„A Vígszínház nézői hálás és hűséges közönség, akik a klasszikus előadások mellett örömmel fogadják az újszerű, izgalmas színdarabokat” 2019. szeptember 06. / Jónás Ágnes Az a 124 éves hagyomány, amelyet Vígszínház direktoraival, művészeivel, íróival, számtalan tehetséges kollégával és ragaszkodó nézőivel kialakított, egyedi helyet foglal el a magyar kultúrában. Saját szellemi tőkéjük, energiájuk befektetésével klasszikus darabokat modern szemlélettel, egyedi látásmóddal tűznek műsorra, és amire a Vígszínház igazgatónője a legbüszkébb, hogy önálló műveket hoznak létre, ami európai viszonylatban is kivételesen kiemelkedő. Eszenyi Enikővel beszélgettünk. Két új előadással kezditek az évadot… E. E.: A Vígszínház nézői hálás és hűséges közönség, akik a klasszikus előadások mellett örömmel fogadják az újszerű, izgalmas színdarabokat. Örülök, hogy új zenés darab születik, amelynek témája rendkívül aktuális. A nagy Gatsbyt, F. Scott Fitzgerald legendás művét szeptember 7-én mutatjuk be, a címszerepben Wunderlich Józseffel és egy nagyszerű társulattal. A zenét a fiatal zeneszerző, Kovács Adrián komponálta, a rendező ifj. Vidnyánszky Attila. Előtte egy nappal Spiró György komédiáját, a Honderűt láthatják a nézők, remek szereposztásban. Börcsök Enikő, Lukács Sándor, Kern András, Márton András és Orosz Ákos neve garancia a sikerre, az előadást Valló Péter rendezi a Pesti Színházban. Jó érzés tudni, hogy mindkét előadás ígéretes, hiszen a közönség nagyon jól fogadta új bemutatóink főpróbáját. Már hagyomány a Vígszínház Shakespeare-sorozata. Mi lesz a következő mű, komédia vagy tragédia? E. E.: Shakespeare egyik legköltőibb darabja a II. Richárd, amelyet a nemzetközi hírű alkotó, a Kolozsvári Állami Magyar Színház igazgatója, Tompa Gábor rendez a Pestiben, Vecsei H. Miklós főszereplésével. Biztos vagyok benne, hogy Gábor jelenléte, világszemlélete, különleges rendezői attitűdje nagy hatással lesz a társulatra. Az előző évadban A diktátort rendezted, az ideiben a Mágnás Miskát állítod színpadra. Miért kedves a szívednek ez a darab és kiket láthatunk a főbb szerepekben? E. E.: A Mágnás Miska a gyerekkoromat juttatja eszembe, a vidéket, amihez annyira kötődöm, a szülőföldemet és az ottani embereket. Ha bármilyen műről gondolkozom, nagyon fontos számomra, hogy a dráma és a humor ugyanolyan erővel jelenjen meg. Ez egy nagyon különleges érzetet hoz létre a nézőben, aki hol nevet, hol pedig összeszorul a szíve. Ha szerelemről van szó, az ember valóban ilyen tragikusan nevetséges vagy éppen nevetségesen tragikus. Ehhez társul a zene. Az előadásban elhangzó dalokat mindenki kívülről fújja, a karmester pedig a nagyszerű Silló István, akivel imádok együtt dolgozni. Antal Csaba díszlettervezővel a közös munka mindig inspiráló, és az együttgondolkodásból meghökkentő, izgalmas díszlet születik. Vörös Róbert dramaturggal sokat dolgoztunk a szövegen, volt olyan, hogy egy hétig raccsoltunk emiatt. Szilágyi Csengére szinte ráöntötték Marcsa szerepét, Pixi Orosz Ákos lesz, akitől már nem meglepő, hogy kitűnően mozog és énekel. Mixi szerepét Horváth Szabolcs játssza, aki most szerződött a Víghez, és nagyon örülök, hogy rögtön együtt dolgozhatunk. A primadonna a gyönyörű hangú Dobó Enikő, aki szintén társulatunk új tagja, ahogyan Hirtling István is, aki Korláth grófot alakítja. Pista nagyszerűen énekel és táncol. Ehhez a műfajhoz nagyon különleges érzéke van, ahogy a feleségét játszó Bandor Évának is, hiszen ő annak idején remek Marcsa volt. Ertl Zsombor egyetemi hallgató lesz majd Baracs István. Azt hiszem, joggal mondhatom, hogy Zsombor igazi felfedezés, a nézők új kedvence lehet. A Miskát játszó ifj. Vidnyánszky Attila az utóbbi időben számomra az egyik leginspirálóbb színész. Egész nyáron Mágnás Miska-lázban égek. Míg a Mágnás Miska próbái folynak a Vígben, addig a Pesti Színházban Tolsztoj egyik legcsodálatosabb alkotását, az Anna Kareninát mutatjuk be Petrik Andreával a főszerepben. Örülök, hogy Andi leszerződött a társulathoz, mint ahogy előadásbeli partnere, a Vronszkijt játszó Orbán Levente is csatlakozott hozzánk. Itt láthatjuk majd először Kiss Gergely Mátét is Levin szerepében, Bach Kata partnereként. Karenint Hegedűs D. Géza játssza. Iszonyatosan jó szereposztás, nagyon izgalmas csapat jött össze, és a rendező is nagyon különleges. Régóta ismerem Roman Polák munkáit. Ő rendelte meg Esterházy Pétertől a Mercedes Benz című darabot mint a Szlovák Nemzeti Színház igazgatója. Ez is mutatja, hogy milyen nagyszerű művész. Classperimental címmel rendez ismét nemzetközi workshopot a Vígszínház szeptember 21. és 29. között, melynek te vagy a szakmai vezetője. Milyen lehetőséget nyújt a fiatal rendezőgenerációnak ez a többnapos szakmai foglalkozás? E. E.: Számomra fontos a tanítás, szeretném azt a sok tapasztalatot átadni, amivel az elmúlt évek során gazdagodtam. Az Európai Színházi Unió nagy örömmel támogatja a workshopot, amelyre a világ különböző országaiból érkeznek fiatal színházi emberek. Nemcsak a rendezés rejtelmeibe avatom be őket, hanem azt is megismerhetik, hogyan működik egy akkora színház, mint a Víg. Engem nagyon inspirál, ha új tehetségek tűnnek fel, akik érdeklődően fordulnak felénk. Nyáron a Kolozsvári Állami Magyar Színházban rendeztél. E. E.: Szeptemberben lesz a bemutatója Frank Wedekind Lulu című darabjának. Régi vágyam volt együtt dolgozni Helmut Stürmerrel, aki többek között a nagy román rendező, Silviu Purcarete díszleteit is tervezi. A jelmeztervezőm Pusztai Judit, ahogy a Mágnás Miskában is. Nagyon szeretem a kolozsvári társulatot, óriási élmény velük együtt lenni és próbálni, és azt hiszem, nagyon jó lesz a végeredmény is. De ősszel már ott leszek a Pozsonyi Pikniken, aztán a VÍGnapon szeptember 14-én és a Színházak Éjszakáján is. A nézőink örömére hamarosan felavatom a felújított Szervezési Irodát, amit már nagyon várok. És igyekszem minél jobban tájékoztatni a közönséget a színház életéről. Minden héten láthatják a Facebookon élő műsorunkat, a VígLive-ot, és mindennap velünk lehetnek a Vígszínház és a saját Instagram oldalamon is! |