Egy ikonikus dalköltő, akinek a dalai évtizedek óta érvényesek
2021. november 11. / Pavlovics Ágota

1946. április 5-én született, 1964-ben került az Illés együttesbe. Olyan színpadi művek kap­csolódnak a nevéhez, mint például a Kőműves Kelemen vagy az István, a király. Eddigi pá­lya­fu­tása során több mint 60 nagylemez elkészítésében vett részt, 800 dal szövegét és 200 dal zenéjét
szerezte. Az 1978-ban szólókarrierbe kezdett Bródy János dalaiban, magatartásában ma is kö­vet­ke­ze­te­sen azt képviseli, amit a pályája kezdetén, ami nem sok emberről mondható el. A Liszt Ferenc- és Kossuth-díjas, a Magyar Köztársasági Érdemrend középkeresztjével kitüntetett művésszel tavaly megjelent lemezéről, hamarosan megjelenő könyvéről és októberi, tavaszról elhalasztott születésnapi koncertjéről beszélgettünk.

Szívből gratulálok a születésnapodhoz, nagy ajándék, hogy az elmúlt 50 évben a szövegeiddel, zenéiddel bearanyoztad a generációm életét. Hogy hat rád ma az a rajongás, ami feléd árad?
B. J.: Köszönöm a jubileumi megemlékezéseket, és igazán jólesik, hogy ilyen sokan követik még fi­gye­lemmel a működésemet, annak ellenére, hogy az újabb dalaimat a közmédia szerkesztői már nem tart­ják alkalmasnak a sugárzásra.

Október 23-án a Budapest Kongresszusi Központban lesz a szü­le­tésnapi koncerted, a dátum telitalálat. Te választottad?
B. J.: Véletlenül alakult úgy, hogy megkerestek ezzel a dátummal, és mivel ebben az évben a pandémia miatt elmaradt a tavaszi budapesti lemezbemutató, örömmel fogadtuk a lehetőséget, hogy ezen a jeles napon tarthatunk koncertet a fővárosban.

Szigorú szerkesztő hírében állsz, hogy szerkeszted meg egy ilyen koncert programját, pontosabban ennek a koncertnek a műsorát?
B. J.: Minden koncert műsorát úgy állítom össze, hogy az újabb és régebbi dalok szervesen alkossanak egy gondolati ívet, amit a közönség érzékenyebb része nyilvánvalóan érzékel, de tudom, hogy végül mindig a befogadó dönti el, hogy számára miről szólnak a dalok. Én remélem, hogy a koncert műsora méltó megemlékezés lesz az ’56-os forradalom 33. évfordulóján kikiáltott harmadik Magyar Köztársaság 32. évfor­dulójára.

Ki mindenki áll majd veled a színpadon a Kongresszusi Központban?
B. J.: A kedvenc összeállításom jelenleg a Kirschner Péter gitáros által vezetett kis csapat, ahol Tóth Lilla Dóra a hegedűs, Szász Szabolcs a harmonikás, Bakos Zita kezeli a billentyűket, Baka Rebeka vokálozik, és a ritmus alapot Winterverber Csaba basszusgitáron és Tóth Márton a dobokon adja mögénk. És ugyan nem a színpadon áll, de fontos tagja az együttesnek Bana Robi a keverőpult mögött.
2018-ban komoly visszhangja volt, hogy valamikori hangszereden, steel gitáron is játszottál a Budapest Sportarénában. Most milyen hangszeren fogsz játszani?
B. J.: A pedal-steel gitáros korszakom a Fonográf zenei hangzásában volt meghatározó, amióta úgy­ne­vezett frontember lettem, a kezemben egy elektromosan erősíthető akusztikus gitárral állok a színpadon. És persze énekelem a saját dalaimat, bár most már mindenki tudja, hogy egy kicsit be vagyok rekedve, és alig van hangom.

2020-ban jelent meg a Gáz van, babám! című lemezed, 12 dallal, amelyek között vannak régi és új szer­zemények is, összeköti őket, hogy mind rólunk szól. Az első dal megállapításától, hogy gáz van, egy finom ív mentén jutunk el a lemez végéig, a keserű összegzésig: „Csak másoljuk megint a múltat, És Beethoven tekint le ránk.”
B. J.: Az októberi koncerten természetesen a Gáz van, babám! album dalai jelzik a jelenkor viszon­tagságait, de a műsorban szerepelnek azok a régebbi dalok is, melyek szervesen kapcsolódnak az évfordulóhoz, és a közönség egy része biztos csalódott lenne, ha megfeledkeznék róluk.

Saját hangon címmel szeptember 1-én fog megjelenni a Corvina Kiadó gondozásában 75 dalszöveged plusz egy ráadás. Hogy történt a válogatás?
B. J.: A válogatás Mentler Krisztina érdeme, de valójában kis módosítással az önálló albumaimon szereplő dalok szövegei. Ebben a műfajban általában az előadóval azonosítják a dalokat, és bár a szövegírói életművem túlnyomó többségét kiváló adottságokkal rendelkező énekesek vitték közönség elé, de ezek a dalok szólnak a saját hangomon. 1980-ban jelent meg az első önálló nagylemezem, a Hungarian Blues, és a Gáz van, babám! már a nyolcadik a sorban.

Végül, de egyáltalán nem utolsósorban, érdeklődöm, nem csúsztatott egyik színház sem a születésnapi köszöntésed mellé egy diszkrét üzenetet, mely szerint szeretnék bemutatni Kocsák Tiborral közös művedet, a Képmutatók című muzikomédiát?
B. J.: Sajnos a Képmutatók témája jelenleg annyira aktuálisnak bizonyult, hogy egy ideig még nagy valószínűséggel elmarad a premier. Mihail Bulgakov Molière-ről szóló drámája nyomán született meg ez a zenés nagyszínpadi változat, és tudjuk, hogy Bulgakovnak sem volt könnyű a maga korában. Remélem, hogy ami késik, nem múlik, és még jelen lehetek a darab bemutatóján.