Egy magával ragadó multiinstrumentalista 2018. február 16. / Pavlovics Ágota Tálas Áron jazz-zongorista, dobos, zeneszerző, zenekarvezető, tanár. Egyik együttesében zongorázik, a másikban dobol, és persze mindkettő elsősorban saját szerzeményeit játssza. Az általa vezetett Tálas Áron Trio és a Flight Modus mellett állandó tagja a Borbély Műhelynek, a Lantos Zoltán OpenSource-nak, a Karosi Júlia Quartetnek. A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem korrepetitora, a Kodolányi János Főiskola jazzdob tanszékének helyettes tanára, a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola jazz-zongora tanára. A szakma szerint szupertehetség, generációja egyik legfigyelemreméltóbb képviselője. A Junior Prima díjas, Gramofon-díjas, túlzás nélkül rendkívüli Tálas Áront arról faggattuk, mikor és kikkel hallhatjuk a közeljövőben, csinál-e lemezt. Tudom, hogy évek óta a legjobbak között vagy, hogy multiinstrumentalista vagy, a JazzMa.hu szakmai rangsorolása szerint az elsők között van a triód, és te is mint zongorista, de meglepett, hogy az orgonisták között is láttam a nevedet. T. Á.: Nagyon örülök, hogy a triómat a második helyre szavazták meg, és persze annak is, hogy nemcsak billentyűsként, hanem zongoristaként kaptam szavazatokat. Ami pedig az orgonát illeti, természetesen Hammond orgonáról van szó, de nem merném magam orgonistának hívni. Azért hívtak engem, mert beboposabban játszom, mint az itthoni orgonisták általában. Mielőtt a zenekaraidról és a terveidről beszélünk, menjünk vissza kicsit az időben. Hogy kezdődött a zenei érdeklődésed? T. Á.: Nem voltak zenészek a családomban, de a szüleim támogatták, hogy zenét tanuljak. Hatévesen kezdtem furulyát tanulni, és hat évig tanultam, mert jó volt a tanárom. Tizenhárom éves korom körül kaptam dobszerelést, és attól fogva egy gitáros barátommal egész nap jammeltünk. Tovább akartam képezni magam, és Miskolcra mentem a jazz tanszakra. Dobra jelentkeztem, egy évvel később felvettem a jazz-zongorát is, és ott is nagyon jó tanáraim voltak, Bundzik István zongorán, Kacsenyák Gábor dobon. Számos kapcsolatok köszönhetek Miskolcnak, a Konzinak és az egyetemnek is, a suliban ismertem meg Karosi Júliát, akinek a zenekarában vagyok, meg persze a tanárokat, Borbély Mihályt, akivel van szerencsém egy ideje együtt játszani. Csízi Laci dobos is évfolyamtársam volt a Konziban. Amikor bekerültem a Zeneakadémiára, először Binder Károlynál tanultam, két év után pedig átmentem Oláh Kálmánhoz, aki azóta is a mesterem, és jártam itt is dobra másfél évig. Számos zenekar alkalmi közreműködője vagy, igazi nagy nevekkel játszol, mint például a Modern Art Orchestra. Hány zenekarod van most, és ki mindenkivel játszol? T. Á.: Két zenekarom van, a 2014-ben alakult Tálas Áron Trio, Barcza Horváth József nagybőgőssel és Mohay András dobossal, akit 2015-ben Gyárfás Attila váltott fel a dobok mögött, és a Flight Modus. Utóbbi felállása a klasszikus gitár – dob – basszus, tagjai Fenyvesi Márton gitár és Fonay Tibor basszusgitár. Állandó tagja vagyok Borbély Mihály zenekarainak, a Lantos Zoltán OpenSource-nak, a Karosi Júlia Quartetnek. A teljesség igénye nélkül, játszottam Dave Liebmannel, Ed Neumeisterrel, Lew Tabackinnal, Nils Petter Molvaerrel, a New York Voices-szal. Ami a világklasszis muzsikustársakat illeti, hamarosan tovább gyarapszik a számuk, hiszen a Müpában a Tálas Áron Trio a 18 Grammy-díjat besöpört Pat Metheny kedvenc gitárosával fog játszani. T. Á.: Így van, február 1-én a Müpa Fesztivál Színházában New York egyik legkeresettebb gitárosával, Mike Morenóval mutatkozunk be. Nagyon érdekes, hogy korábban nem hallgattam Moreno szólólemezeit, gondolom, ő sem hallgatott engem, mégis, mikor párba állítottam hármat az ő számai és az én szerzeményeim közül, számos hasonlóságot fedeztem fel. Nem ismerjük egymást, a zenénkben mégis fellelhetőek közös gyökerek. Ezen az esten a Tálas Áron Trióval rögzített első, saját szerzeményeimet tartalmazó Floating Island című, 2016-ban Japánban megjelent album, az új lemezünk és néhány régi szerzemény hangzik majd el. Mesélj egy kicsit az új lemezetekről. T. Á.: A BMC Records gondozásában hamarosan megjelenik a Little Beggar (A kis betyár) című lemezünk, a Tálas Áron Trio második lemeze, azonos felállásban. A zenét én írtam, ahogy az első lemezünk esetében is. Március 10-én az BMC-ben, az Opus Jazz Clubban lesz egy klasszikus lemezbemutató koncertünk, amelynek középpontjában a Little Beggar áll majd, de mást is fogunk játszani. A lemezbemutató koncertünk előtt, február 8-án is az Opus Jazz Clubban fogok játszani, Karosi Júlia estjén, Bögöthy Ádámmal és Varga Bendegúzzal, a vendég Borbély Mihály lesz. A koncerten Juli legújabb szerzeményei mellett néhány ismert Gershwin-dal is elhangzik majd Fenyvesi Márton hangszerelésében. A Gershwin-dalok aktualitása, hogy 2018-ban ünnepeljük a zeneszerző születésének 120. évfordulóját. A Gershwin-dalokat lemezre fogjuk venni. Fenyvesi Marcival és Fonay Tibivel is fogok játszani az Opusban, a jelenlegi tervek szerint a Flight Modus koncertjére májusban kerül sor. Két zenekart vezetsz, zenét írsz, hogy dől el, hogy mit fogadsz el, amikor hallod a szerzeményeidet? T. Á.: Általában azt hallom vissza, amit szeretnék, ha mégsem így történik, akkor a kettő között találunk megoldást. Ezeket meg tudjuk egymással beszélni, a szólókba pedig nem szólók bele. Persze olyan is van, amit fullra megírok. Nagyon jó tapasztalatokat szereztem New Yorkban, ahol egy hónapot töltöttem, azt láttam, hogy a zenészek zenei kérdésekből nem csinálnak személyes ügyet. Rengeteg mindennel foglalkozol, mégsem gondolom, hogy felesleges a kérdés, mi foglalkoztat az elmondottakon kívül? T. Á.: Sok minden jár a fejemben, például szeretnék sztenderdeket lemezre játszani, de egyelőre nem találom elég érettnek magam hozzá. Bujtor Balázs hegedűművész pedig arra biztat, hogy próbálkozzak vonós hangszereléssel. |