Paul Kersey visszatér 2018. március 14. / Kovács Gellért Pontosabban újjászületik, hisz a Bosszúvágy remake-jében (bemutató: március 8.) Charles Bronson legendás szerepét Bruce Willis veszi át – pontosabban, Eli Roth rendezői utasításainak megfelelően fogalmazza újra. Aztán, ha a közönségnek bejön az újratervezett tisztogatás, talán jöhetnek a folytatások is. Ahogy az eredeti filmmel is történt annak idején. Bosszúvágy (1974) Kiken állt bosszút Kersey? A felesége és a lánya támadóin. És szinte mindenkin, aki erőszakos, s aki még az egyébként igen békés építész útjába kerül New Yorkban. Mennyire hatékonyan tette? Michael Winner igen hatásosan – majdhogynem zsánerteremtő erővel – adaptálta filmre Brian Garfield regényét, amelyből nem is olyan kicsi botrány is kavarodódott (nem hiába tologatták a tervet jó sokáig a stúdiók), hisz a könyvvel ellentétben a moziváltozatban mindvégig Bronsonnak ad igazat a néző, drukkol neki, hogy minél több gaztevőt tehessen el láb alól. Az erkölcsi-morális üzenet tehát igen necces, a nyomasztó hangulat kiválóan adja vissza a korszak általános kiábrándultságát – Herbie Hancock kísérőzenéje pedig önmagában is igazi klasszikus. Sokak szerint ezzel a filmmel született meg a modern amerikai akciófilm. Bosszúvágy 2. (1982) Kiken áll bosszút Kersey? Lánya és a bejárónője gyilkosain. A folytatásban (amelynek helyszíne ezúttal Los Angeles) tehát egyetlen feladatra koncentrál. De van baja ezzel az egy bandával is, amelynek a vezetőjét ráadásul Nirvanának hívják! Mennyire hatékonyan tette? Ezzel a filmmel lett a Bosszúvágyból sorozat (ha úgy tetszik, franchise), s hiába ismét Winner rendezte, a stílust már igencsak meghatározza, hogy a csodálatos, számos B-mozis sikerért felelős Cannon Group felelt a gyártásért (ahogy a későbbi folytatásokért is). Polgárpukkasztó erőszakábrázolásból ezúttal sincs hiány, mint ahogy a filmzene is ismételten említésre érdemes: a Led Zeppelin szólógitárosa, Jimmy Page szerezte. Eléggé rockos a hangzás! Bosszúvágy 3.: A terror utcája (1983) Kiken áll bosszút Kersey? A szemét punkokon, akik megölték a barátját. A reváns-specialista kicsit már öregszik, de még így is igen kreatívan végzi önkéntes „polgárőri” feladatait New York egyik lepukkant külvárosi negyedében. Mennyire hatékonyan tette? Annyira, hogy talán ez a rész lett a VHS-korszak kedvenc epizódja. Michael Winner itt már végképp nem művészkedik, hanem odaadóan szolgálja a Menahem Golan – Yoram Globus páros koncepcióját, amely kábé annyi lehetett, hogy Paul Kerseyből is legyen akkora sztár a tékák polcain, mint amilyen a nagyjából párhuzamosan bemutatkozó Amerikai nindzsa! Bosszúvágy 4.: Véres leszámolás (1987) Kiken áll bosszút Kersey? Némi unszolásra ugyan, de emeli a tétet: drogmaffiózok az ellenfelek. Megpróbálják átverni, de elbánik velük. Majd nem, mi? Mennyire hatékonyan tette? Bár a rendező most sem egy kókler volt, hogy finoman fogalmazzunk, kicsit sem érzékelhető elmozdulás az otthoni bűnös szórakozásra való minőségtől az igényesebb irányába. J. Lee Thompson dirigálta annak idején a Navarone ágyúit és az eredeti Cape Feart is, de mire ezt a filmet kezdte forgatni, Bronson akkori imázsát és a cég elvárásait is jól ismerte – dolgozott már nekik korábban, nem is egyszer. S most sem vitte túlzásba az agymunkát. Bosszúvágy 5.: Bosszú a kedvesemért (1994) Kiken áll bosszút Kersey? Ott van az alcímben. A tettes a volt kedves. Mármint, a kedves volt kedvese. Mennyire hatékonyan tette? A Cannon cég csődbe ment, de ez Menahem Golant nem akadályozta meg abban, hogy legalább még egy filmet forgasson a bajszosról, aki legszívesebben már tényleg elfelejtené a Berettáját, de a cselekmény mindig emlékezteti, hogy ő egy akcióhős. Mindenesetre tényleg ez volt a karakter utolsó küldetése. Egészen mostanáig. Kicsoda az új Bosszúvágy rendezője, Eli Roth? Ha úgy tetszik, horror-fenegyerek, a Motel-filmek önbizalommal jól ellátott rendezője, Tarantino nagy haverja, hobbiszínész: a Becstelen brigantykban ő volt a skalpoló „medve zsidó”. Kinézetre is olyan eszelős, mint amilyenek a filmjei, s bár tényleg vannak bátor vállalásai (Kopp-kopp, The Green Inferno), olyan igazán nagyot még nem szólt egyik sem, mint amennyire Roth nagyságát s jelentőségét a Bosszúvágy előzetesében hangsúlyozzák. Kétségtelenül szeret provokálni, s van stílusérzéke, de mivel a trailerek eddig nem voltak annyira meggyőzőek (a második, amelyet a Grindhouse-mozik bárdolatlanságára hangoltak, már inkább, mint a sima Bruce Willis-akciófilmet ígérő első, de még az sem annyira), kíváncsiak várjuk, milyen meglepetések várnak ránk a mozikban. Ha várnak ránk egyáltalán. Bruce Willis visszatér? Mi örülnénk neki, elvégre nem volt vidám dolog látni, ahogy az utóbbi néhány évben látványosan unta magát a filmeknek nevezett pénzkiadó automatákban. A Sin City 2014-es folytatása óta szinte csak eleve házimozira szánt, vagy végül oda jutott vackokban játszott; Woody Allen kirúgta a Café Societyből, s a vásznakra is felkerült Volt egyszer egy Venice című blődli is inkább tűrhető volt, mint igazán említésre méltó. De ki tudja: Shyamalan ugye épp forgatja vele A sebezhetetlen folytatását, itt van ez a Bosszúvágy film, s még az is lehet, hogy lesz egy hatodik Die Hard film is valamikor. Bár az előző után ahhoz igazán nem ragaszkodnánk. Jó hír viszont, hogy Willis is benne lesz Edward Norton második rendezésében, az Árva Brooklyn című Jonathan Lethem-regény hosszú évek óta várt adaptációjában. [kep3] |