„Tíz év után is nagyon készségesen tanulom ezt a szép hivatást” 2018. október 25. / Jónás Ágnes „A kecskeméti Katona József Színház sok munkával, kiváló társulattal, rendezőkkel, alkotótársakkal és háttérszemélyzettel rendelkezik. Ez mind hozzájárul ahhoz, hogy a teátrumot ma az ország egyik legjelentősebb színházi műhelyeként tartják számon” – vallja Cseke Péter, aki két ciklus után harmadszor is elnyerte a kecskeméti Katona József Színház igazgatói posztjára kiírt pályázatot, s akit a 2018/2019-es évadtervről kérdeztük. Minden évben van egy mottó, amire felfűzik az új évadot. Mi a mostani? Cs. P.: Idén a mottónk: „Bizalom. Több mint 10 éve”, ami utal arra, hogy most kezdődik a harmadik ötéves igazgatói ciklusom a kecskeméti Katona József Színház élén, s hogy egy évtizede szavaz bizalmat nekem a közönség. Mit láthat szeptembertől a közönség a Nagyszínházban? Cs. P.: Szórakoztató, elgondolkodtató és kísérletező előadások egyaránt helyet kapnak az új évadtervben. A Nagyszínházban hat bemutatónk lesz – az első a város napjához kapcsolódik, ugyanis Kecskemét városának 650. évfordulója van idén. Erre a szép jubileumra kecskeméti vonatkozású, helyszínű ősbemutatóval jelentkezünk: Mikszáth Kálmán A beszélő köntöséből írattam egy musicalt. Az előadást Szente Vajk rendezi, a szövegkönyv és a dalszöveg a rendező, valamint Galambos Attila, a zene Juhász Levente munkáját dicséri. A második bemutatónk egy Goldoni-komédia Nyaralás címmel, melyet Rusznyák Gábor rendez. A bérletes sorozatba ez évadtól beemeljük a Kecskemét City Balett táncbemutatóinkat is: Barta Dóra új, önálló produkciója, a Traviata jelenik meg táncszínpadon, mely úgy gondolom, meglehetősen rendhagyó vállalkozás. Idén sem marad el a szilveszteri bemutató – a Balfácánt vacsorára című vígjáték előbemutatójával búcsúztatjuk az óévet, a darabot én állítom színpadra. Az ötödik premierünk Shakespeare egyik leghíresebb drámája, az Othello lesz, amelyet színházunk főrendezője, Rusznyák Gábor rendez, s végül áprilisban következik egy Agatha Christie-krimi Tíz kicsi néger, és már senki sem címmel. A Nagyszínházban tartják gyermek- és ifjúsági előadásaikat is. A fiataloknak szóló produkciókat köztudottan a szívügyének tekinti. Cs. P.: Valóban nagyon fontos, hogy a legkisebbek is járjanak színházba, és kiváló előadásokat lássanak, hiszen ők lesznek tíz-tizenöt év múlva a színház törzsközönsége. Idén két bemutatóval készülünk nekik: Grimm meséje nyomán a Jancsi és Julis mesejátékkal, melyet a kaposvári harmadéves osztályom tagjai adnak elő. Ezt követi a Túl az Óperencián című operamesénk – Mozart dalai köré sző történetet Németh Virág. Múlt évben volt az első osztályteremszínházi előadásunk, melynek igen nagy sikere volt – idén Réczei Tamás Osztályelső című darabja lesz látható. Talán folytassuk a sort a Kelemen László Kamaraszínházzal! Cs. P.: Október 6-ától lesz látható Béres Attila rendezésében A király beszéde című dráma, amelyet sokan ismerhetnek a négy Oscar-díjjal elismert angol filmfeldolgozásból. Ezt követően jön egy Eisemann-operett: Fekete Péter romantikus meséjét a Kaposvári Egyetem egykori hallgatói, Benkó Bence és Fábián Péter, a k2 Színház alapítói rendezik, s egy kicsit leporolják ezt a népszerű operettet. A Ruszt József Stúdió Színház három bemutatónak ad otthont: Az ügynök halálát Porogi Dorka, Bertolt Brecht Baal című színművét Zsótér Sándor állítja színpadra, a sort pedig Leonard Gershe A pillangók szabadok című romantikus vígjátéka zárja. Lesznek-e változások a társulatban? Cs. P.: Szabó Emília szerződik hozzánk, aki az Othellóban Desdemonát alakítja. A társulatunk tagja lett Lakatos Máté, Koltai-Nagy Balázs és Kovács Lotti; Kovács Gyopár és Bánovits Vivianne A beszélő köntös főszerepét játsszák felváltva, s két olyan ötödéves budapesti hallgató is csatlakozik hozzánk a Színház- és Filmművészeti Egyetemről, akik Zsótér-osztályosok, ők Nagy Katica és Konfár Erik. Ahogy említette, két igazgatói ciklus után harmadszor is elnyerte a kecskeméti Katona József Színház igazgatói posztjára kiírt pályázatot. Mi a legfontosabb abból, amit ön megtanult a színházvezetési gyakorlata során? Cs. P.: Gyerekkorom óta direktornak készültem. Ez egy olyan hivatás, amire nem lehet születni. Ezt nap mint nap tanulni kell, és én tíz év után is nagyon készségesen tanulom ezt a szép hivatást. A kecskeméti Katona József Színház sok munkával, kiváló társulattal, rendezőkkel, alkotótársakkal és háttérszemélyzettel rendelkezik, úgy vélem, hogy ez mind hozzájárul ahhoz, hogy a teátrumot ma az ország egyik legjelentősebb színházi műhelyeként tartják számon. Nálam a színész a színház középpontja. Megtalálni a hozzájuk illő feladatokat, biztosítani számukra a fejlődési lehetőséget és a megújulást, ébren tartani a tehetséget – számomra ez az egyik legnagyobb kihívás igazgatóként. |