Bezárult egy ajtó, kinyílt egy ablak
– Az Óbudai Danubia Zenekar úttörő online tevékenysége a karantén idején

2020. június 10. /

Hatalmas közhely, hogy a válság mindig egyben lehetőség is. Ugyanakkor a legtöbb közhelyhez hasonlóan ez is alapvetően igaz, még akkor is, hogyha egy olyan bénító helyzetben, amilyen a
karantén és a kulturális élet váratlan leállása volt, az ilyen bölcsességek sem segítenek rajtunk – legalábbis nem azonnal. Rengeteg fellépésünk, telt házas koncertünk maradt és marad el továbbra is, viszont egy régóta jelen lévő helyzetre ráeszmélhettünk a vírus miatt.
Ez pedig nem más, mint az online tér, ami alternatív helyszínből és hirdetési felületből központi szereplővé lépett elő az életünkben, és várhatóan ez a karantén után is így marad. Ráébredtünk arra, ami eddig is evidens volt, mégsem kellett foglalkoznunk vele: hogy minden tech­ni­kai lehetőség adott, hogy csúcsminőségben jelen legyünk kon­cert­jeink­kel, nevelési és társadalmi programjainkkal a képernyőkön. Bár az ÓDZ volt az első zenekar, amely évekkel ezelőtt csúcsminőségben strea­mel­ni kezdte az előadásait – ráadásul a legnagyobb hírportálok csatornáin –, és a karantén ideje alatt is mi adtuk az első nézők nélküli Facebook élő koncertet már a korlátozások másnapján, mégsem gondoltuk akkor még, hogy milyen lehetőségek rejlenek még itt feltáratlanul. Aztán csináltunk – már otthoni karanténunkból – egy Tavaszi szél feldolgozást, ahol minden zenészünk a saját otthonában vette fel a szólamát, amit azóta másfélmillió ember látott, és ez a siker új lökést adott az ötleteinknek. Elkezdtük bevonni az online kö­ve­tőinket a videók készítésébe: az ő ötleteik alapján elkészítettük néhány popsláger klasszikus zenei „átiratát” Komolyra fordítva címmel, ami szintén szép sikert aratott.
[kep3]
Ezután pedig egyik legfontosabb célközönségünket, a gyerekeket szólítottuk meg A zene, az kell! című online énekóráinkkal. Ezek a kis ötperces karcolatok Hámori Máté magyarázataival és a korábbi koncertjeink részleteivel az énektanárok munkáját hivatottak segíteni a távoktatás – a készségtárgyakat talán a többinél is jobban sújtó – kényszermegoldásait kiegészítve.
A sor a végtelenségig folytatható: az a hihetetlen értékes és építő tartalom, amit a klasszikus zene hordoz, nagyszerűen átültethető az online tér ezernyi, folyton változó és megújuló formájára is, és ez nem csorbítja a zene valódi értékét. A Danubia Zenekar „karanténtartalmai” ellenben rengeteg emberhez eljutottak, akikhez eddig sehogy sem sikerült közel vinnünk a klasszikus zene üzenetét. Nehéz otthon lenni, nehéz nem koncertezni, nehéz megélni a számunkra oly furcsa magányt, de a velünk történő dráma egyik mellékszála már a következő évad izgalmas, új lehetőségeit hordozza magában: hogyan hódíthatja meg a klasszikus zene a koncerttermek után az online világot is?

Hámori Máté karmester, művészeti vezető
odz.hu