Koncertek a Budapest Music Centerben – ′21. november
2024. Április 10. /

UMZE Kamaraegyüttes: Crossover Concerto Project
Cimbalom, tárogató, klarinét. Három olyan hangszer, amelynek hangzását a magyar népzenével

és -cigányzenével azonosítjuk. A magyar jazz és etno-jazz vezető hangszeres-zeneszerzői vállalták, hogy az UMZE Kamaraegyüttes részére új darabokat komponálnak, vagy egy már meglévő művük ensemble verzióját prezentálják a BMC sorozatában. Fekete-Kovács Kornél, Lukács Miklós és Borbély Mihály versenyművei mellett a Mo­dern Art Orchestra muzsikusainak, Ávéd Jánosnak és Bacsó Kristófnak egy-egy, az UMZE együttes számára adaptált kompozíciója is elhangzik majd Vajda Gergely vezényletével.

BMC Koncertterem
11. 22., 19.30h


Dutch Focus / Artvark Saxophone Quartet – Under The Surface
A holland jazzszcéna két színfoltja tűnik fel az Opus Jazz Clubban november 5-én és 6-án. Az Artvark Saxophone Quartet neve egyet jelent az innovatív, eredeti kompozíciókkal, az erős szólistaegyéniségekkel és a négy szaxofon merész groove-jaival. Ezúttal legújabb, a koncert előtt nem sokkal megjelenő, Mother of Tousand című albumukat is bemutatják, melyet Arvo Pärt és Aphex Twin zenei világa inspirált. Az Under The Surface formációban három, különböző generációt képviselő zenészegyéniség talált egymásra az irányú késztetésében, hogy olyan improvizált zenét hozzon létre, melyben a szépség, a költészet és az össze­adódó energiák egyaránt nagy szerepet játszanak.

BMC – Opus Jazz Club
11. 5-6., 20h

[kep3]

Polska Jazz Fesztivál
Kilencedik kiadásához érkezett a BMC, a Katowice JazzArt és a Lengyel Intézet közös szervezésében megvalósuló Polska Jazz Fesztivál az Opus Jazz Clubban. A lengyel minifesztivál célja, hogy felvonultassa a nagy múltú és erős hagyományokkal rendelkező jazz szcéna leginnovatívabb és legfiatalabb formációit, akik kompromisszumok nélkül és progresszív szemlélettel alkotnak. Az idei alkalom minden eddiginél gaz­da­gabb, hiszen négy nap alatt hat formáció reprezentálja a lengyel jazz sokszínűségét.
A fesztiválon a női instrumentalisták is nagy számban képviseltetik magukat, amennyiben a sorozatot Lengyelország két úttörő női formációja, a Kamila Drabek Tercet és a O.N.E. Quintet nyitja november 10-én. A nagybőgős Kamila Drabek szerzeményeit játszó trió az énekelhető melódiákat ötvözi a folkzenei elemekkel, a rock energiáját a fiatalos bájjal, míg a O.N.E. Quintet a kortárs műfajokból, a hip-hopból lega­lább annyit merít, mint a lengyel népzenéből, miközben az amerikai és brit jazz legújabb trendjeit is szem előtt tartva hoz létre friss és aktuális zenét.
A fesztivál második napján, november 11-én a Paweł Mańka Semiotic Quintet és a Mateusz Pałka Trio mutatkozik be. A Semiotic Quintet a kompozíciót és az improvizációt teljesen egyenértékűként kezeli, ami szokatlan formákban és rendkívül változatos szólókban ölt testet, míg a tradíciók és a kortárs hangzás egyedi ötvözéséről híres Mateusz Pałka Trio karakteres, szláv hangulatával hozza lázba a közönséget.
A harmadik este fellépője a három Wójciński fivér és a Krzysztof Szmańda dobos alkotta avantgárd formá­ció, a Wójciński / Szmańda Quartet lesz november 12-én. A formáció egyik legizgalmasabb tulajdonsága, hogy szakít a ritmusszekció tradicionális szerepével, és a dobot, valamint a bőgőt a trombitával és zongo­rával teljesen egyenrangú szerepbe helyezi.
A sorozatot november 13-án három különböző nemzetiségű zenész ironikus felhangoktól sem mentes zenei projektje, a Hang Em High zárja. A formáció zenéje földközeli és eksztatikus, dalaik többsége rockzenei szerkezetet követ. Bond és Alfred Vogel buja ritmusokat fektetnek le, amelyekre nyers témák épülnek – mindezt Lucien Dubuis klarinétszólamai koronázzák meg, sokszor katarzisig nyújtott, improvizált szólók során.

BMC – Opus Jazz Club
11. 10-13., 20h