Egyedülálló kezdeményezések és megközelítés + remek zene = ÓDZ
2021. június 07. / Pavlovics Ágota

Az Óbudai Danubia Zenekar (ÓDZ) háza táján mindig történik valami. A járvány végét sem so­pán­kodva várták, éppen ellenkezőleg, a pandémia még több egyedülálló kezdeményezésre sarkallta őket. Koncertjeikről, a zenekar hosszú távú és biztonságos működését is szolgáló, izgalmas
újításokról, a muzsikusok hallásának védelméről és még sok minden másról a fejét folyton új és szellemes ötleteken törő Hámori Máté Liszt Ferenc-díjas karmesterrel, a zenekar művészeti vezetőjével beszél­get­tünk.

Éppen most hangzott el a bejelentés, újra nyitnak a kulturális intéz­mé­nyek, a döntés hogyan hat az Óbudai Danubia Zenekar soron követ­kező koncertjeire?
H. M.: Az emberek a bejelentések ellenére is csak lassan fognak jönni, sok a bizonytalanság, fokozatosan alakul majd ki, hányan ülhet­nek egy koncerten, ezért a zenekar május-júniusra meghirdetett kon­cert­jei streamelve, online lesznek hallhatóak. A következő évadunk szeptemberben, reméljük, már korlátozások nélkül indulhat el.

Az Út a zenéhez nevű platformjuk virtuális koncertterem, streamelt előadásokkal, a zeneművek között pedig szokatlan, ám rendkívül fo­gyasz­tó­barát módon válogathatunk, hangulatok alapján, például Lélek, Szenvedély.
H. M.: Az ötleteket a Covid is alakította, tavaly már láttuk, hogy nem lesz rövid a járvány. Honlapunk megújítását már korábban elterveztük, szándékunk találkozott az Út a zenéhez platform létrehozásával. Célom az online jelenlétünk fokozása volt, az érzések, hangulatok szerinti keresés pedig egyedülálló, ilyen máshol nincs. Magyarul és angolul is használható az oldal, bár még nem indítottuk el a külföldi marke­tinget.

2021. június 1-ig az oldal regisztrációval, ingyenesen hallgatható. Milyen volt a fogadtatása és hogy alakul a további sorsa?
H. M.: A pandémia után is fejleszteni fogjuk az Út a zenéhez projektet, hiszen sokan vannak, akik nem tudnak eljönni a koncertjeinkre. Most 3000 körül van a regisztráltak száma, de ez a szám napról napra nő, és az online koncertjeink után mindig megugrik. Június 1. után 990 Ft lesz az előfizetés, reméljük, ez az összeg nem fog sokakat elriasztani.

Az Ön ötlete alapján készült A zenegyűlölő című, fergeteges sikert aratott előadás is, amelyben Janklovics Péter stand up komikus azt firtatja, mi értelme van klasszikus zenei koncertre járni.
H. M.: Kapolcson mutattuk be tavaly A zenegyűlölő első részét, és nyáron ugyanitt az opera műfajával fogjuk folytatni. A várhatóan nagy érdeklődésre való tekintettel keressük a helyszínt, ahol még idén bemutathatjuk az előadást a budapesti közönségnek is.

Közös hang címmel csatlakoztak a Máltai Szimfónia programhoz, mit jelent ez a gyakorlatban?
H. M.: A Máltai Szimfónia program a 300 legszegényebb magyarországi településen élő gyerekeknek visz hangszereket, és megtanítja őket azokon játszani. Ebben szeretnénk segíteni mi is, a venezuelai rendszert (El Sistema) követve, aminek a célja az volt, hogy zenével adjanak kapaszkodót a szegénynegyedek gye­re­keinek. Venezuelában mára 300 ezer gyerek vesz részt a programban, aminek hatására javult az iskolai eredményük, csökkent a fiatalkori bűnözés. Nem mellékesen a rendszer 14-15 éves neveltjeiből alakult a világszínvonalú Simon Bolivar Szimfonikus Zenekar, amelynek karmestere Gustavo Dudamel. Mi Tarna­zsa­dány és Tarnabod települések gyerekeinek segítünk, a zenekar 2021/2022-es évadának minden második zeneakadémiai bérletes koncertjén együtt fogunk fellépni ezekkel a gyerekekkel. Az alkalomra Ott Rezső barátunk komponált egy, a cigányzene és a magyar népzene motívumait is magában foglaló 5 perces mű­vet, ennek előadásával fogjuk kezdeni a koncertjeinket.

Augusztusban rendezik meg második alkalommal a Kalandra Fül! Fesztivált, amely szintén egyedülálló. Milyen műsorral?
H. M.: A Kalandra Fül! Fesztivál Magyarország első klasszikus zenei fesztiválja, amelyet 2020 augusz­tusában, az első Covid-hullám árnyékában rendeztünk meg első alkalommal, azzal a céllal, hogy közel hozzuk a zenét a gyerekekhez. Idén a kétnapos fesztivál első napján 4 nagykoncert lesz az ÓDZ és vendégei előadásában, látható lesz Meskó Ilona Jancsi és Juliska című zenés mesejátéka, az Eiffel Műhelyházban pedig a Magyar Állami Operaházzal együttműködve az idén fiatalon elhunyt Tallér Zsófia zeneszerzőre emlékezünk Leánder és Lenszirom című gyönyörűszép meseoperájával. A rendezvénynek a Budapest Music Center ad otthont, az ingyenes kísérőprogramokon lesz hangszerbemutató, kézműves foglalkozás és meseolvasás is. Reméljük, hogy sok család eljön, mi nagyon készülünk.

Megalakult a Danubia Pártolói Kör, és elindították a Kamara a karmesterrel című sorozatukat. Milyen céllal? Mivel jár a tagság?
H. M.: A Kamara a karmesterrel sorozatban az együttes művészeit látom vendégül közös zenélésre és kötetlen beszélgetésre. Célunk, hogy a közönség megismerje művészeinket, az első adás vendége kon­cert­mes­terünk és az új Pártolói Kör elnöke, Mező Péter volt. Úgy látom, hogy Magyarországon érezhetően megnőtt a szolidaritás iránti igény, a jövő útja pedig az, hogy a művészetek is bekapcsolódjanak ebbe a világba, hogy hosszú távon politikamentesen tudjanak működni. Mindez persze csak apró lépésekkel tör­tén­het, ilyenek a pártoló tagoknak szervezett különleges koncertek, a közönségtalálkozók vagy a már említett előfizetés, ami szintén a zenekar támogatását szolgálja.

Kezdeményezésükre indult el egy, a muzsikusok hallását a fokozott zajterheléstől megóvó eszköz ki­fej­lesz­tésének ötlete, hogy áll a projekt?
H. M.: Kezdeményezésünk jó visszhangra talált, az EMMI pályázatot írt ki, aminek köszönhetően elkészülhetnek azok a személyre szabott apró füldugók, amelyek csökkentik a zajterhelést. Hosszú távon oda kell figyelni rá, hogy a zenészek hallása a fokozott zajterhelés miatt a lehető legkisebb mértékben sérüljön.

Azt hallottam egy alkalommal Öntől, hogy a zene a világ dolgainak nagy részét megoldja, kifejtené, mire gondol?
H. M.: Órákig tudnék erről beszélni, csak néhány érv: már Platón azt mondta, hogy a zenélés a nevelés alapja. A zene segít az együttműködésre való képtelenség megváltoztatásában, ami azért szükséges, mert hiányában nem adódnak össze az energiák. A zene együttes erőfeszítésre ösztönöz széles körben, nem csak a zenekarok világában.