„Szeretnék tenni a városért, nekem Pécs jelent mindent” 2021. november 04. / Pavlovics Ágota Pécsett született, a Színház- és Filmművészeti Főiskolán Kazimir Károly osztályába járt, színházi gyakorlatát a Katona József Színházban töltötte, diploma után a Szegedi Nemzeti Színház, majd a kaposvári Csiky Gergely Színház társulatához szegődött. 1998-ban szerződött a Pécsi Nemzeti Színházhoz, ahol azóta is játszik, 2021. februárjától az intézmény igazgatója. A patinás teátrum néhány hónapja kinevezett vezetőjével, a Jászai Mari-díjas színművész Lipics Zsolttal a terveiről és a 2021/2022-es évadról beszélgettünk. Az Ön pályáját számos figyelemre méltó esemény jellemzi, például elsőre felvették a Színház- és Filmművészeti Főiskolára, diploma után öt színház kínált Önnek szerződést. A legfontosabb mégis az, hogy idén, majdnem pont az 55. születésnapján nevezték ki a Pécsi Nemzeti Színház élére. Milyen érzés volt? L. Zs.: Bele sem gondoltam, hogy hat nap választotta el a két dátumot, de különleges, felemelő érzés volt a kinevezésem. Pécsi vagyok, itt élek egy rövid szegedi és kaposvári kitérőt leszámítva. Itt jártam iskolába, itt lettem szerelmes, itt ismertem meg az amúgy siklósi feleségemet, itt született a lányom, aki már 18 éves. Nagy öröm, hogy eredményesen pályáztam a színházigazgatói posztra, szeretnék tenni a városért, nekem Pécs jelent mindent. Több helyen elmondta, hogy a színész, rendező és színházvezető Vidákovics Szlávennel sokat beszélgettek a színházról, és összecsengtek a gondolataik. Milyen színházat képzeltek el? L. Zs.: Szláven művészeti vezetőként lesz a „jobbkezem”, a jelszavam pedig: pécsiek Pécsért. Szláven is pécsi, ismerjük a város közönségét, az itteni művészvilágot, komoly kapcsolatrendszerrel rendelkezünk, és azonos az ízlésvilágunk. Beszélgetéseink során konkrét tervek is megfogalmazódtak bennünk. Röviden: jó színházat szeretnénk csinálni jó emberekkel. Célunk a műfaji sokszínűség, a lehető legmagasabb szakmai színvonalon. Vagyis népszínházban gondolkodnak. A népszínház olykor pejoratív, máskor pozitív szövegkörnyezetben használatos, Ön szerint mit fed a fogalom? L. Zs.: Pozitív értelemben használom. Egy olyan, vidéken működő nagy színháznak, mint amilyen a pécsi is, minden helyi igényt ki kell elégítenie. Nekünk több műfajt kell belesűrítenünk a repertoárba, nem Budapesten vagyunk, ahol a közönség válogathat ízlése szerint mondjuk a Madách Színház, a Katona József Színház, az Operettszínház vagy egy független társulat előadása között. Számunkra nagyon fontos, hogy széles közönségréteget szolgáljunk ki. Nekünk mindent nyújtanunk kell. Az évad hét nagyszínpadi és nyolc kamaratermi bemutatóját nem fogjuk tudni felsorolni, de néhányat emeljünk ki. L. Zs.: Ray Cooney A miniszter félrelép című bohózatát Böhm György rendezte, a Valahol Európában című musicalt Vidákovics Szláven állította színpadra. Ezt követi majd Csiky Gergely A nagymama című vígjátéka, a címszereplő Vári Éva Kossuth-díjas színésznő, a rendező Nagy Viktor lesz. Álljunk meg egy pillanatra a főszereplő személyénél. Hogy sikerült megnyernie a város abszolút kedvencét, az ikonikus Vári Évát, akit jó ideje hiányolt már a közönség? L. Zs.: Vári Évával játszottunk együtt, amikor visszaköltözött Pécsre. Igazgatóként fontos volt nekem, hogy a Pécsi Nemzeti Színház nagyszínpadán játsszon, és a közönség örömére ismét meghajoljon a bordó függöny előtt. Mi mindent láthat még a pécsi közönség? L. Zs.: Zsótér Sándor rendezi Fjodor Mihajlovics Dosztojevszkij Bűn és bűnhődés című regényének színpadi adaptációját a nagyszínpadon. A Kamaraszínházban Bródy Sándor A tanítónő című darabja debütál Funk Iván rendezésében, Darabont Mikolddal a főszerepben. Jelezte, hogy nagy hangsúlyt fognak helyezni a fiatalok megszólítására. L. Zs.: Például az Escargo Hajójával koprodukcióban állítjuk színpadra az Ö.K.Ö.R. (Ö.sszes K.Ö.telező R.öviden) című művet Tóth Zoltán rendezésében. Az iskolai kötelező olvasmányokon keresztül a felnőtté válás és a szerelem gondjait feldolgozó produkció főbb szerepeiben Füsti Molnár Éva és Köles Ferenc lesz látható. Az előadás ősbemutató, vonzerejét nyilván fokozza majd, hogy a 30Y frontembere, Beck Zoli és a Kaukázus együttes énekes-dalszerzője, Kardos-Horváth János is közreműködik benne. Apropó fiatalok, ha pályakezdő íróként arra kérném, hogy készítsen nekem honlapot és csináljon hírverést az első könyvem körül, mit válaszolna? L. Zs.: Elkészíteném. Mindig is érdekelt a számítástechnika, ezért végeztem el egy multimédia-fejlesztő tanfolyamot, megtanultam a honlapkészítést, -szerkesztést, -menedzselést. Én készítettem a Pécsi Nemzeti Színház első honlapját, és ezt a munkát igazgatóként is fogom folytatni. Több pécsi kulturális intézmény első honlapját is én készítettem annak idején, szerkesztettem egy időben például a Bóbita Bábszínházét, a Pannon Filharmonikusokét. Képeztem magam online marketingből is. Pécs a zene városa, ejtsünk néhány szót a színház operatagozatának bemutatójáról is. L. Zs.: A színház operaelőadásaiban ezúttal is a Pannon Filharmonikusok működik közre, így lesz ez Puccini Bohémélet című operájának magyar nyelvű, új megvilágításba helyezett változatával is, amit Bozsik Yvette rendez. A korábban említett Valahol Európában című előadásunkban pedig a színház énekkara és tánckara mellett a Pécsi Szimfonietta játszik. Az idén 60 éves Pécsi Balett mivel rukkol ki a jubileumi évben? L. Zs.: ÁdámÉva címmel táncszínházi ősbemutatóval készülünk a Pécsi Balettel koprodukcióban. Molnár Zsolt és Szabó Márton koreográfiáját Philippe Heritier és Szabó Balázs eredeti zenéjével, Iványi Marcell rendezésében láthatja a közönség. Bizonyára lesznek újdonságok is. Mit kapnak a pécsiek még ebben az évadban? L. Zs.: Ősbemutató lesz Telihay Péter rendezésében Sárosi István Otthol, édes otthol című kortárs drámája, és meg fogunk keresni kortárs pécsi írókat, mert örömmel mutatnánk be új színműveiket. Hétfői Vendégjárás címmel indítunk sorozatot, ami a gyakorlatban vendégjátékokat jelent. A kaposváriak a Tüskevárat hozzák el Pécsre, november végén pedig Gogol Egy őrült naplója című művének 2016-ban bemutatott új változatával érkezik hozzánk Keresztes Tamás. |