovas, ezért komoly lovas képzésben vesznek részt a Lovas Színház kiképző bázisán, Szigetszentmiklóson. Valamennyien ismerkedünk az ókor csodálatos harci eszközeivel, szekereivel és lovas szokásaival. Ennek feltételeit péliföldszentkereszti barátaink biztosítják. Ők tanítják a bigákkal, azaz a kétkerekű római harci szekerekkel való közlekedést, küzdelmeket és különböző trükkök kifejlesztését. A szereposztást látva sportolón is megakadt a szemem. Fogathajtó világ- és magyar bajnokok a színházban? P. T.: Felkértem Lázár Vilmost és Lázár Zoltánt, hogy vegyenek részt a produkció egy-egy jelenetében mint fogathajtók. Nagy megtiszteltetés számunkra, hogy a Lovas Világkupa keretében mutathatjuk be ezt a szuperprodukciót Lázár Vilmossal, a Magyar Lovas Szövetség elnökének támogatásával. A mostani darabban is nagyon sok lóra és fogatra van szükség. Honnan érkeznek hagyományőrző lovasok a bemutatóra? P. T.: Pest és környékéről a legügyesebb és legnépszerűbb hagyományőrző csapatokat kértem fel, hogy közel 60 ló bevonásával vegyenek részt a produkcióban. A darab különlegessége, hogy a magyar cirkuszművész, az Arany Bohóc-díjas lovas akrobata, Richter Flórián és csapata is részt vesz a produkcióban. Először a Lovas Színház életében egy élő elefánt is megjelenik a Gladiátorban. Ahhoz hogy a produkció hiteles legyen, felkértem a Collegium Gladoratorium Egyesületét, ők képzik a színészeimet korhű harci jelentekre. A látványos küzdő jelenetek kaszkadőrszakértője az unokaöcsém, a világhírű kaszkadőr, Szabó Gáspár lesz, aki nemrégiben Matt Damon dublőrjeként Kínában forgatott. A lovas íjász jelenetekért Katrics Tamás (Toma) a felelős, ő a Kassai kánság tagja. Hogyan képezik, illetve hogyan szoktatják egymáshoz a sok helyről érkező lovakat? P. T.: Rendkívül sok munkát, napi 6-8 óra gyakorlást igényel ez a produkció. Lovas színészeinkkel különleges edzéstervet állítottunk össze, amely szerint a kondíciónöveléstől kezdve a lovas trükkökig mindenféle feladatot pontosan végre kell hajtanunk. Ahhoz, hogy egy gigamusical megvalósuljon. hihetetlen energiákra lesz szüksége. Egy személyben Ön a producer, a rendező és az egyik főszereplő. Hogyan lehet ekkora feladatra készülni? P. T.: Életem eddig legnagyobb feladatára készülök, és nagyon hiszek benne, hogy a társulatom és a lovaim elég erőt kapnak ahhoz, hogy novemberben 15 ezer embert szórakoztassunk az Arénában mint igazi 21. századi gladiátorok. |