A Turandot Szentmargitbányán
Lenyűgöző produkciót állít a Kőfejtő színpadára a nemzetközi stáb

2021. július 10. /

Lassan érik a jó: Puccini Turandot című operájának premierjére igen hosszan kellett várni, pedig nagy készülődés előzte meg. Nemcsak Európa-szerte, de még a rendezőstáb hazájában, az Egye­sült Államokban is beharangozták a produkciót, amit azonban tavaly a pandémia miatt elha­lasz­tottak.
A szervezők reménykednek az idei problémamentes bemutatóban – melyet természetesen a mindenkori aktuális rendelkezések betartásával terveznek –, és már javában próbálnak a Szentmargitbányai Kőfejtő színpadán a július 14-i első előadásra.
A Szentmargitbányai Kőfejtő a magyar határtól tizenöt percnyi távolságra fekszik, szinte egy légvonalban, a Fertőrákosi Kőfejtővel, és évtizedek óta közkedvelt előadóhelye a szabadtéri operáknak. Két évvel ezelőtt Mozart A varázsfuvola című operájának hatásos díszlete szinte egyszerűnek tűnik majd a Turandot színpadképével összehasonlítva. Megálmodója, Paul Tate de Poo III kiegyensúlyozott és szokatlanul merész designja, amely a részletek iránti szeretettel és kimagasló minőséggel párosul, minden produkciónak különleges atmoszférát kölcsönöz. A Turandotnál elsősorban a klasszikus kínai elefántcsont-faragás művészete ihlette. Az olasz Giuseppe Palella opulens jelmezeiről híres, így ez a színpadkép csak még jobban ösztönözte őt az alkotásban. Elmesélése szerint minden egyes operához minimum 50 skiccet készít el, de a mennyiség függ természetesen a kórustagok és a táncosok számától is. Alkotómunkája során az első lépés mindig az opera cselekményének és a különböző szereplők megismerése, ezzel párhuzamosan pedig a mű sokszori meghallgatása, mert úgy tartja, hogy a zene és a szöveg rengeteg mindent elárul a karakterekről.
A rendezővel, Thaddeus Strassbergerrel folytatott beszélgetés volt a következő lépés, aki a Turandot előtt pont Pekingben rendezte Puccini A nyugat lánya című operáját, így teljesen friss és személyes be­nyo­másait építi be a rendezésbe.
[kep3]
A fiatal rendezői stáb számos elismerést zsebelt már be pályafutása során. De Poo-t Az Anything Goes színpadképéért 2011-ben Tony-díjra jelölték, A The New York Times kritikája Händel Alcinájához (rendező: R. B. Schlather) készített díszlettervét 2015-ben a zseniális jelzővel illette. Strassberger elnyerte többek között az Európai Operadíjat (2005), Philipp Glass operája, a Satyagraha első oroszországi színrevitelével (Ural Opera, Jekatyerinburg) pedig a legjobb rendezésnek járó Bravo-díjjal jutalmazták (2014). Ugyanezzel a produkcióval 2016-ban a Moszkvai Nagyszínház, a Bolsoj nagyszínpadán megrendezett Golden Mask Fesztiválon két kategóriában is Golden Mask Awardot kapott. Palella, akit egyébként a magyar operarajongó közönség is ismerhet, hiszen ő készítette a Magyar Állami Operaház 2019/19-es szezonjában bemutatott Az álarcosbál jelmezterveit, 2019-ben megkapta az olasz zenekritikusok által a legjobb jelmeztervezőnek odaítélt elismerést, az Abbiati-díjat.
Giuseppe Finzi, Puccini repertoárjának nagy specialistája először áll a szentmargitbányai dirigenspult mögött. Szerinte nincs sok különbség a szabadtéri és az zárt téren zajló előadások között, hiszen mindig a legjobb minőségű előadásra kell törekedni, és a publikum és a zeneszerző „vezényel”. Óriási szerepet játszik a karmester és a kreatív stáb között zajló folyamatos eszmecsere, és fontosnak tartja kiemelni, hogy munkája csak akkor terem gyümölcsöt, ha nagyszerű zenészekből álló zenekar, kórus és énekesek veszik körül, hiszen ő egyedül egyetlen hangot nem tud megszólaltatni. Finzit ez alkalommal a 2019-es Mozart A varázsfuvola című operájában nyújtott nagyszerű szereplése után újra a Budapesti Filharmónia Társaság Zenekara, valamint a Philharmonia Chor Wien mellett a Marcibányi téri Kodály Zoltán Ének-zenei Általános Iskola, Gimnázium és Zenei Alapfokú Művészeti Iskola gyermekkara „támogatja” munkájában.
A 2005-ös, nagy sikerű Tosca alakítása után Turandot szerepében lép újra a szentmargitbányai közönség előtt nyáron színpadra az osztrák szoprán, Martina Serafin. A második szereposztásban ketten öltik magukra a titokzatos hercegkisasszony szerepét: a választott hazájában ismert, feltörekvő fiatal lengyel-amerikai szoprán, Ewa Plonka mellett Courtney Mills. Az összesen 16 nyári előadás alatt Kalaf szerepén két nemzetközileg már elismert tenor, a dél-koreai Andrea Shin, az olasz Leonardo Caimi osztozik.
Az önmagát feláldozó rabszolgalány, Liù szerepét alakító két énekes, az olasz Donata d’Annunzio Lombardi, valamint az ír Celine Byrne is otthon van Puccini zenevilágában, mindketten több operájában alakítottak már szerepeket.
A trónvesztett király, Timur szerepében két basszus, az olasz Alessandro Guerzoni és a bolgár származású Sorin Coliban – akit a kőfejtő közönsége 2017-ben a Rigoletto Sparafucile szerepében láthatott – lesznek hallhatók. A Miniszter-hármas bariton szerepeiben fiatal koruk ellenére már nagy sikereket maguk mögött tudó énekesek, a dél-koreai Leo An, az olasz Vincenzo Taormina, míg a tenor szerepekben az amerikai Jonathan Winell, a feltörekvő osztrák tehetség Angelo Pollak, a kínai Jinxu Xiahou és a dél-koreai Jun Hou You lépnek színpadra.
Altoum császár szerepébe a Bécsi Operaház társulatához tartozó Benedikt Kobel, míg a Mandarin szerepébe az olasz Raffaele Raffio bújik majd.