„Az élő zene egy leheletnyi finom só az életünkben” 2021. augusztus 14. / Nagy Klaudia A Pannon Filharmonikusok (PFZ) számos egyedi hangversenyével, széles körű, minden korosztályt kielégítő műsorstruktúrájával jelenleg az 1000 férőhelyes pécsi Kodály Központ rezidens zenekara. Professzionális menedzsmenttel, tudatos társulatépítésével az évek során megsokszorozta közönségének számát. A Müpa megnyitása óta telt házas koncerteket ad a Bartók Béla Hangversenyteremben, valamint fellépett Európa legjelentősebb koncerttermeiben. A Pannon Filharmonikusok igazgatójával, Horváth Zsolttal arról beszélgettünk, hogyan indítják az új évadot a pandémia után. A tudatos építkezés a művészeti munkában és a menedzsmentben is érzékelhető. Ez a működés segített abban, hogy jól tudják kezelni a váratlan helyzeteket, amelyeket a pandémia okozott? H. Zs.: A szervezet nagyon tudatosan, stratégia szerint éli az életét, és ez igaz mind a művészeti munkára, mind a gazdasági társaság technokrata folyamatára. Nehéz volt ez az időszak, de a közösség kollektív pszichéjének morális és mentális egészségi állapota jól vészelte át. Online koncertekkel végig tudtuk dolgozni ezt az időszakot. Olyasmit emelhettünk be az életünkbe, amit az elmúlt évtizedek intenzív koncertsorozatai mellett nem lehetett: még több műhelymunkát végeztünk, sok stúdiófelvételt készítettünk, kitanultuk az online koncertezés csínját-bínját. Első alkalommal nagyon idegen érzés volt közönség nélkül csak kamerának játszani, és ott elérni azt a hőfokot, ami egy élő hangversenyt jellemez, de belejöttünk. Én ezt értéknek látom, és erre építjük a következő időszakot is. Sok új zenebarátot találtunk az online térben, felelősséget érzünk az irányukba, ezért az online közvetítések megmaradnak a Pannon Filharmonikusok életében. Az élet sója címmel indítanak bérletsorozatot a Müpában. Mit szeretnének üzenni a mottóval? H. Zs.: Mindannyian úgy nőttünk fel, hogy gyerekkorunkban elmesélték nekünk a népmesét az élet sójáról, ahol a király rádöbben, mennyire igaz legkisebb lányának vallomása, aki úgy szereti az apukáját, mint az emberek a sót. A pandémia időszaka alatt közösségi élmény nélkül maradtak a zenebarátok, mindannyian vágytunk arra, hogy beülhessünk egy koncertre, meghallgassuk kedvenc előadóinkat a barátainkkal, és a büfében megigyunk egy pezsgőt. Az élő zene egy leheletnyi finom só az életünkben, amire mindnyájunknak szükségünk van. A program csupa olyan zenei anyagból áll, amely optimista hangvételű, az élni akarást, az élet igenlését közvetíti. Ezt helyeztük fókuszba, amikor a következő évadot szerkesztettük vezető karmestereinkkel, művészeti tanácsunkkal, ami érvényes a pécsi Kodály Központban sorra kerülő koncertjeinkre is. Mi volt a koncepció a meghívott zenészek összeállításánál? H. Zs.: A koncertek valamennyi szólistája a nemzetközi zenei élet élvonalában foglal helyet. Három zongoraművész lép színpadra velünk, Bogányi Gergely és Balog József, mindketten Európa-szerte ismert művészek, nem is beszélve Nelson Goernerről, aki argentin származású, világszerte elismert zongoraművész. Az összes meghívott szólistára jellemző, hogy rendkívül nyitott személyiségek, pozitív jelenségek, amellett, hogy kiváló muzsikusok. A PFZ alapszerkesztési eleme, hogy az adott művekhez keresünk szólistát, akkor játsszuk el a művet, amikor megtaláljuk a zenei anyag legautentikusabb megszólaltatóját. Ez azt is jelenti, hogyha nem ér rá a következő évadban, a koncert akár egy-két évvel is eltolódhat, de ragaszkodunk ehhez a logikához. Decemberben 210 éves lesz a Pannon Filharmonikusok, a jubileumi koncerten Varga Gilbert vezető karmesterünk vezényli majd az együttest, amely Lickl György négykezes szonátájának zenekari változatával indul. Lickl György neve nagyon keveseknek lehet ismerős, pedig ő alapította a zenekart 1811-ben. H. Zs.: Egy olyan fantasztikus muzsikusról beszélünk, aki Bécs ünnepelt zeneszerzőjeként fogadta el Pécs felkérését. Nagy útmutatás számunkra, hogy a zene fővárosából egy periférián lévő kisvárosba szerződött, amelynek zenei életét sikerült megemelnie azzal, hogy aktív kapcsolatban maradt Béccsel. Ha ott bemutattak egy új Beethoven-szimfóniát, egy éven belül Pécsett is elhangzott. Ebben a jubileumi évben gyakran idézzük meg az ő szellemiségét, emlékeztet minket arra, hogy vidéki zenekarnak lenni semmiképpen sem egy determinált helyzet. Az alapítónk bizonyította be elsőként, hogy bárhol lehet magas művészeti értéket létrehozni és csatlakozni a mainstreamhez. Milyen koncertekkel, fellépőkkel készülnek a pécsi Kodály Központban? H. Zs.: A következő évadunkban is két vezető karmesterrel dolgozik a zenekar, Bogányi Tiborral és Varga Gilberttel. Mindketten ugyanazt a vonalat viszik tovább, amit az elmúlt években megszokhattunk. Gilbert elsősorban a francia 20. századi muzsika repertoárját jeleníti meg, Bogányi Tibor a nagyívű, romantikus művek előadását tudja inspirálni, jó példa erre a Bruckner-sorozat. A sorozat folytatásaként évadnyitó koncertünk is egy Bruckner-szimfóniával indul. De még mielőtt elkezdődik az évad, a Kodály Központ menedzsmentjével közösen megalapítottuk a Kodály Aperitif ötnapos rendezvénysorozatot, ami augusztus 18. és 22. között fog megvalósulni. Három koncertet a PFZ, két napot pedig a Kodály Központ menedzsmentje szervez egy különleges helyszínen, a hangversenyterem előtti téren, amelyet soha nem használtunk hangversenyhelyszínként. A hangversenyterem főbejárata lesz a zenei esemény hátfala. Ahogy a nevében is utalunk rá, egy kis aperitif jelleggel szeretnénk invitálni a közönséget, hogy merjenek bejönni a hangversenyterembe, legyünk újra együtt. Ez a nyári válogatás egy nagyon sokszínű és minden műfajba bepillantó koncertélményt nyújt majd. Bizonyos értelemben a komolyzenei élet és a közösségi élményeink újraépítése. |