Csillag születik
2018. október 02. / Szalóky Bálint

Bradley Cooper az Amerikai mesterlövész sikere után tulajdonképpen bármit megtehetett Hollywoodban. Talán nem meglepő, hogy ezen a ponton döntött úgy, kipróbálja magát ren­de­ző­ként. Választása azonban aligha mondható szokványosnak: az október 4-én mozikba kerülő Csillag születik (A Star is Born) ugyanis egy ősrégi sztori negyedik feldolgozása. A kérdés csupán annyi:
ennyi előzmény után lehet-e bármi újat is mondani? Egyáltalán, van-e lényegi különbség a korábbi változatok között? Ennek jártunk utána.

A Star is Born – 1937
Rendezte: William A. Wellman
Csillagok: Janet Gaynor, Fredric March
A technicolor eljárás természetellenes színáradata tökéletesen passzol egy ennyire klasszikus romantikus filmhez, amely egyben karriertörténet, bennfenteskedő kalauz Hollywood kulisszái mögé, és nem utol­só­sor­ban függőségi dráma. Amikor a vidéki lány, Esther Los Angelesbe utazik, hogy színésznőként próbáljon szerencsét, összeakad az általa nagyra tartott színésszel, Norman Maine-nel. Maine csillaga az al­ko­ho­liz­mu­sának köszönhetően leáldozóban van, ugyanakkor a férfi meglátja a tehetséget a lányban, és felkarolja őt. Se veled, se nélkül kapcsolatukat Norman betegsége éppúgy megnehezíti, mint az, hogy Esther karrierje hamar beindul, és túlszárnyalja a férfiét. A film szép kritikai sikert aratott a korabeli sajtóban, a szakma pedig a bennfentes kikacsintásokat értékelte. Sokan például úgy vélték, a történetbéli kapcsolatot a korabeli sztárpáros, Barbara Stanwyck és Frank Fay viharos házassága inspirálta.

[kep3]

A Star is Born – 1954
Rendezte: George Cukor
Csillagok: Judy Garland, James Mason
George Cukort már az eredeti film rendezésére is felkérték, akkor azonban nemet mondott, mivel az túlontúl hasonlított egy pár évvel korábbi munkájához. A történet 1954-es változatát már elvállalta, mert kellő idő telt el, és komoly kihívást látott abban, hogy elkészíthesse első musicaljét és technicolor filmjét. Azonban egyéb váratlan szakmai kihívásokkal is meg kellett küzdenie. Először a férfi főszereplőt esett nehezére megtalálni, majd a forgatás megkezdése után a Judy Garlanddal való munka okozott bonyodalmakat. Bár a történet szerint ő szeret bele egy alkoholista férfibe, a valóságban saját maga a színésznő küzdött a betegséggel – és mellette más pszichés és függőségi problémákkal. A zenés betétekkel teletűzdelt filmet ráadásul szinte teljes egészében újra kellett forgatni, amikor a Warner a forgatás alatt kitalálta, hogy ez legyen a stúdió első szuper szélesvásznú filmje. A Csillag születik így a cég történetének egyik legdrágább produkciójává vált, de szerencsére az előzetes vetítéseken imádta a közönség. A stúdiófőnökök azonban sokallották a film hosszát és nem akarták vállalni az ebből származó esetleges bevételkiesést, ezért a rendező háta mögött megvágatták az eredetileg háromórás verziót. Ezzel nemcsak a kritikusokat, de a nézőket is sikerült magukra haragítaniuk.
A Star is Born – 1976
Rendezte: Frank Pierson
Csillagok: Barbra Streisand, Kris Kristofferson
Az előző változat minden nehézségével együtt Oscar-jelölést hozott Garlandnak, és az Amerikai Filmintézet a filmtörténet legjobb musicaljei között tartja számon. Hogyan lehetne ezt felülmúlni? Például úgy, hogy a ’70-es években már egy sokkal realistább megközelítést kapott a sztori, az egész cselekményt a zeneiparba helyezték át – a dalbetétek így sokkal könnyebben tudtak illeszkedni a cselekménybe. A férfi főszerepre eredetileg Elvis Presleyt szerették volna felkérni a producerek (köztük a karrierje csúcsán lévő Barbra Streisand), de Elvis legendás menedzsere, Parker ezredes teljesíthetetlen feltételeket szabott – önmagában már az kizárta az együttműködést, hogy Streisandnak át kellett volna engednie az első helyet a stáblistán. Így esett a választás végül az ekkortájt éppen mozis karrierjére koncentráló countrysztárra, Kris Kristoffersonra. A kritikai fogadtatás már korántsem volt annyira átütő, mint az előző két változatnál, a közönség azonban imádta a filmet: a Csillag születik az év egyik legsikeresebb filmje lett, az Evergreen című dal pedig Streisand egyik legnagyobb slágere.


A Star is Born – 2018
Rendezte: Bradley Cooper
Csillagok: Lady Gaga, Bradley Cooper
A negyedik feldolgozás marad az 1976-os változat nyomdokain, már ami a zenei kulisszák köré ágyazott történetet illeti. A többszörösen Oscar-jelölt Bradley Cooper nem csak a rendezést vállalta magára; ő a film producere, társírója és főszereplője is. Cooper régóta szerette volna kipróbálni magát rendezőként, bár az eredeti felállásban csak szí­nész­ként merült fel a neve, és Clint Eastwood irányítása alatt játszotta volna el a férfi főszerepet. Először a női főszerepre kiszemelt Beyoncé, majd Eastwood is távozott a produkcióból, így Cooper kihasználva az „üresedést” átvette az irányítást. A Beyoncé helyette érkező Lady Gaga az első kritikák szerint éppúgy jó választásnak bizonyult, mint ahogy Cooper sem okoz csalódást rendezőként. A visszajelzések alapján a Csillag születik akár ismét Oscar-közelbe kerülhet, ugyanis jól fogadták a Velencei Filmfesztiválon. Úgy látszik, a filmben bízó Warner stúdió jól döntött, amikor a korábban májusra tervezett premiert inkább az őszi fesztiválok és az Oscar-hajrá kez­de­tére időzítették.