A helyzetek képtelenségeit kell kihegyeznünk a végtelenségig 2018. február 02. / Kristóf Hajnalka Csarnóy Zsuzsanna Jászai Mari-díjas színésznő most először játszik a Vidám Színpad társula-tában többek között Böröndi Tamással, Straub Dezsővel, Götz Annával és Cs. Németh Lajos-sal. A társulat december 16-án mutatta be Ray Cooney Délután a legjobb című fergeteges víg-játékát, amelynek női főszerepére kérték fel a színésznőt. Napjaink vígjátékíró zsenijének a Délután a legjobb talán a legszórakoztatóbb darabja, amelynek a történetét a magyar közönség többsége A miniszter félrelép című mozifilmből ismerheti. Mikor jártál utoljára a Vidám Színpadon, és milyen emlékeid vannak a régi társulat tagjairól, a színházról? Játszottál-e valaha velük? Cs. Zs.: Bodrogi Gyula vezetése alatt a televízióban láttam színházi közvetítéseket, de mindez már nagyon régen volt. Nagytiszteletű kollégákra emlékszem, akik mesterei voltak a nevettetésnek, de játszani sajnos soha nem játszottam ebben a színházban. Mennyire könnyű a könnyű műfaj? Cs. Zs.: Valaki egyszer azt mondta a könnyű műfajról, és ez a megfogalmazás nagyon tetszett: „Azért hívják így, mert könnyű nézni”. Igaza volt, mert a legnehezebb műfajnak tartom, különösen ha még énekelni és táncolni is kell benne. Rengeteg gyakorlással jár, mert precíz, pontos műfaj. Ki kért fel Ray Cooney Délután a legjobb című vígjátékának Pamela Willey szerepére? Cs. Zs.: A színház vezetői, Böröndi Tamás és Csutka István – saját bevallásuk szerint – szinte egyszerre mondták ki a nevemet, s nagyon nagy örömmel és szeretettel fogadtak. Hogyan fogadtad a felkérést? Cs. Zs.: A legjobbkor jött, mert épp nem próbáltam sehol. Ritka pillanat az életemben, hogy ennyire váratlanul ráérjek elvállalni egy új felkérést. Hiszem, hogy nincsenek véletlenek, és ennek így kellett lennie, s természetesen kitörő örömmel fogadtam. A szereplők közül kivel játszottál korábban egy színpadon? Cs. Zs.: Papp Katival Veszprémben játszottam együtt, Kondákor Zsófival és Végh Judittal pedig sokat forgattam a Jóban Rosszban sorozatban, így pláne nagyon örültünk egymásnak. Böröndi Tamással pedig még a régi Rock Színházban játszottam együtt. Straub Dezsővel és Götz Annával is nagyon régóta ismerjük egymást, de ez az első alkalom, hogy végre színpadon is találkoztunk. December 16-án mutattátok be a Délután a legjobb című fergeteges vígjátékot. Miben más egy klasszikus vígjátékot játszani? Cs. Zs.: Külön tudomány. Kell, hogy a helyzetkomikumok szituációjának tétjük legyen, és bár fura, de akkor lesz a legkomolytalanabb, ha a legkomolyabban és a legtermészetesebben játsszuk. Tulajdonképpen nem vígjátékot játszik az ember, mert az könnyen megy át általános viccelődésbe, hanem egy hagyományos prózai darabot, csak a helyzetek képtelenségeit kell kihegyezni a végtelenségig. Újonnan érkezőként milyennek érzed a Vidám Színpad hangulatát, miliőjét? Mit éreztél, amikor először beléptél a színházterembe? Cs. Zs.: Vannak helyek és terek, ahová belép az ember, és rögtön érezhető az atmoszféra. Amikor beléptem a Vidám Színpad nézőterére, azonnal jó érzés fogott el, tudtam, jó helyen vagyok, nyugalom, bizalom, szeretet és szaktudás vett körül. Ezek azok az „apróságok”, ame-lyekben a legjobban szeretek dolgozni, mert felszabadítja az embert. Ezt a műfajt görcsösen nem szabad és nem lehet csinálni, persze mást sem, de egy vígjátéknak végképp ez a halála. Milyen szerepekben és mely színházakban láthat mostanában a nagyközönség? Cs. Zs.: Jelen pillanatban a Pesti Magyar Színház A muzsika hangja és a Sugar – Van, aki forrón szereti című zenés darabjaiban játszom. Tavasszal ebben a színházban egy új bemutatóm is lesz, amelyet már nagyon várok. Lőrinczy Attila: Balta a fejbe című darabjában játszom egy remek szerepet nagyszerű kollégák társaságában, az előadást Horváth Illés rendezi. Az Erkel Színházban a Szinetár Miklós által rendezett A cigánybáró című operettben Mária Teréziát, alakítom, míg a Radnóti Színházban az Alföldi Róbert által rendezett Futótűz című, fantasztikus előadásban játszom. A Délután a legjobb című Ray Cooney-vígjátékot Ungvári Tamás fordításában 28 évvel ezelőtt, 1989. március 27-én mutatta be nagy sikerrel a Vidám Színpad társulata. Szerinted mitől tud ennyire időtálló lenni ez a darab? Cs. Zs.: Attól ilyen jó, hogy Ray Cooney zseniális szerző, és a darab örök érvényű dolgokról szól. A házasság, a megcsalás, a megcsalatás, a nő-férfi viszonya azok a dolgok, amelyek a legközelebb állnak minden ember életéhez. Persze azok a művészek, akik játszottak a régi előadásban, sokat mesélnek róla, jókat sztoriznak, de természetesen megpróbáljuk saját egyéniségünk által újrafogalmazni az előadást. Ray Cooney darabjából készült A miniszter félrelép című népszerű magyar film. Miben más, több vagy kevesebb a színdarab egy filmnél? Cs. Zs.: Nagyon más egy film és egy színházi előadás. A színház élő, minden este egy másik előadás, míg a film egy rögzített műfaj, a kettőt nem is lehet összehasonlítani. Milyen Straub Dezsővel nemcsak játszani, hanem rendezőként is dolgozni vele? Cs. Zs.: Straub Dezső a műfaj egyik legnagyobb mestere. Nagyon sokat tanulok tőle. Például, hogy miképpen lehet a végletekig elvinni egy szituációt úgy, hogy annak abszurditása igaz és hiteles maradjon. Kedves, türelmes rendező, remek a hangulat a próbákon. De ami a legfontosabb: nagyon szereti a színészeket. Köszönthetünk-e majd másik darabban is a Vidám Színpadon? Cs. Zs.: Az, hogy a jövőben is fogok-e játszani a Vidám Színpadon, gondolom, attól is függ, hogy mennyire sikerült jó alakítást nyújtanom a Délután a legjobb című új produkcióban. Itt az új esztendő. Vannak-e új célok, tervek vagy újévi fogadalmak? Cs. Zs.: Nincsenek fogadalmaim és babonáim. Sok minden változik most körülöttem, és nagyon régi vágyaim teljesülnek mostanában. Tudom, jövőre egy új élet vár rám, és ez nagyon jó érzés, hiszen a változás az élet lényege. Szerencsésnek mondhatom magam, mert nekem most a legjobb irányba változik az életem. |