Kövesd a szarvast! 2019. július 26. / Pavlovics Ágota A cím a szarvasi Cervinus Teátrum szlogenje, amellyel idén nyolcadik alkalommal invitálják művészeti fesztiváljukra az érdeklődőket. A július 11. és 24. között a Szarvasi Vízi Színházban megrendezésre kerülő fesztiválon évről évre gazdagabb saját programmal jelentkező, sikert sikerre halmozó társulatot a városban élők régen a szívükbe zárták, a nem szarvasi színházszeretők pedig egyre nagyobb várakozással tekintenek produkcióik elé. A Cervinus Teátrum főrendezőjével, Varga Viktorral beszélgettünk. Ritka sikertörténet az önöké, a szarvasi szlovák színház az elmúlt néhány évben öles léptekkel haladt előre. Hogy sikerült ez a kalapemelést érdemlő széria? V. V.: Nagyon komolyan vesszük a nézőket. Lehet populáris darabokat is magas színvonalon előadni, jó példa rá Hotel Menthol című előadásunk. A letisztult színészi játék megfogja a rendszeresen színházba nem járókat, és megsimogatja a lelkét a magas kultúra híveinek is. Persze mindez rengeteg munkával jár, hiszen a klasszikus balettől az akrobatikus rock and rollig széles a skála, amelynek minden pontján minden résztvevő profin kell tegye a dolgát. Keményen dolgozunk, azt gondolom, megtörténhet, hogy valaki nem szereti valamelyik darabunkat, de azt elismeri, hogy az előadás minden tekintetben professzionális. Csupán ez lenne a titkuk? V. V.: Fontos szerepet játszik az is, hogy kortárs szlovák szerzők magyarra fordított műveivel is jelentkezünk, ráadásul olyan témákkal, amelyekhez óvatosan vagy sehogy nem nyúlnak mások. Például bemutattuk Peter Karvas Szigorúan tilos! című színművét, amely 1990-ig tiltólistán szerepelt. A történet röviden: a legfelsőbb vezető rendeletet ad ki, mely szerint tilos kinézni az ablakon. A darabbal kétszer vendégszerepeltünk Budapesten a Nemzeti Színházban, és mindkét alkalommal telt házas volt az előadás. A mi színészeink számára nem pénzkereseti állomás a Cervinus, érzelmileg is kötődnek. Ma már a szarvasi színészekre előbb adjuk el a jegyeket, mint a televízióból ismert sztárokkal meghirdetett vendégelőadásokra. Szarvas 14 ezer lakosú város, ahol egy év alatt 34 ezer nézője van a kőszínházi előadásoknak, és 49 ezren kíváncsiak a Szarvasi Vizi Színház előadásaira. Jönnek olyan nagy színházi kultúrával rendelkező városokból is, mint Kecskemét, Szolnok, Szeged. Apropó Szeged. Volt olyan évadunk is, amikor több látogatója volt a Szarvasi Vízi Színháznak, mint a Szegedi Szabadtérinek. Hogy állítják össze a Cervinus Teátrum repertoárját? V. V.: Mérlegre tesszük a keresletet és annak megfelelően alakítjuk a kínálatot, vagyis a szórakozás és a magas művészet arányát. Fontosnak tartom elmondani, hogy a színházunk hétszer nagyobb, mint indulásakor volt, ám ez egy forinttal sem kerül többe a városnak, mert minden fejlesztést pályázatokkal valósítunk meg. Természetesen szükségünk van állami támogatásra, de nagyon büszkék vagyunk rá, hogy ennek aránya csupán 1/3 rész, a további 2/3-ot magunk teremtjük elő. Önről köztudott, hogy alkotótársként tekint a színészekre, kíváncsi a véleményükre, mit jelent ez a gyakorlatban? V. V.: A darabválasztás és létrehozás során odafigyelek mindenkire, és számítok a szabad véleménynyilvánításra. Az autoriter rendezők munkája során egyoldalúvá válik a kommunikáció. A színészek kiszolgáltatottak, ami azzal jár, hogy nem mernek vitázni. Azt gondolom, hogy a színház társasjáték, egyedül nem megy. A bizalom is fontos, mindenki jó előadást akar csinálni, ha a rendező ad szabadságot, abból nagyon jó dolgok születhetnek. Színészként kezdtem a pályám, évekig színpadon álltam, tudom, mit és miért nem lát a színész. Ma, amikor 3, 6, 9 másodperces snittekből áll a világ, nem könnyű megtalálni a közönség számára könnyen befogadható formát. Például Schiller Ármány és szerelem című művét úgy állítottuk színpadra, hogy a dramaturgiát pregnánsabbá tettük, Gulyás Leventét kértük fel, hogy komponáljon hozzá zenét, a dalok szövegét pedig Belinszki Zoltán írta. Célunk az volt, hogy a Walt Disney-rajzfilmeken felnőtt generációk is találják meg ebben a klasszikus műben a szépséget. Fontosnak tartom a jó hangulatot, a világ legjobb darabját is kivégzi az összhang hiánya. Szerencsére a mi társulatunknál az összetartás, a tehetség és az emberség dominál. A program szerint az idei Fesztivál musical és operett gálával nyit, lesznek musicalek, a Hotel Menthol és a Valahol Európában, családi musical a Holle anyó, gyerekeknek Drótos Jankó, láthatják a nézők Molnár Ferenc Az ibolya című vígjátékát, bemutatják Tennessee Williams Pulitzer-díjas Macska a forró bádogtetőn című drámáját. A programot zenés kabaré, szlovák nyelvű est a szerelemről, Fekete Péter operett, örömzene, örömtánc és könnyűzenei koncert gazdagítja. Ön mivel invitálná Szarvasra a nézőket? V. V.: Szarvason olyan béke van, amiről Budapesten csak beszélgetni tudunk. Századfordulós kisvárosi hangulatban kávézunk, az egyedülálló természeti környezetben lévő Szarvasi Vizi Színházban láthatók az előadások. A Zenepavilonban az esti előadások előtt két órával koncert van, beszélgetünk, olykor vadidegenekkel is. Színház, nyugalom, egy szépséges kisváros, Körös-part. Mi ez, ha nem gyönyörűség? Aki nem jut el a Cervinus Fesztivál két hetében Szarvasra, láthatja előadásaikat a Budapesti Nyári Fesztiválon a Városmajori Szabadtéri Színpadon. Mindkét előadást ön rendezte, mivel ajánlaná a nézők figyelmébe őket? V. V.: Július 30-án és 31-én a Csodaszarvassal vendégeskedünk a fővárosban, azért is ajánlom a darabot mindenkinek, mert mer önkritikus lenni, és át- meg átszövi a fanyar magyar humor. Augusztus 6-án és 7-én a Valahol Európában című musicalt láthatja a közönség. Azért vettem elő a darabot, mert úgy gondolom, hogy miközben emlékezünk Sztehlo Gáborra és az általa a II. világháború idején megmentett gyerekekre, megfeledkezünk arról, hány gyerek vesztette el otthonát a szerb vagy az ukrán háború alatt. Azt gondolom, ha valaki megnézi a darabot, jobb ember lesz, ami lehet, hogy másnapra elmúlik, de szerencsés esetben nem. |