Fenyő Gábor Hangversenykalauza 2020. december 03. / A napokban jelent meg a zenei könyvpiacon egy valódi hiánypótló kötet, Fenyő Gábor Hangversenykalauza, mely a klasszikus zene kedvelőinek „kötelező olvasmány”. A közérthető és szórakoztató módon, de megalapozott szakmaisággal megírt kétkötetes mű a MÁV Szimfonikusok 1990 és 2020 közötti hangversenyein előadott nagyzenekari darabok ismertetését tartalmazza, összesen 159 zeneszerző 642 művét. A könyvben többek között, a közel ötven Mozart műismertetés mellett, Haydn 32, Beethoven 30, Csajkovszkij 23, Brahms és Bartók 19-19 művéről is olvasható ismertetés. „Néhány percre szeretném türelmüket kérni, mielőtt a zene felcsendül. Tudom, hogy Önök zenét hallgatni jöttek, nem zenetörténeti előadást. Azt is tudom, Önökkel együtt, amit Debussy olyan szépen fogalmazott meg: ’A zene ott kezdődik, ahol a szó hatalma véget ér’. De azt is tudom, tapasztalatból,hogy bár nagyon jó érzés, de nem elég, ha csak szabadon engedjük gondolatainkat, és hagyjuk lelkünket ringatózni a zene tengerének hullámain. Az igazi zeneművek a szerzők hatalmas erejű szellemi tevékenységének eredményképpen jöttek létre, és akkor jutnak el igazán hozzánk, hallgatókhoz, ha a befogadásukba mi is befektetünk valamennyi szellemi energiát. Egyszerűbben szólva, én magam is ezerszer tapasztaltam, hogy mennyivel jobban megmarad lelkemben egy-egy zenemű hallgatásának élménye, ha valamiféle verbális információ kapcsolódik hozzá. Mesélhetnék arról, hogyan jellemezte kisgyermekkoromban édesanyám egy-egy mondattal a rádióban hallott zenéket, mesélhetnék emlékeimről a híres zene-ismertetők, mint például Lukin László, nagyszerű előadásairól, de nem teszem. Amit itt átnyújtok Önöknek, nem kötelező olvasmány, és csupán egyetlen célja van: a nagyon megszűrt, gondosan válogatott ismeretek segítségével fokozni, megerősíteni Önökben a zenehallgatás örömét. Engedjék meg, hogy bemutatkozzam. Gyakorló muzsikus vagyok, zenetanári diplomát szereztem. 1973-ban léptem a MÁV Szimfonikus Zenekar szolgálatába mint ütőhangszereken játszó zenekari tag. Nyugdíjas vagyok, de mai napig szolgálom a zenekart, és nagyon boldog vagyok, hogy erre lehetőségem van. Néhány mondat a kezükben tartott könyv történetéről, amely 1990 tavaszán kezdődött. Gál Tamás volt a vezető karmester, akkor került a zenekar ügyvezető igazgatói posztjára Kovács Géza. (1994-ben átigazolt tőlünk a Nemzeti Filharmonikusokhoz, ott dolgozott Kocsis Zoltán haláláig. Jelenleg a Magyar Rádió Zenei Együtteseinek igazgatója.) Történelmi időszak volt, közvetlenül a rendszerváltás után. Minden megváltozott körülöttünk, csak a zene nem. Új szervezeti formát kellett találnia a zenekarnak, új anyagi forrásokat működésünk finanszírozásához. A hirtelen felcsapó piaci verseny miatt meg kellett újítanunk a közönséghez fűződő kapcsolatainkat. Ezen a ponton támadt a gondolat, hogy újítsuk meg a közönség tájékoztatását is. Akkor már régóta foglalkoztam zenei ismeretterjesztéssel, ami valóságos szenvedélyemmé vált. Azt találtuk ki Kovács Gézával, hogy minden hangversenyen adjunk hallgatóink kezébe egy kis ismertető füzetet az aznapi hangverseny műsoráról és előadóiról, egy füzetet, amely – csak a legszükségesebb információkat tartalmazza, olyan terjedelemben, amit a hallgatók a koncert elején, mielőtt a zene megszólal, és a szünetben el tudnak olvasni – ingyenes, és hogy az előállítása ne vigye csődbe a zenekart, a lehető legegyszerűbb kivitelű, de olyan példányszámú, hogy mindenkinek, akit érdekel, a kezébe tudjuk adni. Én vállaltam, vagy inkább kértem, hogy megírhassam a szövegüket. Voltak forgalomban hangversenykalauzok, könyv formában. A hetvenes években jelent meg Pándi Marianne négykötetes Hangversenykalauza, hatalmas háttértudást sejtető tömör ismertetések, még korábbról ott volt Tóth Dénes egyetlen vastag kötetben megjelent munkája. Megtehettük volna, hogy a szerzői jogok tiszteletben tartása mellett ezek szócikkeit másoljuk be az egyestés műsorismertetőkbe. Én azonban azt szerettem volna, ha inkább kevésbé szakszerűen, de azt az örömet adhatnám át a hallgatóknak, amit nekem jelentett a zeneművek hallgatása vagy az előadásukban való részvétel. Az első évben még írógéppel írtuk, és stencillel sokszorosítottuk a kis füzeteket, azután jött a számítógép és a kezdetben nagyon primitív, később egyre jobb minőségű fénymásoló gépek. Huszonkilenc év telt el, a harmincadik évad történetesen egybeesik a Zenekar fennállásának 75. évfordulójával. Lendvai György, a zenekar jelenlegi ügyvezető igazgatója kért meg rá, hogy az évfordulóra készítsünk könyvet az eddig megszületett ismertető szövegekből. A kötet nem öleli fel a szimfonikus zene egész történetét, nem szerepel benne minden mű. Csak (?) azok a művek kapnak helyet benne, amelyeket a MÁV Szimfonikus Zenekar ez alatt a három évtized alatt előadott. De ha végignézik a tartalomjegyzéket, meg kell emelniük képzeletbeli kalapjukat, hogy a mi zenekarunk mennyi művet és miféle műveket adott elő. A nagy klasszikusok mellett hány olyat, amelynek a megismertetése igazi misszió volt. És ebben a kötetben nincs benne az ifjúsági hangversenyek és a néhány éve bevezetett nagyszerű kamarazenei koncertek műsora! Leonard Bernstein Divertimento című remekművét a Bostoni Szimfonikus Zenekar fennállásának jubileumára komponálta. A partitúra címlapjára odaírta: BSO FOR EVER! (Örökké éljen a Bostoni Szimfonikus Zenekar!) Hirdesse ez a kötet a 75 éves MÁV Szimfonikus Zenekar dicsőségét!” A kötet megvásárolható a MÁV Szimfonikus Zenekar honlapján: www.mavzenekar.hu |