Ismét MITEM a Nemzeti Színházban! 2020. március 13. / Jónás Ágnes Április 8. és május 17. között 14 ország 18 produkciója lesz látható a VII. Madách Nemzetközi Színházi Találkozón (Madách International Theatre Meeting – MITEM). A színházi estéket ezúttal is szakmai programok – közönségtalálkozók, filmvetítések, beszélgetések, kiállítások, workshopok – tarkítják. A fesztivál 2014-ben indult a Vidnyánszky Attila vezette Nemzeti Színházban; a hagyományteremtő szándékkal létrehozott találkozó lehetőséget kínál arra, hogy más kultúrák, nemzetek vérfrissítő hatással legyenek a hazai színházi szakmára, valamint a külföldi szakemberek megismerkedjenek hazai előadásokkal, művészekkel. A 2020-as tematikáról, előadásokról és mottóról Kulcsár Edittel, a színház dramaturgjával beszélgettünk, aki negyedik éve a szemle főszervezője. Az idei MITEM sajtótájékoztatóján derült ki, hogy Magyarország elnyerte a 2023-as Színházi Olimpia rendezési jogát. Így még inkább bekerülhet hazánk a nemzetközi vérkeringésbe, nemde? K. E.: Így van. A tizedik MITEM lesz a tizedik Nemzetközi Színházi Olimpia is egyben. A MITEM-nél nagyságrendekkel nagyobb, reményeink szerint több színházban, vidéki helyszíneken is megvalósuló esemény lesz. Nem mellesleg idén Theodórosz Terzopulosz, a Színházi Olimpia alapítójának Ámor című előadása is látható lesz az idei MITEM-en az Attisz Színház előadásában. Különleges rendezői nyelvével, módszerével a Dionüszosz visszatérése című workshop keretében ismerkedhetnek meg a 40 év alatti érdeklődők (színészek, dramaturgok, rendezők, színművészeti főiskolások), amennyiben jelentkezésüket elküldik nekünk. Tavaly Slava Polunin SnowShow-ja fergeteges sikert aratott a fesztivál első napján a Fővárosi Nagycirkuszban. Kuriózumból idén sem lesz hiány: április 8-án a világhírű amerikai rendező, Robert Wilson Oidipusz rendezésével veszi kezdetét a színházi szemle. K. E.: Robert Wilson a kortárs vizuális kultúra egyik legjelentősebb alkotója, a 20. század forradalmi rendezője. Egészen különleges, a színház, tánc, zene és képzőművészet eszközeit ötvöző előadásaival egy sajátos színházi nyelvet alkotott meg. Oidipusza ősi színpadokról érkezik hozzánk: először a pompeii Római Színházban mutatták be, majd a görögországi Epidauroszban, a vicenzai Teatro Olimpicóban, valamint Szentpétervárott a Színházi Olimpián, és most a mi modern színpadunkon lesz látható. Pilinszky János, aki a hetvenes években Párizsban látta Wilson egyik előadását, könyvet írt a művészetéről (Beszélgetések Sheryl Suttonnal), benne látta meg az igazi modernitást, az igazi kortárs művészetet, amely kizár mindennemű rutint. „Kísérletnek és remeklésnek egyszeri és egyetlen, közös helye.” – írta a magyar költő Wilson alkotásáról. „Őrjöngő röptünk, mondd, hová vezet?” – ez volt a 2019-es MITEM mottója. Idén is Madách Imrének prófétikus művéből, Az ember tragédiájából választottak jelmondatot. K. E.: „Óh, e zűr között hová lesz énem zárt egyénisége” – az idei mottónk. A mondat Ádám utazásának kezdetén hangzik el, s az aktuális közérzetünkre utal, mely tükröződik a MITEM-produkciókban is, s úgy vélem, minden előadás után vissza tudunk majd kapcsolódni ehhez a mottóhoz. A világ valamilyen fordulóponthoz közeledik. Keressük ebben a fordulópontban a harmóniánkat, az emberségünket s azt az édeni állapotot, amikor még égi és földi énünk összetartozott. Még nehezen látjuk a végkifejletet, nem tudjuk, hogy a dolgok megoldása vagy a katasztrófa felé lépdelünk. Mely új társulatok érkeznek a Nemzeti Színházba ezúttal? K. E.: Januárban vendégszerepelt a Nemzeti Színház Mariborban, a Rocco és fivérei című előadással. A maribori Szlovén Nemzeti Színház egyik legsikeresebb előadása ugyancsak Visconti-film alapján készült, ezt hozzák el fesztiválunkra. Az Elátkozottak forgatókönyve alapján Ivor Martinic írta meg az Istenek alkonya című darabot, amit az elismert színházi és filmrendező, Dalibor Matanic vitt színre. Nem járt még nálunk Omar Porras kolumbiai származású, Svájcban élő rendező csapata sem. Porras a keleti és a nyugati színházi elemeket ötvözve alkot. A kathákali éjszakán történeteket jelenítenek meg az ősi Mahábháratából, és ez a produkció egész éjszakás „utazást” kínál eredeti indiai színészekkel, zenészekkel, látványos jelmezekkel: napnyugtától napkeltéig, hét és fél órán át tart az előadás! A Staatsschauspiel Dresden színház is először vendégeskedik nálunk, a Bűn és bűnhődést adják elő, ám aki hagyományos történetmesélésre számít, annak csalódnia kell majd. Ez egy improvizációs elemekkel, vetítéssel teli, szabad asszociációkra építő előadás lesz, mely azt kutatja, hogy a raszkolnyikovság hogyan hatott az elmúlt száz évünkre, s hogyan van jelen ma. Tavaly vastaps és ováció fogadta a Berliner Ensemble A vágy villamosa előadását. Idén is emeli a fesztivál nívóját a német társulat? K. E.: A MITEM-re immár harmadszor visszatérő Berliner Ensemble is egy ókori mítosz feldolgozását hozza el, Michael Thalheimer Médeia-rendezését. Bátran odatesszük mellé a mi Médeia előadásunkat, sőt, a két főszereplő meg is fogja nézni egymás alakítását. Egyébként a Nemzeti Színház a Médeián kívül még a Rocco és fivérei, a Tartuffe, a Macskajáték előadásait tűzi műsorra a MITEM idején. Mi az, amit még mindenképp kiemelne az előadások közül? K. E.: Ebben az évben is a MITEM partnere a Fővárosi Nagycirkusz, és helyszínt biztosít egy különleges előadássorozatnak. A cirkusz és színház elemeit ötvöző vietnámi előadás, az AO Show a bambuszcirkusz, az akrobatamutatványok, a kortárstánc-elemeket ötvözve mutatja be a vietnámi élet vonzó szépségeit és kulturális gazdagságát, szemben a nemzet gyorsuló urbanizációjával. Szerethető előadás lesz, melyet a cirkusz mellett felépített sátorban hatszor ad elő a társulat. Aki tavaly lelkesedett Slava Polunin szívet-lelket melengető, egyszerűségében bravúros művészetéért, garantáltan gyönyörködni tud majd a vietnámi AO Show-ban is. |