Egy cool brit: Idris Elba
2019. július 30. / Szalóky Bálint

A hangjával és a magasságával is tekintélyt parancsoló brit sztár karrierjébe nemcsak a ha­gyo­má­nyos színészi munka fér bele; DJ-ként és rapperként sem vallott szégyent, egy do­ku­men­tumsorozat kedvéért pedig a kick-boxban is kipróbálta magát. Bár tévésorozatok tették ismertté,
kispályásnak éppenséggel a hollywoodi szuperprodukciók terén sem mondható. A Halálos iramban sorozat leágazásában, a Hobbs & Shaw-ban Dwayne Johnson és Jason Statham ellenlábasaként láthatjuk – az augusztus 1-től látható akciófilm kapcsán tekintjük át tíz legfontosabb szerepét.

Drót (2002-2008)
Az HBO sorozata gyakorlatilag átformált mindent, amit akkoriban a tévésorozatokról gondoltunk: a baltimore-i bűnügyekben való nyomozást több szálon (a rendőrök, a bűnözők, a politikusok) bemutató, az eljárásokat gyakran ellehetetlenítő bürokráciát élesen kritizáló, szókimondó szériában semmi sem fekete és fehér, így a drogdílerek éppúgy esendő főszereplők, mint a megkeseredett rendőrök. Elba a sorozat egyik legemlékezetesebb karakterét, Stringer Bellt formálta meg, aki kifinomult módszerekkel igyekezett legalizálni a drogbirodalomból befolyó vagyont.

Luther (2010-)
Elba már kezdett befutni, amikor az öntörvényű nyomozóról szóló angol széria elindult Sikerét egyér­tel­műen a színész karizmájának, valamint a hamisítatlanul brit stílusának köszönheti – ami sajnos együtt jár az évadonkénti fájóan kevés epizóddal. A sztár elfoglaltságainak köszönhetően ráadásul meglehetősen sokat kell várni egy-egy új felvonásra, a negyedik évad és az idei ötödik között például több mint három év telt el.

Thor (2011)
A Thor nem tartozik a legjobb Marvel-filmek közé, azonban ez jelentette Elba belépőjét a képregény-feldolgozások univerzumába. Ő formálta meg Heimdallt, az asgardi Bifröst híd mindent látó-halló őrzőjét. Bár messze nem a színész legizgalmasabb alakítása, de egészen biztos ebben látták a legtöbben, a Mar­vel-mozik sikeréhez ugyanis egyetlen más filmje sem fogható. A karakter négyszer tért vissza, legutóbb tavaly a Bosszúállók: Végtelen háborúban.

Tűzgyűrű (2013)
Hogyan lehetne másképp legyőzni az óceán mélyéről feltörő óriás szörnyeket, mint óriásrobotokat irányítva? Guillermo del Toro rendező ezúttal a japán szörnyfilmek előtt tisztelgett, méghozzá szép sikerrel: bár a Tűzgyűrű Amerikában nem ért el átütő eredményt, a világ más tájain remekül szerepelt. Elba egy parancsnokot alakít, akinek alaposan meggyűlik a baja a forrófejű hőssel (Charlie Hunnam), de némi egymásnak feszülés után természetesen összekovácsolódnak. A rendező a Luthert látva döntött a színész mellett, igaz csak azután, hogy Tom Cruise nemet mondott neki.

Beasts of No Nation (2015)
Újabb karizmatikus, ezúttal ördögi szerep: Cary Joji Fukunaga háborús drámájának főszereplője egy meg nem nevezett, polgárháború sújtotta afrikai ország katonai parancsnoka, aki gyerekeket rabol el és képez ki feláldozható gyilkosokká. A nagy vihart kavart mozi jogait a Netflix szerezte meg, és ezzel szeretett volna vitatott forgalmazási stratégiájának hitelt szerezni. A korabeli sajtó szerint a Beasts of No Nation azért maradt végül Oscar-jelölések nélkül, mert a szakma egyhangúan felháborodott a gyakorlat ellen, hogy a Netflix filmjei a mozipremierrel egyidejűleg az előfizetőiknek is hozzáférhetővé válnak. Így tehát hiába sorolták az év legfontosabb alakításai közé, Elba lemaradt a jelölésről.
Mandela (2013)
A Nelson Mandela önéletrajzi regénye nyomán készült filmben a színész a címszerepet alakította, újfent remek kritikai fogadtatás kíséretében. A sztárt a szerepért Golden Globe-ra jelölték, és bár ismét hírbe hozták az Oscarral, ezúttal is hoppon maradt, újfent rajta kívülálló tényezők miatt. Ezúttal az játszhatott közre, hogy az egész filmet egyedül vitte el a hátán, Justin Chadwick rendező ugyanis egy tisztességes, de egyáltalán nem kiemelkedő drámát készített.

Star Trek: Mindenen túl (2016)
Az új Star Trek filmek közül a harmadikban Elba volt a főgonosz, olyannyira elmaszkírozva, hogy kizárólag jellegzetes orgánuma árulkodott arról, kit is rejt a smink. A karakterközpontúbb, szakmailag nagyobb kihívást jelentő szerepek után Elba ezzel visszakanyarodott az A-kategóriás stúdiófilmekhez, és ez bizonyára hozzájárult ahhoz, hogy jelenleg őt tartják az egyik legjobban fizetett angol színésznek.

A setét torony (2017)
Mindenki tévedhet, és ha nagyon finoman akarunk fogalmazni, akkor a Stephen King nevével fémjelezett fantasy regénysorozat alapján készült filmváltozatot méretes tévedésnek is nevezhetjük. A setét tornyot hosszú éveken keresztül szerették volna filmre vinni (többek között J. J. Abrams és Ron Howard is). A végül megvalósult fantasy westernt egy mozis franchise nyitóepizódjának szánták, azonban már a tesztvetítéseken lesújtó vélemények fogadták a filmet, és a mű teljes újravágása sem oldotta meg a problémákat. Pedig ha minden jól alakul, a sorozat az Elba alakított világmegmentő pisztolyhősre épített volna, így viszont a végeredmény csupán egy lett a Hollywood által gyártott feledhető fércművek közül, ami valószínűleg soha nem kap újabb esélyt.

Hegyek között (2017)
A számos erőteljes karakter után ideje volt egy érzelmesebb, esendőbb szerepnek. A színész Kate Winslettel karöltve küzd a túlélésért egy repülőgépbalesetet követően, és a traumatikus események hatására a két túlélő egymásba habarodik. A kritikusok épp a túltolt szentimentalizmust rótták fel a filmnek, és a forgatókönyv hiányosságai is elég nyilvánvalók voltak. A két főszereplő alakítását és a köztük lévő kémiát azonban egyértelműen dicsérték.


Halálos iramban: Hobbs & Shaw (2019)

Ha már a saját franchise nem jött össze A setét toronnyal, de legalább egy jól bevált sorozat befogadta a színészt. A Halálos iramban filmek e leágazásában az egymást különösebben nem kedvelő Hobbs (Dwayne Johnson) és Shaw (Jason Statham) kénytelen szövetkezni egymással, hogy legyőzzenek egy halálos vírussal fenyegetőző terroristát. Utóbbit formálja meg Elba. A Hobbs & Shaw a nyár leglátványosabb ak­ció­film­je lehet – Vin Diesel ugyan nem szerepel benne, de eszelős autós üldözésekben és pirotechnikában nem lesz hiány.