Nagy találkozások és páratlan kezdeményezések fesztiválja
2017. augusztus 08. / Pavlovics Ágota

Bizonyára sok fővárosi zenebarát irigykedett, akikor nyaranta a Kokas Katalin megálmodta Kaposfest zajlott. A fesztivál idején elképesztő számú világszínvonalú művész muzsikált, Kaposvárott. Tavaly óta a rendezvényt Budapesten tartják, a Kokas Katalin – Kelemen Barnabás
hegedűművész házaspár által művészeti vezetőként is jegyzett Fesztiválakadémia 2016-ban óriási siker volt, s nem kell jósnak lenni hozzá, hogy a program és a fellépők pazar névsora láttán azt mondjuk, az idén június 10 és 16. között következő fesztivál még nagyobb sikert ígér. Kokas Katalinnal beszélgettünk.

Hogy foglalná össze a Fesztiválakadémia céljait?
K. K.: Kodály Zoltán mondta, hogy a zene mindenkié, ennek jegyében, és azért is, mert a zeneszerző halálának 50. évfordulója van, a fesztivál Kodály emlékét ápolja. A Fesztiválakadémia az alapfokú oktatástól a világszínvonalig, kisgyerektől az egyetemistáig magas szintű esz­me­cse­re, nagy szakmai körben, szakmán belül, de nem csak a szakma számára. Valamikor, nem is oly rég, a kamarazenélés nem a profik privilégiuma volt, társaságban, családoknál gyakran kvartetteztek, zon­go­ráz­tak, énekeltek. Jó lenne, ha a gyerekek, akik szüleik un­szo­lá­sá­ra elkezdenek hangszeren játszani, nem hagynák abba, hanem azt mondanák, nem adom el a csellómat, alakítunk egy triót, és később is az életük szerves része lenne a muzsikálás. Meggyőződésem, hogy teljes embereket kell nevelni, aminek fontos része a zene, mi ehhez szeretnénk hozzájárulni.

Tavaly 4 napos volt, idén 7 napos a fesztivál, ráadásul a helyszínek száma is nőtt.
K. K.: A tavalyi bemutatkozó fesztivál volt, bár Kaposvár bőven adott tapasztalatot. Természetes, hogy mindig van újítás, de zsákbamacska nincs, akik eljönnek, tudják, mit kapnak. Ami a helyszíneket illeti, így álmodtuk meg, ám idén a Zeneakadémia orgonájának felújítása miatt a fesztivál nem júliusban, hanem júniusban lesz. A két utolsó koncertünk a Zeneakadémián lesz, másnap reggel pedig kezdődik a felújított orgona beépítése. További helyszíneink a Vigadó kis- és nagyterme, valamint az Ádám Jenő Zeneiskola. Utóbbi a próbák és a zeneiskolai versenyek helyszíne lesz.

A Széchenyi fürdő is szerepel az új helyszínek között, ahol szintén lesz koncert. Hogy képzeljük el?
K. K.: Exkluzív programjaink sorába illeszkedik, hogy a Széchenyi fürdőben június 12-én a fesztivál művészcsapata eljátssza Händel Vízizenéjét. Régi vágyam volt, hogy csináljunk egy olyan estét, amilyen valamikor a Napkirály udvarában rendszeres volt, ahol a szökőkutak között a kulináris élvezeteknek hódoló közönség a táncban és a zenében gyönyörködhetett. Ezt a vágyamat tovább erősítette, amikor Izlandon, egy fesztiválon játszottunk a férjemmel, és felkerestük a fővároshoz közeli Blue Lagoone fürdőt. A Széchenyi fürdő páratlanul szép helyszín, ahol a szabadtéri koncerten a zenészek a medence körül állnak majd, a közönség pedig akár a medencéből is élvezheti a koncertet.

Arra kérem, az esti koncerteken elhangzó darabokhoz fűzzön néhány személyes gondolatot.
K. K.: A június 10-i nyitókoncerten a Zeneakadémia Nagytermében hangzik el mások mellett Igor Sztravinszkij A katona története című műve. Az estet Kocsis Zoltán emlékének ajánljuk, aki az első Kaposfesten vezényelt legkedvesebb művei közül. Június 13-án a Vigadó Dísztermében Kodály Zoltán, Duó hegedűre és csellóra című művét, valamint George Enescu C-dúr vonósoktettjét szeretném kiemelni. Utóbbi 45-50 perc elképesztő zene, aminek hatására garantáltan meg fog jelenni az ördög. Ahogy annak idején, amikor Kocsis Zoltán vezényelte, és égszakadás, földindulás követte. Június 15-én az átjárást fogjuk keresni a népek zenéje és a klasszikus zene között. Különleges zenei produkció lesz a komoly-, a zsidó, a balkáni zene és a jazz találkozása.

Kiknek szól az idei nemzetközi mesterkurzus?
K. K.: 18-29 év közötti hegedűs, brácsista, csellista, zongorista, fuvolista, klarinétos, nagybőgős és énekes hallgatók számára hirdettük meg a kurzust, amelynek fókuszában idén a kamarazenélés áll. A diákokból álló kamaraformációk a fesztivál művészeivel dolgoznak majd együtt 1-1 kamaramű tételén. Közös munkájuk eredménye a Fiatal tehetségek matinékoncertjein lesz hallható.

A fesztivál hiánypótló rendezvénye az I. Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűverseny lesz. Mit tudhatunk róla?
K. K.: Gazdagok vagyunk versenyekben, 16 éves kor felett jól működik a hazai rendszer, de a hegedű valahogy kimaradt. Azt gondolom, hogy az Ádám Jenő Zeneiskola szép helyszíne az öt korosztály számára meghirdetett, a nagyszerű zenepedagógus és hegedűművész Fehér Ilona nevét viselő versenynek. A Fesztiválakadémián fellépő világhírű muzsikusok közül Shlomo Mintz is az ő tanítványa volt. A magyar zenetanítás híres a világban, de csak akkor tudjuk megtartani, ha fejlődünk. A fejlődés kulcsa, hogy a gyerekek, valamint az őket tanító tanárok a színpadon is lássák a művészeket. A Fesztiválakadémia különlegessége, hogy a mesterkurzus tanárai fejlődésük érdekében 2 órát adnak a gyerekeknek. A pedagógusok számára pedig a Halász Ferenc Akkreditált Pedagógiai Mesterkurzuson világhírű hegedűtanárok, a Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűverseny zsűritagjai – Shlomo Mintz, Mimi Zweig, Hyuna Kim, Sebestyén Katalin, Szily Éva és Dénes László – tartanak bemutató órákat.

A programban szerepel az egészséges zenész életprogram, mit fed?
K. K.: A zenélés, például a hegedülés, olyan erős fizikai, mentális erőfeszítés, hogy az izmok be­gör­csöl­nek, és akkor nem lehet elengedetten játszani. Kodály Zoltán kérésére dr. Kovács Géza dolgozta ki a programot, és a Kovács-módszer szellemi örököse, dr. Pásztor Zsuzsanna fogja átadni az érdeklődőknek.

Hogy kerül a csizma az asztalra az orvos, a jogász a Fesztiválakadémiára?
K. K.: Követendő, példaértékű, ha valaki nem zenész, más hivatást választott, mégis zenél. Ezért tavaly elindítottuk azt a programunkat, amellyel orvosokat, jogászokat hívtunk mesterkurzusainkra. Hasonlóról egyáltalán nem tudok a világban.