„A színház mindenekelőtt az élet” 2021. augusztus 13. / Pavlovics Ágota A Győri Nemzeti Színház igazgatója 2021. július 1 óta Bakos-Kiss Gábor. A jogász végzettségű, 2009-ben a Színház- és Filmművészeti Egyetemen diplomázott művész 2009-2011 között szabadúszó, 2011-től a debreceni Csokonai Nemzeti Színház, 2014-től a Nemzeti Színház társulatának tagja. A színészet mellett rendez is. A 2018/19-es tanévtől a Kaposvári Egyetem Rippl-Rónai Művészeti Karának színészmesterség tanára. A tavaly Jászai Mari-díjjal elismert, a verseket szívügyének tekintő igazgatót arról faggattuk, milyen színházat álmodott meg a híresen színházbarát győriek számára. Köztudott, hogy Győrben szenvedélyesen szeretik a színházat, milyen lesz az Ön által vezetett Győri Nemzeti Színház? B.-K. G.: Amely elegáns, szórakoztató, ugyanakkor együttgondolkodásra hív. Mindenki otthon érzi magát benne, a legkisebbektől a szépkorúakig. A Győri Nemzeti Színház többtagozatú, nemzeti intézmény, aminek küldetése van, célom, hogy minden műfajban a legmagasabb művészi színvonalat képviseljük, hogy a közös alkotómunka eredményeként nemzetközi szintű előadások jöjjenek létre. Ahogy a pályázatomban is szerepelt, szeretném, ha a színház a város kulturális életének katalizátora lenne. „A jelen és a jövő színháza” mottóval hirdették meg 21/22-es évadukat, mit jelent ez a gyakorlatban? B.-K. G.: Rendhagyó módon július 1-től hirdettük meg új évadunkat, amely bizonyos szempontból hibrid lesz, mert áthozzuk az elmúlt évadból a pandémia miatt elmaradt vagy alig játszott darabjainkat. Tartozunk bérletes nézőinknek azzal, hogy pótoljuk elmaradt előadásinkat, és persze azok az előadások is repertoáron maradnak, amelyeket a közönség nagyon szeret. Mindezt könnyű lesz megvalósítani, hiszen javarészt azzal a társulattal vágunk bele, akik a korábbit is alkották. A pandémia hétköznapi hősei után most a színházi hősöket hívjuk segítségül, erre a gondolatiságra fűzzük fel az új bemutatókat, melyet Peter Brook szavai példáznak legjobban: „A színház mindenekelőtt az élet, és csak az érdekelhet bennünket, ami az élet része a szó legtágabb értelmében.” A nagyszínházban Goldoni Mirandolinája lesz az első bemutatójuk, a vígjáték rendezője Vladimir Anton, bemutatná őt? B.-K. G.: Valóban, a bérletes előadások pótlása után az első nagyszínpadi produkciónk a Mirandolina lesz Mózes Anitával a címszerepben, amit a fiatal román rendezőgeneráció egyik legtehetségesebbje, Vladimir Anton jegyez, akinek egyik előadását a legrangosabb román színházi díjra, UNITER-díjra jelöltek. Hogyan folytatódik a sor? B.-K. G.: A nagyszínházban októberben mutatjuk be a Szerelmes Shakespeare című romantikus vígjátékot, a darabot Bagó Bertalan rendezi. Novemberben a Győri Balett művészeti vezetőjének, Lukács Andrásnak The Waves című, gyönyörű darabja és Velekei László koreográfiája, a káprázatos Mimi kerül bemutatásra. Még karácsony előtt mutatjuk be a Puskás című musicalt, Szente Vajk rendezésében, amelynek ez lesz az első kőszínházi bemutatója, győri színészekkel, élő zenekarral, Silló István, színházunk zenei igazgatójának hangszerelésében. Ödön von Horváth: A végítélet napja című lélektani példabeszédét Zakariás Zalán állítja színpadra, Lionel Bart: Oliver című családi musicaljét pedig a Nagyváradról érkező Tóth Tünde rendezi. Januári bemutatónk szintén az előző évadról kerül át, melyet tavaly a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon már láthatott a budapesti közönség, Erkel Ferenc Bánk bánját Vidnyánszky Attila rendezi. A Kisfaludy Teremben októbertől láthatják a nézők Yasmina Reza Az öldöklés istene című darabját, amit rendezőként jegyez. B.-K. G.: Beismerem, elfogult vagyok a magyar származású, francia ajkú írónővel szemben, ez már a harmadik darabja, ami megihletett. Neve nem véletlenül cseng nagyon jól, művei világszerte a legjátszottabb darabok közé tartoznak. Finomság és érzékenység jellemzi, ugyanakkor metsző humorral alkotja meg szövegeit. A darabot négy kiváló győri színész. Agócs Judit, Szina Kinga, Sárközi József és Ungvári István játssza, a díszletet Czigler Balázs, a jelmezeket Berzsenyi Krisztina készíti. Ugyanitt az Esőembert Pekka Laasonen finn rendező állítja színpadra január 22-én. Az előadás nemcsak testvérvárosi kapcsolataink miatt fontos, hanem azért is, mert – mint említettem – nemzetközi értelemben is szeretnénk újrapozícionálni a Győri Nemzeti Színházat. Harmadik kisfaludys előadásunkat Olt Tamás rendezi. Címe: Minden jegy elkelt, ami Fedák Sári életéről szóló zenés életrajzi tragikomédia. Fedák szerepében a csodálatos Kubik Annát láthatja a győri publikum. A jövő közönségét mivel szeretnék elkápráztatni? B.-K. G.: A Sulibérletben, amelynek nagyvonalú támogatója Gasztonyi László, Kszel Attila Eleven népmesék – környezetvédelmi krimikomédia és édesbús családregény című előadása a szerző rendezésében kerül bemutatásra. Tolsztoj műve, Az aranykulcsocska – faragatlan történet bábokkal, zenével, hat éven felülieknek rendezője pedig Márkó Eszter lesz. A Bohóckaland – tréfa 5-től 105 éves korig című előadásunkat Dávid Attila Péter rendezi. Győr királyi várossá válásának 750. évfordulóját hogyan ünneplik? B.-K. G.: A Győr+ Médiával együttműködve született meg az ,,Itt járok köztetek” című minisorozatunk, amelyben hat híres, győri történelmi személyiség életútját idézik meg 750 másodperces epizódokban a színház művészei. Valamint újra bemutatásra kerül Kszel Attila Szemben a nappal című darabja, mely szintén Győr történelmi patináját hivatott öregbíteni. Ön a Magyar Versmondók Egyesületének alelnöke, szívügye a versmondás, elkötelezettségét 2019-ben Szeleczky Zita-emlékgyűrűvel ismerték el. B.-K. G.: Ahová megyek, viszem a verset. Megszállottként hirdetem a vers és a versmondás csodáját. Tudom, hogy ezen a megszólalási formán keresztül is újabb társakra lelhet az ember, és ez nagyszerű lehetőség mind a színház falain belül, mind kívül, hogy a Győri Nemzeti Színház Győr kulturális életének katalizátora legyen. |