„Vigyázzon mindenki, mert bele fog szeretni” 2021. október 30. / Pavlovics Ágota „Játéka kivételesen magas színvonalú, természetes és ösztönzően gyönyörű” – írják róla. Átiratai olyan különlegességek, amelyeket a világon egyedül ő játszik gitáron. Az első J. S. Bach Goldberg-variációk című művének átirata volt, amelyet a szakma a múlt évszázad átiratának tart. A 2021 szeptemberében és októberében megrendezésre kerülő Budapesti Nemzetközi Gitárfesztivál és Verseny alapító művészeti vezetőjével, a Liszt-díjas Eötvös József gitárművésszel, zeneszerzővel, a Liszt Ferenc Zeneakadémia tanszékvezető tanárával beszélgettünk. Gyerekkorában fagottozott, zongorázott, gitározott, végül a klasszikus gitár mellett tette le a voksát, miért? E. J.: Valójában az édesapám választotta a gitárt számomra, mert úgy gondolta, halk hangszer, és nem fogja őt zavarni a gyakorlásom. Éppen akkor indult a Pécsi Zeneiskolában a gitár szak, az első hónapban hangszerem sem volt, de októberre lett egy egészen borzalmas gitárom, amely a Szegedi Hangszergyárban készült. Szerencsére pár hónap múlva érkezett Kaposvárra két csehszlovák gitár, azok kicsit jobbak voltak, és az egyik az enyém lett. Éjjel-nappal zenéltem, zongoráztam, gitároztam, fagottoztam, tizenhárom évesen pedig még azt gondoltam, hogy a fagott lesz a hangszerem, de akkor jött Vácott az országos zeneiskolai gitárverseny, amit megnyertem. Innen egyenes út vezetett a budapesti Bartók Konziba és Szendrey-Karper László akkor készülő Gitáriskola tv-sorozatába. A tévedés kockázatával, a három hangszer közül a gitár tűnik a legkönnyebben megtanulhatónak. E. J.: Andrés Segovia, minden gitáros atyja mondta, hogy gitáron a legkönnyebb megtanulni játszani, de a legnehezebb megtanulni jól játszani. Sok türelmet kíván, a művészet és a zene feltétlen szeretetére van szükség hozzá. A szólókoncertezéshez gitáron a napi 6-8 óra gyakorlás elengedhetetlen, kihagyni egyetlen napot sem lehet. Ki volt a példaképe kezdő gitárosként? E. J.: Kisgyerekkoromban Magyarországon Szendrey-Karper László volt az egyetlen gitárművész, aki végig gitározta az országot, én pedig tátott szájjal hallgattam, amit játszott. Aztán később, a tanulmányaim alatt sok nagy művészt hallgattam, akinek a hatása alá kerültem, nemcsak gitárosokat, mint Costas Cotsiolis vagy David Russell, de más hangszereseket is, mint Glenn Gould, akinek Bach-játéka a legnagyobb hatással van az előadóművészi pályámra. Ma már nem járnak ilyen rögös utat a fiatalok, köszönhetően az Ön és a felesége által életre hívott Eötvös Zeneművészeti Tehetségsegítő Alapítványnak. Mi mindenben tudnak segíteni? E. J.: Eötvös Zitával, a feleségemmel azért hoztuk létre az alapítványt, hogy a tehetséges gitáros növendékeket jó minőségű mesterhangszerhez juttassuk. A hangszerek egyéves használatára pályázni lehet, amit természetesen meghosszabbíthatnak minden évben, egészen addig, amíg szükségük van rá. Ők is érzik, mekkora teljesítményugrással jár, ha kapnak egy, a tehetségüknek megfelelő mesterhangszert. Ösztönözzük őket hazai és nemzetközi versenyeken való részvételre is, így az elmúlt években rengeteg dobogós és első helyezést hoznak el ezek a növendékek. Rangos versenyt is indítottak, nyolc éve volt az első Budapesti Nemzetközi Gitárfesztivál, amely bemutatja a hangszert és irodalmát, legjobb hazai és nemzetközi művészeit. E. J.: 1973-ban Szendrey-Karper László vezetésével indult Esztergomban a világ első gitárfesztiválja. Ha valaki itt jól játszott, annak a következő néhány évben megvoltak a külföldi koncertjei. Az alapító halála után 1993-tól én vettem át a fesztivál művészeti vezetését. 2006-ban Balatonfüreden hoztunk létre egy új fesztivált Balatonfüredi Nemzetközi Gitárfesztivál néven. 2014-ben éreztük úgy, hogy itt az ideje egy nagy nemzetközi verseny elindításának, és ezt a zene fellegvárában, a vizuálisan és akusztikai szempontból is csodálatos Zeneakadémia épületében képzeltük el. Már az első verseny is óriási siker volt. A háromévente megrendezett versenyek közti években pedig rövid, tematikus fesztiválokat tartunk, ahol olyan nagy, nemzetközi hírnevű gitárművészek léptek már fel, mint például David Russell, Manuel Barrueco, Roberto Aussel gitárművészek vagy Paul O’Dette lantművész. Idén, rendhagyó módon, online rendezik meg a fesztivált és versenyt. E. J.: Nem akartam online versenyt, mert a személyes színpadi jelenlét semmivel nem helyettesíthető. De nagy kérdés volt, hogy Japánból, Kínából, Ausztráliából vagy épp Peruból el tudnak-e jönni a versenyzők. Végül úgy döntöttünk, hogy a háromfordulós versenyt idén online bonyolítjuk le. A 14 tagú szakmai zsűri is online nézi meg a versenyzők felvételeit. A verseny fontosabb pontjain, ahol a továbbjutók neveit nyilvánosságra hozzuk, három izgalmas koncertet is megnézhetnek online az érdeklődők. A sorozatot az ukrán gitárművész, Marko Topchii, a 2017. évi Budapesti Nemzetközi Gitárverseny győztese nyitja meg szeptember 20-án. Több mint 100 nemzetközi versenyhelyezéssel büszkélkedhet, melyből 47 első helyezés! Talán személyében köszönthetjük a világ legeredményesebb klasszikus gitárosát. Ezen a napon hirdetjük ki, kik jutottak be a középdöntőbe. Október 22-én hozzuk nyilvánosságra a döntősök névsorát, ekkor ad koncertet a német Joscho Stephan Trió. A 2 gitár és 1 bőgő összeállításban játszó zenekar Django Reinhardt jazzt játszik, és sokan Joschóban látják a cigány jazzgitározás jövőjét. Fiatal kora ellenére már bejátszotta magát a világ legjobb gipsy swing zenészeinek illusztris körébe. Október 30-án hirdetjük ki a verseny győzteseit, ekkor a Balkán két gitárkirálya, Miroslav Tadić szerb és Vlatko Stefanovski macedón gitárművész közösen ad koncertet. Belgrádban felvett koncertjüket rongyosra hallgattam, vigyázzon mindenki, mert bele fog szeretni. (Bővebb információ a fesztiválról: https://budapestguitar.com) Velem már megtörtént. Mit gondol, mi a gitár titka? E. J.: Görög gitárművész barátom szerint mindegy, hogy mit játszunk, a gitár mindig azt mondja: I love you. Igaza van, én a mai napig szerelmes vagyok a gitáromba. |