A kiváló nem elég, legyen autentikus a zene
2016. június 15. / Pavlovics Ágota

Ideális párosítás a muzsikus és szakközgazdász végzettség. Horváth Zsolt, a Pannon Fil­har­mo­ni­ku­sok – Pécs igazgatója előbb a Bécsi Zeneakadémián szerzett diplomát, pályáját trom­bi­ta­mű­vész­ként kezdte, majd a Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Karán
marketing-menedzser szakközgazdászként végzett Tanárként is eredményes volt, tanítványai komoly sikereket értek el tekintélyes versenyeken. Az ő nevéhez fűződő szervezeti innováció eredményeként a Pannon Filharmonikusok megújult, napjainkban a magyar zenei élet meghatározó szereplője. Horváth Zsolt igazgatóval nem csak a zenekar következő évadjának érdekességeiről beszélgettünk.

Trombita, tanítás, marketing, hogyan következett egyikből a másik?
H. Zs.: Muzsikus vagyok, művésztársaimhoz hasonlóan hatévesen kezd­tem zenével foglalkozni. Igaz, már fiatalon érdekelt a reál­tu­do­mány, foglalkoztattak a zenei élet összefüggései, kíváncsi voltam a zenei struktúrákra. Amikor a Bécsi Zeneakadémián tanultam, át­hall­gat­tam más szakokra, felvettem a zenei menedzsment képzést is. Mindezt a tudást Magyarországra való visszatérésem és a zenei életbe való bekapcsolódásom után aktiváltam. Azt láttam, hogy sok nagy­sze­rű magyar muzsikus van, ám közös teljesítményük alatta van a vár­ha­tó­nak. Azt tapasztaltam, hogy a szervezett működési struktúra, olykor az etika hiányzik a magyar zenekari kultúrából, miközben az egyenes vonalú, 150 éves, szervezeti és szakmai fejlődés lemezminőségű já­té­kot eredményezett Nyugat-Európa együtteseinél. Hasonló tapasztalat motiválta Fischer Ivánt és Kocsis Zoltánt, amikor megalapították a Fesztiválzenekart, később Kocsis Zoltán is ezt az utat járta, aki a mai napig a Nemzeti Filharmonikusok élén áll. Azóta sokan felismerték a változtatás szükségességét, az elmúlt 2-3 évtized alatt megújultak a szimfonikus zenekarok, szakmai moráljuk nyugat-európai társaikkal azonos szinten van.

Milyen törekvésekkel vágott bele a munkába a zenekar igazgatójaként?
H. Zs.: A fővárostól 200 kilométerre vagyunk, 2003 óta természetes törekvésünk volt, hogy Budapest zenei életének részesei legyünk. Az, hogy a fővárosban is megmérettesse magát a zenekar, erős inspiráció volt. Tíz éve még az volt fontos, hogy megmutassuk magunkat, de ezt meghaladtuk, ma már otthon vagyunk Budapesten, és az a célunk, hogy unikálisat mutassunk. Szerénytelenség nélkül mondhatom, hogy megtaláltuk, mivel színesíthetjük a főváros zenei életét. Az olimpia évében olyan, a világ élvonalába tartozó szólistákkal fogunk muzsikálni, akiket eddig nem hallhatott a budapesti közönség. Ezek a művészek nem pályakezdők, 15-20 évvel ezelőtt léptek a dobogó legmagasabb fokára. Olyan muzsikusokat hívtunk meg, akik utolérhetetlenek például Rahmanyinov, Brahms, Elgar, William Walton vagy Schumann műveinek tolmácsolásában.

Mikor és hol hallgathatjuk meg őket?
H. Zs.: Tizennégy éve nagy sikerű bérletsorozatunk van a Müpa Bartók Béla Nemzeti Hang­ver­seny­ter­mé­ben. Ősztől a nemzetközi zenei élet hangszeres olimpiáinak legjobbjai lépnek a Pannon Fil­har­mo­ni­ku­sok­kal a Müpa színpadára. Elsőként Akiko Suwanait említem, aki a valaha volt legfiatalabb hegedűművészként nyerte meg a Nemzetközi Csajkovszkij-versenyt, s akinek művészi ereje az autentikus megszólaltatásban rejlik. Marie-Elisabeth Hecker lenyűgöző, szenvedélyes csellista, aki Elgart fog játszani. Andrej Gavrilov zongoraművész számos nemzetközi díjat és sikert tudhat maga mögött, játékát elementáris őserő jellemzi. Hatása olyan, hogy szinte egy emberként lélegzik, repül vele a közönség. A zenebarátok hazai világsztárokkal is találkozhatnak, például Fenyő László gordonkaművésszel, a Nemzetközi Pablo Casals Gordonkaverseny győztesével, aki Bogányi Tibor csellóművésszel fog zenei párbajt vívni. Bogányi Tibor a zenekar vezető karmestere is egyben, aki Vass András karmesterrel irányítja a csapatot. Végül, de egyáltalán nem utolsósorban Bogányi Gergely Liszt- és Kossuth-díjas zongoraművész koncertjére szeretném felhívni a figyelmet. A művész a zenekar rezidens szólistája, aki számos koncerten muzsikált már együtt a zenekarral, közös lemezfelvételek is készültek. A Chopin és Liszt kitűnő tolmácsolásáról ismert művész ezúttal egy Brahms-zongoraversenyt játszik, a művet a szerző eredetileg szimfóniának írta. Azt hiszem, ebből a néhány mondatból is látszik, unikális élmény lesz minden koncert, elismert művészek autentikusan fogják megszólaltatni a kiválasztott műveket.

Térjünk vissza Pécsre. A Pannon Filharmonikusok jelenleg az 1000 férőhelyes Kodály Központ rezidens zenekara. A hivatalos mérés szerint a hangversenyterem hangminősége valamivel jobb a Bartók Béla Nemzeti Hangversenytereménél. Mit jelent ez a gyakorlatban?
H. Zs.: Az akusztika fontos, és a Kodály Központ akusztikája világszínvonalú. Az itt fellépő művészek azt mondják, jó az aurája, megnyitja a zenét, játszatja a művészt. Azt szeretném, ha sokkal több ilyen központunk lenne, hiszen az 1907-ben épült Zeneakadémián, a 2005-ben átadott Müpán és a 2010-ben megnyitott Kodály Központon kívül nincs több az országban. Pécs szerencsés város, a zenekar pedig büszke rá, hogy a 150 ezer lakosú városnak 50 ezer koncertlátogatója van.

Milyen szempontok szerint építik a jövő zenehallgatóinak szóló programjaikat?
H. Zs.: Igyekszünk minden korosztályra gondolni. Van Pocaklakó Program, Bab(zs)ák koncert, Csigaház, Segítség, komolyzene! sorozat, Music by… filmzenei sorozat. A fiatalok számára crossover kon­cert­so­ro­za­tot indítottunk. Mindig új és új módszerekre van szükségünk, hogy alkalmazkodni tudjunk az 5-6 évente megváltozó generációs igényekhez.

Februárban további 5 évre, 2021. június 30-ig kapott igazgatói megbízást. Milyen tervekkel folytatja a munkát?
H. Zs.: Tele vagyunk tervekkel. Meg akarjuk tartani a társadalmi ismertségünket, az élvonalban szeretnénk maradni. A külföldi kapcsolatokban látunk további innovációs lehetőségeket, nyitni fogunk a szomszédos országok, Horvátország, Bosznia, Szerbia felé. A Nyugat-Európa zenei életével való együttlélegzés is inspiráló gondolat. Szeretnénk a színpadi műfajok, a félig szcenírozott előadások felé elmozdulni. A Pannon Filharmonikusok remek branddé vált, fantasztikus 15 év áll mögöttünk. A brand fiatal, ám a zenészek már nem. Lassan az utánpótláson is kell majd gondolkodnunk.