Impresszum | Előfizetés  
  2024. december 9., hétfő
Natália

 
 
Nyomtatható változat
Interjú
Egység és egyéniség – zongoratriók a BMC-ben
2022-12. szám / Molnár Fanni / BMC

Ránki Fülöp, Stark János Mátyás és Devich Gergely 2023-as kamarasorozata a négy évszakot egy-egy koncerttel koronázza meg a Budapest Music Centerben (BMC). A fiatal művészek a zongora­trió-irodalom kiemelkedő remekműveiből válogatnak Mozarttól Ravelig.
Az első három hangversenyen triópárosítások szólalnak meg, hol a művek különbözőségét és sokszí­nűségét, hol azok közös vonásait hangsúlyozva, a negyedik műsorban pedig egy-egy duószonátát is hallhat a közönség, ami a zenészek régebbre visszanyúló páros együttműködéseiről tanúskodik. Ránki Fülöppel tekinthetünk a sorozat kulisszái mögé.

Mióta dolgoztok együtt?
R. F.: Duóban Jancsival és Gergővel is évek óta játszom. Hármasban akkor zenéltünk először, amikor Balog Alexandra felkért minket, hogy a Magyar Rádió Márványtermében adjuk elő Saint-Saëns e-moll trióját. Ezt a művet többször is eljátszottuk, majd úgy döntöttünk, elkezdünk közös repertoárt építeni – ennek az első eredménye a 2023 januárjában induló sorozat a BMC-ben.

Mi alapján állítottátok össze a műsort?
R. F.: Áttekintettük a trióirodalmat – ki mit ismert jobban –, és több mint 10 olyan műsort állítottunk össze, amit szívesen játszanánk, illetve a darabok hasonlósága vagy éppen kontrasztja miatt a közönség szemszögéből is működőképesnek tartunk. Ezekből választottuk ki azt a négy programot, amit a BMC-ben 2023 folyamán eljátszunk. Az első koncerten Mozart és Schubert B-dúr triójának nemcsak az alaphangneme, hanem a lassú tételük hangneme is megegyezik. Beethoven D-dúr és Mendelssohn d-moll triója esetében szintén azonos a tonális középpont. Erről a két szerzőről él a fejekben egy-egy sztereotip kép, amelyeknek megvannak a maguk alapjai, de a két trió megmutatja, hogy Beethoven tud igazán könnyed, Mendelssohn pedig nagyon komoly is lenni. Mozart és Csajkovszkij gyökeresen eltérő zenei világot hoz létre, mégis összeköti őket az, hogy mindketten a dallamírás mesterei voltak. Debussy szonátái és Ravel Triója gyakorlatilag egyszerre keletkeztek, és zeneileg harmonikusan fonódnak össze egymással, noha a szerzők életművén belül különböző helyet foglalnak el. Ezért merem kijelenteni, hogy a műso­raink­ban demonstratív karakterbeli különbségek és hasonlóságok kerülnek felszínre, amitől a programok arányosnak és tel­jes­nek hatnak.

Miben rejlik a zongoratrió mint kamarafelállás különlegessége?
R. F.: Önmagában izgalmas, ha a zongora vonósokkal játszik együtt, mert a hangszíneket – létszámtól függetlenül – nehéz összehozni. Vagyis hiába egyértelmű, hogy a sorozatba beválogatott művek a zenei­ro­dalom remekei közé tartoznak, nehéz őket hangszeres előadásban úgy realizálni, hogy ennek megfelelő értelmet nyerjenek. A trió ráadásul határterület: már nem ketten vagyunk, ami két egyén dialógusa lenne, de még nem is négyen, ami nagyobb csoportosulásnak számít. A trió folyamatosan ingadozik individuális és ensemble zenélés között; mindkét irányba ugyanolyan könnyen elmozdítható, és ezt a zeneszerzők ki is használják. A triót fel lehet fogni három részből álló egységként, három egyéni hangként, emellett a zongora és a vonósok felölthetik az egymást kiegyensúlyozó felek szerepét, sőt, a zongorista két keze is képviselhet két külön szólamot, ami a két vonós szólamhoz társulva két-két egység egyensúlyát teremti meg.
hirdetés

A ti zenei gondolkodásotok hasonló vagy inkább eltérő?
R. F.: A zenélés alapjait tekintve mi inkább hasonlóak vagyunk, így könnyen megértjük egymást. Nemcsak zenei felfogásban, hanem emberi habitusban is rokonságot érzünk – ha szabad mindannyiunk nevében beszélnem. Van viszont annyi különbség közöttünk, hogy folyamatosan tanulhassunk egymástól. Az, hogy a szakmai kapcsolat mellett-mögött személyes barátságban is vagyunk, szintén gyümölcsözően hat a zenei együttműködésünkre.

Miért éppen a BMC-be hoztátok ezt a sorozatot?
R. F.: Sokszor játszhattam már itt, a közeget és a termet is nagyon szeretem. Jancsival ráadásul a BMC-ben ismerkedtem meg: itt hallottam őt először egy koncerten, és ezután kezdtünk el beszélgetni a közös munka lehetőségeiről. Boldog vagyok, hogy itt valósulhat meg ez a koncertsorozatunk.





vissza
vissza a lap tetejére | nyomtatható változat



 
 
Színház | Mozi | Zene | Art | Családi | Könyv | Gasztro
Kapcsolat | Impresszum | Előfizetés | Médiaajánlat
2009-2023 Copyright © Pesti Műsor