„Iván végig a mentorom volt” – Újabb fiatal karmester a BFZ élén
2017. május 02. /

„A fiatal karmestereknél az az érdekes, van-e bennük valami különleges. Amikor megismertem Victor Aviat-t, ezt a muzsikust, aki először oboázott, aztán asszisztenskarmesterként dolgozott a Fesztiválzenekarnál, megéreztem,

hogy van valami ebben a fiúban, ami kicsit több, mint a generációja tagjainál. Rendkívül jó adottságokkal rendelkező fiatalember: gyö­nyö­rűen fest, intelligens és nagyon finom, érzékeny muzsikus. Egy fiatal karmesternél ez először valószínűleg akadály, de egy-két év múlva hatalmas előny. Van benne valami egészen különleges poézis” – meséli Fischer Iván karmester arról a fiatal tehetségről, aki április 14-én és 15-én már önálló műsorral mutatkozik be a Budapesti Fesztiválzenekar élén a Zeneakadémián.
A FIÚK (Fischer Iván Új Karmestereket mutat be) című sorozat első karmestere, Dubóczky Gergely ősszel igen lendületesen debütált, április második felében, 26-án és 28-án pedig az ausztrál Vladimir Fanshil zárja a sort.
Hogy min múlik egy ilyen találkozás? Hogyan talál egymásra mester és tanítványa? „Fischer Ivánnal először 2005-ben, huszonegynéhány évesen találkoztam. Akkoriban Berlinben laktam a Berlini Filharmonikusok Karajan Akadémiájának tagjaként. Volt néhány közös projektem a Budapesti Fesztiválzenekarral, de az idő tájt nagyon sok másik európai együttessel dolgoztam együtt, és ez teljesen lefoglalt. 2009-ben aztán Zürichben kezdtem karmesterképzésre járni, oboa­mű­vész­ként pedig szinte kizárólag a BFZ-vel és Fischer Ivánnal zenéltem együtt. Iván roppant nagyvonalúan meghívott asszisztenskarmesternek 2011-től 2013-ig, így a közelében lehettem, tapasztalatokat cserélhettünk, és nagyon lényeges dolgokat tanulhattam meg tőle a zenéről. Iván tulajdonképpen végig a mentorom volt; együttműködésünk nagyban hozzájárult a fejlődésemhez mind oboaművészként, mind karmesterként.”
Az is nagy kérdés, milyen műsorral érdemes először színpadra lépni a Fesztiválzenekar élén, de a 35 éves dirigensnek erre is van válasza. Arthur Honegger Kamarakoncert fuvolára, angolkürtre és vonósokra című műve egy olyan ember halk köszönete, hálaadó imája, aki most van túl egy súlyos betegség legválságosabb pillanatain. Az egész concerto meditatív nyugalomban ringatózik, érződik benne a természet közelsége, az élet mély és befelé forduló dicsőítése.
Robert Schumann Tavaszi szimfóniája extrovertált nővére ennek a darabnak. A szerző mindössze négy nap alatt vetette papírra ezt az örömteli zenét, amelyben annyi a szerelem, amennyit csak a tavasz nyújthat. Schumannhoz hasonlóan Wolfgang Amadeus Mozart is négy nap alatt komponálta a Linzi szimfóniát – az pedig nem vitás, a két mű egymáshoz is szól.

Zeneakadémia
Április 14-15.