„Szeretnénk adni és mosollyal megtölteni a színházat”
2019. szeptember 19. / Jónás Ágnes

Negyedik évadát kezdi igazgatóként Őze Áron a dunaújvárosi Bartók Kamaraszínházban, ahol, mint mondja, a hangulat egészen családias, a közönség érzékeny és kifinomult. Az előző évadhoz hasonlóan a következőben sem adják alább: tizenkét bemutatóval készülnek, melyek
közt táncszínházi, zenés, prózai és gyermekeknek szóló előadások egyaránt megtalálhatók. A direktorral az új évadról és mestere, Iglódi István „hagyatékáról” is beszélgettünk.

Hogy alakul A mosoly évadának műsora?
Ő. Á.: A 2019/2020-as évadban több humort, mosolyt és vidámságot szeretnénk csempészni a nézők életébe, ennek megfelelően állítottuk össze a műsort is. A Nagyszínpadon olyan előadások lesznek lát­ha­tók, mint például a Bolha a fülbe, melyet pergő cselekmény, szellemes párbeszédek, szerepcserék és véletlenek tesznek feledhetetlen víg­já­ték­ká, vagy Egressy Zoltán Portugál című tragikomédiája Bodor Böbe rendezésében. Háy János Utánképzés ittas vezetőknek című művét Sipos Imre rendezésében láthatják a nézők, a …Tied a világ! című zenés előadás pedig az Illés zenekar előtt tiszteleg. A könnyed, szó­ra­koz­ta­tó musical-előadásban húsz Illés-sláger hangzik el, kiváló művészek – Mikó István, Feke Pál, Ágoston Péter, Jegercsik Csaba, Holecskó Orsolya és Gasparik Gábor – tolmácsolásában. A Stú­dió­szín­pa­don teret adunk a bátrabb hangvételű előadásoknak, illetve a gyermekeket és a középiskolásokat szolgáljuk ki produkciókkal, hiszen továbbra is fontos számunkra, hogy a fiatalokat becsábítsuk a színházba és kiváló előadásokat lássanak, hiszen ők lesznek tíz-tizenöt év múlva a színház törzsközönsége. A Mikrokozmosz és a Dr. Kozmosz előadások után Balassa Eszter és Csadi Zoltán alkotópárosa színházunk felkérésére elkészítik a Makrokozmosz című előadást, mely olyan kérdésekre keresi a választ, mint például, hogyan látjuk felnőttként a gyerekeket, s mit tanulhatunk a gyerekektől. A Jónás könyvét, mely szintén a fiatalokat célozza meg, Györfi Csaba rendezi, Hubay Miklós megrendítően szép, felnőtteknek szóló Elnémulás című darabját jómagam állítom színpadra. Tovább folytatjuk az előző évadokban elindított családi előadások sorozatát: a Twist Olivér és a Valahol Európában musicalek sikere után dunaújvárosi gyerekek főszereplésével mutatjuk be a Gyerekrablás a Palánk utcában című ifjúsági zenés darabot (Nógrádi Gábor azonos című regényéből a nyolcvanas évek közepén emlékezetes ifjúsági film készült). A TAO-megvonás egyik hozadéka egyébként, hogy a színházak közötti kommunikáció megélénkült, a tervezett bemutatóink közül kettő koprodukcióban készül: a Liliom a Színház- és Film­mű­vé­sze­ti Egyetemmel és a Szentendrei Teátrummal közös produkció, már debütált nyáron Szentendrén, ősztől pedig a Bartók Kamaraszínházban játsszuk tovább. Közös vállalásunk lesz tavasszal a Rózsavölgyi Szalonnal: az Idegenek a vonaton egy szerepcserékkel és elfojtott vágyakkal átszőtt történet; Patricia Highsmith művét Szarka János állítja színpadra.

Milyen kérdésekkel szembesít az ön által rendezett Elnémulás?
Ő. Á.: Hubay Miklós a nyelvhalál szomorú folyamatára, az ember világban meghatározott helyzetére igyekezett e művével felhívni a figyelmet. Maga a cselekmény bárhol megeshet, nincs meghatározott országhoz kötve. Olyan kérdésekkel szembesít, mint hogy mit jelent a nemzeti identitás, hogyan képes egy nemzet eltűnni, s mi kell ahhoz, hogy egy nyelv fennmaradjon. A darab azért is nagyon aktuális, mert 2020-ban kereken száz esztendeje lesz annak, hogy Versailles-ban a nagyhatalmak aláírták a trianoni békediktátumot. Milliós nagyságrendben mérhető azoknak a száma, akik a szerződés következtében ott rekedtek a környező országokban, közülük is egyre kevesebb meri nyilvánosan használni anyanyelvét.

Egy sokkal vidámabb évfordulóról is érdemes szót ejteni: a Bartók Kamaraszínház ad otthont a Bartók Táncszínháznak, mely húsz évvel ezelőtt alakult a színház új tagozataként. Készülnek valamiféle közös különlegességgel a jubileumra?
Ő. Á.: Az eltelt két évtizedben a Táncszínház művészeinek előadásában sorra születtek a feledhetetlen produkciók és alakítások. Előadásaikkal ismert és elismert művészek, jelentős koreográfusok, színházi alkotók hagytak kitörölhetetlen nyomot Dunaújváros és a régió táncéletében. Az évforduló alkalmából jubileumi előadással, a Mózes című táncjátékkal készül a Bartók Táncszínház, melyben a Biblia több fontos eseménye kerül bemutatásra, felhasználva a tradicionális elemeket, beemelve az előadásba a modern zenei és táncstílusokat.
Negyedik éve igazgatja a színházat. Hálás feladat vidéken színidirektornak lenni? Más a fővárosi és a vidéki közönség hozzáállása a művészeihez?
Ő. Á.: Jól érzem magam Dunaújvárosban, nagyon jó itt színházat csinálni, ugyanakkor nagy kihívás is, hiszen egyetlen helyszínen kell szinte minden műfaji igénynek megfelelni, míg a fővárosban több tucatnyi színház kínálatából és műfaji repertoárjából lehet válogatni. A hangulat egészen családias. Egyébként ez jellemezte a Pesti Magyar Színház hangulatát is az igazgatóságom alatt, noha az egy jóval több embert foglalkoztató, nehezebb helyzetben lévő intézmény volt akkoriban. Érzékeny és nagyon kifinomult közönsége van Dunaújvárosnak és a régiónak. Szeretnek hozzánk jönni, sajátjuknak érzik a színházat, mi pedig szeretnénk adni és mosollyal megtölteni a színházat.

A főiskolán Iglódi István osztályában végzett, ezt követően még hosszú évekig dolgoztak együtt. Minden mester tesz a tanítványa képzeletbeli tarisznyájába valamit útravalóul. Ön mi olyat kapott tőle, aminek igazgatóként, rendezőként és színészként is hasznát tudja venni?
Ő. Á.: István hitt abban, hogy a színházcsinálás véresen komoly munka, s hogy a direktorság lényege a jó pedagógiai érzék. Nagyon magaménak érzem ezeket a gondolatokat. A próbafolyamatot rendkívül komolyan vette, azt mondta, hogy ezalatt dől el minden, ekkor kell keményen fogni a gyeplőt. Amikor rendezőként dolgozom, a kollégáim tudják rólam, hogy minden felesleges feszültség és csúszás nélkül, időre elkészülök az előadással, ugyanis én is hiszem, hogy ha az ember jól próbált, akkor játszani már könnyebb lesz.