„A magyar közönség nyitott és kíváncsi” 2021. szeptember 05. / Nagy Klaudia Szeptember 16-án a világhírű amerikai rendezőgéniusz, Robert Wilson Oidipusz című előadásával veszi kezdetét a VII. Madách Nemzetközi Színházi Találkozó (MITEM). Az október 9-ig tartó színházi seregszemlén bő három hét alatt 13 ország 19 produkciója lesz látható a Nemzeti Színházban. A járványhelyzet hatalmas kihívás elé állította a fesztivál szervezőit, akik fáradhatatlanul azon dolgoztak, hogy a közönségnek ezúttal is rendhagyó produkciókat hozzanak el Budapestre. A Hevesi Sándor-díjas Kulcsár Editet, a Nemzeti Színház dramaturgját és a MITEM főszervezőjét arról kérdeztük, hogyan alakult ki a fesztivál végleges programja. A járványhelyzet okozta lezárás miatt tavaly áprilisban el kellett halasztani a színházi találkozót. Hogyan zajlott az újratervezés folyamata? K. E.: Áprilisban rögtön elkezdtünk szeptemberre tervezni, és partnereinkkel együtt meg is szerveztünk egy lehetséges szeptemberi MITEM-et. Ahogy telt az idő, beláttuk, hogy a járvány hosszabb lesz, másképp alakul, ahogy mi elképzeltük, és le kellett mondjunk a 2020-as szeptemberi időpontról. 2020 júniusában egy retrospektív kis online műsort állítottunk össze, ahol felidéztük a MITEM fontos eseményeit, és a partnereinkkel a pandémiás helyzetben lévő színházakról is beszélgettünk. Nem szerettük volna online megtartani a fesztivált, hanem reménykedtünk a találkozásban, ami sajnos 2021 áprilisában sem jött létre. Most teljes gőzzel azon vagyunk, hogy szeptember végén, október elején meg tudjuk rendezni. A legtöbb partnerünk elvállalta, nagyon várja a találkozást. Lett volna egy nagyon speciális indiai és vietnámi előadás, ez utóbbi a Fővárosi Nagycirkuszban, de nekik most bonyolult az ideutazás, ezért úgy egyeztünk meg, hogy másik alkalommal jönnek majd, fenntartjuk a meghívást. Milyen lett a végleges műsor, lesznek változások? K. E.: Robert Wilson Oidipusz előadásával nyitjuk a fesztivált, ugyanúgy, ahogy terveztük. Látható lesz a cirkusz-tánc határán mozgó varázslatos előadás a Bells & Spells, amelyet Victoria Thierrée Chaplin rendezett lánya, Aurélia Thierrée főszereplésével. A maribori Szlovén Nemzeti Színház teljesen új, a pandémia alatt létrejött előadását, a Rómeó és Júliát hozza az Istenek alkonya helyett. Valére Novarina drámaíró-rendező a Képzeletbeli állat című alkotásával jött volna, de a francia színházak projekt alapon működnek, nem tudták eddig műsoron tartani a darabot. Novarinával egy későbbi időpontra új előadást fogunk egyeztetni. Régi barátaink közül meg kell említenem Theodórosz Terzopuloszt, a görög színházújító mestert, aki végül most nem egy, hanem két előadással jön. 2021 tavaszán mutatta be a portói São João Nemzeti Színház Tompa Gábor Godotra várva című előadását, ami most sajnos nagyon aktuális. Ő ajánlotta a figyelmünkbe, mi pedig felvettük a kapcsolatot a portói színházzal, akik örömmel elfogadták a meghívást. Visszatér a Piccolo Teatro is Milánóból, és Szentpétervárról is érkezik két előadás. Ezúttal is több előadást láthatunk a határon túlról? K. E.: Eredetileg kettőt terveztünk, az egyik Mezei Kinga rendezése, az Éjidő Délvidékről, különböző művészeti ágak egységéből alkotott produkció, amely Pilinszky lírájából merítkezik, a másik Szőcs Géza drámája, a Raszputyin, amelyet Sardar Tagirovsky állított színpadra a Szatmárnémeti Északi Színház Harag György Társulatával. Közben született két megkerülhetetlen előadás: Silviu Purcărete rendezése, Az ember tragédiája Temesváron a magyar társulattal, és Kolozsváron Nagy Botond különleges színházi nyelvű előadása, a Nóra. Kik azok az alkotók, akik a Nemzetiben is rendeznek, és más, külföldi munkákkal is bemutatkoznak a fesztiválon? K. E.: Nyikolaj Roscsin A nap fiait hozza a szentpétervári Alexandrinszkij Színházból. A pandémia alatt próbálták és fejezték be, szintén új cím a fesztiválpalettán. Roscsin azonnal itt marad és elkezdi az Ördögök próbáit a Nemzeti Színházban. Visszatérő vendég Ignacio Gracia spanyol rendező, aki ezúttal az Énekek énekével érkezik, a spanyol költő ihlette művet vizuális, költői kompozícióval állította színpadra. A Nemzeti Színház új évadában Lope de Vega A kertész kutyája című komédiáját fogja megrendezni. Törőcsik Mari 2021. április 16-án hunyt el, a Nemzeti Színház saját halottjának tekinti. Terveznek megemlékezést a magyar színjátszás felejthetetlen alakjáról? K. E.: Szeptember 21-én egy emlékestet tartunk Bérczes László rendezésében. Ebből az alkalomból Anatolij Vasziljev is Budapestre érkezik, hogy megossza az emlékeit Törőcsik Mariról. Az esten részt vesznek a magyar színház képviselői, Törőcsik Mari pályatársai, alkotótársai. Vasziljev itt is marad, és egy workshopot fog tartani a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, illetve arra is megkértük, hogy levetíthessük pár filmjét, amelyek betekintést engednek alkotóműhelyébe. A Nemzeti Színház repertoárjából hány produkció került a MITEM műsorába? K. E.: Három előadásunkat komponáltuk bele a műsorba, ebből az első kettő új bemutató: A Mester és Margaritát, Az ajtót és a Médeiát. Az évek során kialakult a MITEM törzsközönsége, pillanatok alatt elkapkodják a jegyeket, előre megvásárolják a bérleteket. Mi a fesztivál sikerének titka? K. E.: Egy-két év után már éreztük, hogy egyre nagyobb az érdeklődés, szinte két hét alatt elkelnek a MITEM jegyek. Ez azt jelenti, hogy a magyar közönség nyitott és kíváncsi, érdemes próbálkozni sokféle stílussal, mert ha ezeket megismerik, nagyon befogadóvá válnak. Az első időszakban a MITEM a nézők felé szeretett volna nyitni, hogy többféle színházi megszólalásmóddal is találkozzanak. Úgy látom, hogy ez sikerült, ott maradnak a közönségtalálkozókon, személyesen is szeretnek találkozni a művészekkel. Úgy látszik, tényleg hiányzott a rendszeres találkozás a színházművészet jelentős alkotásaival, és ezt az űrt sikerült betölteni. |