Élősködők 2020. január 09. / Dercsényi Dávid A kapitalizmus világszerte elterjedt jelenség, és a filmeseket időről időre megragadják a jellegzetességei. Mivel a működés során adódnak problémák, kicsik és nagyok egyaránt, az igazságérzet utat tör a filmvásznon is. A filmtörténet ilyen törekvései, a kapitalista társadalmak képmuvtatásának bemutatása, szelíd vagy vadabb szemlélése Luis Bunuel munkásságának jelentős részét tette ki. Hasonló igénnyel találkozunk a dél-koreai Bong Joon-ho 2013-as, Snowpiercer – Túlélők viadala című filmjében is, amikor egy örökké utazó vonaton épült ki az elnyomók és elnyomottak hierarchiája. Dél-Korea érdekes fajtáját alakította ki a kapitalizmusnak, a gazdasági része jól működik, de a demokrácia már kevésbé. Az Élősködők ennek a furcsa hibridnek a lenyomata. A nem túl tehetős családból származó, a családtagjaival konkrétan egy lyukban lakó Ki-taek bekerül egy kőgazdag családhoz oktatónak, igaz, nincs végzettsége, de baráti ajánlásokkal és kis csalással minden kijátszható. Innentől pedig szélsebesen megindul a karrierje, amiből családja is kiveszi a részét. Az Élősködők látszólag a semmirekellő Ki-taekről és családjáról, e szép kis kompánia érvényesüléséről szól, de az igazi molière-i bölcsességgel megírt történet az ostoba elitről és a kapitalizmusról állít ki bizonyítványt. A történet hibátlanul hömpölyög, akárcsak a filmben megjelenő, heves esőzésből kialakuló ár, amely az elitnek költői látvány, a proliknak viszont konkrétan bejön az ablakon. Molière-i komikum is jellemzi a filmet, az élet nagy színházát sokszor kedélyes barokk zene festi alá. Ritkán látni ennyire szépen összecsiszolt, kimunkált filmet a nagy kapitalista jelmezbálról, amelyben abszurd, groteszk, drámai és vígjátéki elemek kiismerhetetlenül követik egymást. Az Élősködők érvényessége persze nem marad meg Dél-Korea határain belül, aki már jelent meg a hazai elit leginkább pénzégetésre szolgáló társas rituáléin, vagy látta az igyekezetet arra, hogy valaki ebbe a körbe bekerüljön, az a film zömét ismerős helyzetként fogja megélni. Az Élősködők nagyon ravaszan, szinte Ki-taek módján édesgeti be magát a humora által a nézője lelkébe, hogy aztán ott alattomosan elgondolkoztassa őt a dolgok állásáról. Élősködők (16) (Parasite) Dél-koreai, feliratos film Rendező: Bong Joon-ho Főszereplők: Kang-ho Song, Sun-kyun Lee, Yeo-jeong Jo, Woo-sik Choi 132 perc Forgalmazó: Mozinet Már a mozikban Bong Joon-ho filmjei 2017 – Okja 2013 – Snowpiercer – Túlélők viadala 2009 – Anya 2008 – Tokyo! 2006 – A gazdatest 2003 – A halál jele 2000 – Amelyik kutya ugat, az nem harap |