57. New York Film Festival 2019. november 08. / GK Martin Scorsese régóta tervezgetett New York-i gengsztereposzával, a The Irishmannel nyitott és Edward Norton régóta tervezgetett New York-i detektívtörténetével, az Árva Brooklynnal zárult a Film Society of Lincoln Center patinás New York-i fesztiválja. Magyar vonatkása is volt a nagy múltú filmes dzsemborinak, az amerikai közönség itt láthatta először a 25. születésnapját ünneplő Sátántangó digitálisan felújított (a felújítás előtti változatnál semmivel sem rövidebb) változatát, és Zsigmond Vilmosra csodás képkompozíciói előtt is adózott a filmfesztivál, a magyar származású operatőrre Robert Altman csodás westernjével, a McCabe & Mrs. Miller vetítésével emlékeztek. Bárki, aki a környéken járt, ingyen és bérmentve besétálhatott egy másik megemlékezésre: John Turturro és Ethan Coen (a Coen testvérek egyik, vagy ha úgy tetszik, másik fele) jóízűen anekdotázgattak egy órán át a pályakezdő független filmesek hajdani segítőjéről és a legendás Elgin Cinema vezetőjéről, a nemrég elhunyt Ben Barenholtzról. Alighanem egy-két titkos Nagy Lebowski-rajongó is jelen volt a teremben, hiszen nem mindennapi alkalom, hogy egy Coent és egy Turturrót egy színpadon látni. És egy színpadon láttuk Noah Baumbach legújabb és legjobbnak kikiáltott filmje, a Marriage Story teljes gárdáját is: Baumbach mellett Adam Driver, Laura Dern, Ray Liotta és Alan Alda foglalt helyet, és késve ugyan, de befutott Scarlett Johansson is – lehet, hogy épp Budapestről érkezett, a Fekete Özvegy forgatásáról. Maga a film úgy festett, mintha az alkotók fejében összekeveredett volna Bergman, Woody Allen és a Kramer kontra Kramer világa, a végeredmény – egy válás története – szerencsére mégsem csak főhajtás és üres másolat. Kifejezetten rosszul járt azonban a fesztiválon vendégként részt vevő Pedro Almodóvar – az ő kis híján felismerhetetlen képmása került ugyanis a fesztivál legfőbb ajándéktárgyára, az Almodóvar-vászonszatyorra. |