Minőségi alternatív tartalom a mozivásznon 2018. Április 10. / Jónás Ágnes Elsässer Klaudia neve sokaknak az Akadémiai Kiadóból és az Uránia Nemzeti Filmszínházból csenghet ismerősnek – előbbinek évekig volt vezető szerkesztője, utóbbinak művészeti vezetője, s ő az egyik alapítója és ügyvezető igazgatója a 2012-ben megalakult Pannónia Szórakoztató Kft. névre keresztelt művészeti ügynökségnek, filmforgalmazó cégnek is, mely többek között igényes művészettörténeti dokumentumfilmekkel, digitálisan felújított, klasszikus kultuszfilmek újraforgalmazásával, azok magyarországi bemutatásával foglalkozik. Az ügyvezető igazgatóval a 2018-ra tervezett bemutatókról beszélgettünk. A Pannónia Szórakoztató Kft. megalapításával új, egyedi utakat kerestek a filmforgalmazásban, na de hogyan csöppent ebbe a világba, hogyan váltak a filmalkotások a mindennapjai részévé? E. K.: Az opera, a színház, a klasszikus balett és a komolyzenei koncertek felől közelítettem a filmek, a filmforgalmazás felé; a családi hátteremnek köszönhetően sok kulturális javadalomban volt részem, így aztán igényemmé is vált a színházba, operába és moziba járás. Amikor Farkas Attilával tíz évvel ezelőtt találkoztam, megszületett az első közös „gyerekünk”, a Pannónia Szórakoztató Kft. ötlete, amely hat éve nyugat-európai, amerikai intézmények, valamint a londoni Royal Opera House opera- és balettelőadásait mutatta, mutatja be Magyarországon. Pontosan milyen feladatok ellátásáért felel a cégnél? E. K.: Én felelek a jogok beszerzéséért, a jogszerződésekért, az üzletkötésért, az új tartalmak felkutatásáért, azok külföldre való eladásáért, karban tartom a négynyelvű honlapunkat. A katalógusainkat öt-hat nyelven szerkesztem, valamint külföldi – többek között cseh és lengyel – képviseleteink sales-eseinek a munkáját is koordinálom. Farkas Attila elsősorban a tartalmak hazai eladásáért felel, biztosítja mindehhez a promóciót, a marketinget, figyeli a pályázati lehetőségeket, felségterülete még a pénzügy és a könyvelés is. Az ő ötlete volt a filmklasszikusok repertoárunkba való bevonása. Ami a külföldi filmklasszikusokat illeti, a kultikus Terminátor 2. – Az ítélet napja magyarországi forgalmazására is sikerült szerződést kötniük, s megszerezniük a digitálisan felújított, 3D-s film jogait – a filmet a Corvin moziban láthatta a nagyérdemű tavaly szeptemberben. E. K.: Pénzügyi szempontból a Terminátor ugyan nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, de nagyon elégedettek voltunk azzal, hogy a film bemutatásával öregbedett a Pannónia Szórakoztató Kft. hírneve. Mi várható idén a magyar klasszikusokat illetően? E. K.: Enyedi Ildikó Az én XX. századom című filmjének premier előtti bemutatójára március 3-án az Uránia Nemzeti Filmszínházban került sor (a digitalizált változat megszületésének, illetve a Testről és lélekről című film Oscar-díjra jelölésének apropóján). Igyekszünk a magyar filmdigitalizálással párhuzamosan haladni, s a jövőben törekszünk arra is, hogy minél több magyar klasszikust bevonjunk a külföldiek sorába, így kap helyet repertoárunkban május 20. után a Mephisto, melynek apropója Szabó István születésének 80. évfordulója. Régóta dédelgetett álmunk a Jankovics Marcell által rendezett János vitéz újra-bemutatása, és hosszú évek óta tárgyalunk a Macskafogó jogairól is. A művészet templomai címmel futó sorozatuk leginkább az itáliai reneszánsz művészetet állítja fókuszba – tízezer fölötti nézőszámot ért el a mozikban például a Pápai bazilikák 3D, a Vatikáni Múzeum 3D, a Firenze és az Uffizi Képtár 3D. Melyek lesznek a sorozat következő tagjai? E. K.: Tavaly december közepén volt az Urániában a Raffaello – A festőfejedelem 3D című olasz dokumentumfilm premierje. A Firenze és az Uffizi Képtár 3D rendezőjétől, Luca Viottótól március 8-tól látható a Kincseskamrák – A csodák világa című film, melyben számos gyűjtő, műkereskedő, galériatulajdonos, illetve a Pompidou Központ tiszteletbeli elnöke és a Tate Galéria kurátora is megszólal, s melynek március 2-án az Olasz Intézetben volt a premier előtti bemutatója. Halász Rita művészettörténész, a Magyar Nemzeti Galéria kurátora tartott rövid felvezető előadást. A művészet templomai sorozat következő tagjai A náci gyűjtőszenvedély, mely áprilistól látható Budapesten az Uránia Nemzeti Filmszínházban, vidéken pedig a megyeszékhelyeken működő művészmozikban. Ezt követi májusban a Caravaggio – Vérről és lélekről, szeptembertől a Van Gogh – Búzamezők és borús égbolt, októbertől a Michelangelo – Végtelenség, novembertől a Louvre – Művészképzés. Évről évre igazi csemegéket mutatnak be élő közvetítéssel a londoni Royal Opera House-tól és a Stratford-upon-Avonben működő Royal Shakespeare Companytól is. E. K.: A londoni Royal Opera House idei évadából még három darab van hátra: április 4-én este lesz látható a Macbeth Anna Nyetrebko főszereplésével, május 13-án Kenneth MacMillan Manon című balettjét tekintheti meg a közönség, és július 12-én kerül sor az évad utolsó előadására, A hattyúk tavára, melynek alapját Marius Petipa és Lev Ivanov koreográfiája adja, a kiegészítő koreográfiát Liam Scarlett és Frederick Ashton alkotta. A Royal Shakespeare Company 2018-as évadának angol nyelvű színházi előadásai közül a Premier Kultcaféban csúsztatott élő, az Esernyős Filmklub mozivásznán pedig élő közvetítésben lesz látható a Vízkereszt, vagy amit akartok című darab, a Macbeth, a Rómeó és Júlia, valamint A windsori víg nők. Így, hogy a filmek átszövik a mindennapjait, marad még kedve szabadidejében moziba menni? E. K.: Szerencsére nem csömörlöttem még meg, filmeket nézni munkán kívül is nagyon szeretek. Nyolcéves a kisfiam, vele azt fedeztük fel, hogy nagyon kevés értelmes ismeretterjesztő, szórakoztató családi film megy a hazai mozikban és Európában; éppen ezért igényes rajz-, báb- és játékfilmekkel is szeretnénk bővíteni a filmes palettánkat a jövőben, már folynak a tárgyalások ezzel kapcsolatban. |