Négy formabontó előadás az Operából – nem csak operarajongóknak 2021. november 05. / Újító, műfaji határokat feszegető előadások otthona kíván lenni az Magyar Állami Operaház új multifunkcionális komplexuma, az Eiffel Műhelyház, amely azok számára is tartogat érdekességet, akik nem rajongói a hagyományos opera- vagy balettelőadásoknak. Az intézmény szeptemberi premierjei között egyedi Carmen-értelmezés, drámai és humoros modern balettprodukciók, valamint zene és próza ötvözetét nyújtó, összművészeti előadások is szerepelnek. BIZET: CARMEN (bemutató: szeptember 3.) Opera két részben, négy felvonásban, francia nyelven, magyar és angol felirattal Az operarendezés „Tarantinója”, Calixto Bieito katalán rendező előadásaiban a történetek valóságát húsba vágó élességgel és ezért megrázóan provokatív módon mutatja be. Mi más passzolna jobban ehhez a rendezői stílushoz, mint a szintén őrült indulatokat és érzelmeket megmozgató Carmen? A provokatív színreviteleiről ismert alkotó a 19. századi Sevillában játszódó operát a Franco-diktatúra utáni Spanyolországba helyezi, ahol a realizmus magas fokán ábrázol egy vad és kegyetlen világot – távol tartva tőle a folklorisztikus flamenco kliséjét. Az előadás az elmúlt 22 évben az egész világot bejárta, tavasszal Bécsben mutatták be, a budapesti produkció pedig nyáron debütált a Margitszigeten nagy sikerrel. Csak 18 éven felülieknek! [kep3] KAROL JÓZEF WOJTYLA: AZ ARANYMŰVES BOLTJA (bemutató: szeptember 8.) Elmélkedés a házasság szentségéről Krzysztof Penderecki zenéjével, egy részben, magyar nyelven Mielőtt II. János Pál pápa néven ismerte meg a világ, Karol Józef Wojtyla egyházi pályafutása mellett jelentős irodalmi munkák szerzője is volt, és erősen kötődött a színház világához: még egyetemi évei alatt irodalmi esteket szervezett, több színjátszó társulatnak tagja, vezetője volt. Az aranyműves boltja című, 1960-as verses dialógusának középpontjában három pár áll, akik jegygyűrűért mennek az aranyműves boltjába. A filozofikus szöveg a párok történetének bemutatásán keresztül járja körül a szeretet és a házasság szentségének témáját. A székesfehérvári Vörösmarty Színházzal közös produkcióban a szerző szövegeihez a közelmúltban elhunyt lengyel komponista, Krzysztof Penderecki műveit párosítja Szikora János rendező. Az Opera a darab bemutatójával is készül az 52. Nemzetközi Eucharisztikus Kongreszszusra. ÚJ(RA) LENDÜLETBEN (bemutató: szeptember 17.) Balett-est három részben Az ország egyetlen klasszikus balettegyüttese, a Magyar Nemzeti Balett újult erővel lép ismét a közönség elé. A klasszikus technikát és az akrobatikus elemeket sem nélkülöző legújabb modern táncestjükön újra látható az Örvény, Lukács András lendületes, örvénylő mozdulatokban bővelkedő, szenvedélyes kettős táncaiból építkező munkája, valamint Alexander Ekman nemrégiben bemutatott Cacti című táncműve, melynek témája maga a kortárs tánc – a koreográfia fergetegesen szedi ízekre a modern produkciók értelmezéseit övező modorosságot. A műsor záródarabjával az Opera régi álma válik valóra, hiszen a Magyar Nemzeti Balett repertoárján is megjelenhet Paul Lightfoot és Sol León, a Holland Táncszínház egyik meghatározó alkotópárosának magával ragadó alkotása. A Sad Case-ben a mexikói mambó zenével kísért meglepő mozdulatok a szatirikus és a komoly közötti feszültség folyamatos keresését tükrözik. BEETHOVEN: ISTVÁN KIRÁLY / ATHÉN ROMJAI (bemutató: szeptember 25.) Beethoven születésének 250. évfordulójáról a járványhelyzet miatt a jubileumot követő évben két magyar vonatkozású művel emlékszik meg az Opera, melyek a mai Vörösmarty téren felavatott Pesti Német Színház 1812-es megnyitójára születtek. Az alkalmi darabokat az est rendezője, Oberfrank Pál aktualizálja napjainkban is érvényes formába. Az István király esetében Babits Mihály, Kosztolányi Dezső és Sík Sándor vendégszövegek egészítik ki az August von Kotzebue által eredetileg írt színpadi játékot, ami így a honfoglalástól István halálig tartó periódust öleli fel. Az Athén romjai egy, a mai kor nézőjének is ismerős kérdésre keresi a választ: globális krízisek, konfliktusok közepette miben találhat fogódzót a hétköznapi kisember. Több mint egy évszázaddal keletkezése után Hugo von Hofmannsthal drámaíró és Richard Strauss zeneszerző termékeny szerzőpárosa átiratot készített az eredetileg August von Kotzebue szövegére írott műből, mellyel most a budapesti közönség is megismerkedhet. A darabhoz Venekei Marianna készít koreográfiát, az est karmestere a rendező fivére, Oberfrank Péter. |