Koncertek a Budapest Music Centerben – ′21. december 2024. Április 10. / Csalog Gábor Vasárnapok Könnyű és nehéz – Schumann, Debussy, Bartók és Ligeti művei Idén is folytatódik Csalog Gábor zongoraművész Dialógusok (a) zenével című̋ sorozata, amelyben nemcsak a számára legkedvesebb zeneszerzőket és műveiket hívja párbeszédre, hanem Fazekas Gergely zenetörténészt is, akivel az egyes koncertek első̋ felében beszélget majd a szünet után elhangzó́ kompozíciókról. „Jaj, mily sekély a mélység / és mily mély a sekélység / és mily tömör a hígság / és mily komor a vígság” – Kosztolányi Dezső Esti Kornél éneke című versének néhány sora akár a december 5-ei koncert mottója is lehetne. A BMC Koncerttermében 18 órától elhangzó koncerten és beszélgetésen ugyanis azt a témát járják körül, hogy mitől nehéz (vagy éppen könnyű) egy zene akár kompozíciós, akár előadói, akár befogadói nézőpontból. A válasz – miként azt mások mellett Schumann, Debussy, Bartók és Ligeti életműve is illusztrálja – korántsem egyértelmű. Lehet valami játéktechnikai értelemben könnyű, ám zeneileg mégis megterhelő, vagy fordítva, egy-egy mű esetében pedig az előadó által befektetett energia sokszor nem áll egyenes arányban a hallgatói élmény jelentőségével. Ugyanakkor a legnagyobb szerzők – ha előlegezhető ekként az est tanulsága – még a legkisebb darabjaikban is nagy zenéket írtak. BMC – Koncertterem 12. 05., 18h [kep3] Katalán hangok az Opus Jazz Clubban Két friss és élettel teli katalán formáció mutatkozik be az Opus Jazz Club Catalan Sounds sorozatának keretén belül. December 3-án a barcelonai származású, argentin és svájci felmenőkkel rendelkező zongorista és énekes, Lucia Fumero tárja a közönség elé 2020 novemberében megjelent, Universo Normal című, debütáló albumát. Lucia egyaránt jártas az instrumentális zenében és a dalszerzésben, így meggyőző karizmával és személyességgel fejezi ki magát, és az sem ritka, hogy impresszionista eszközökhöz nyúl. Univerzumának magja a folkzenéből bontakozik ki, amelyet klasszikus és jazz-zenei képzettségén keresztül szűrve transzformál át valami egészen mássá, magával ragadó táncba hívva a hallgatót. A december 4-én kvartettjével fellépő Pau Figueres nemcsak számos zenei nyelvet beszél folyékonyan, de képes a gitárt egy önmagáért beszélő hangszerré varázsolni, hogy az szinte egy élőlény könnyedségével fejezze ki magát. Pau a flamencót ötvözi a kortárs könnyűzenei műfajokkal, kompozíciói pedig hűen tükrözik egyedi zenefelfogását, melyben a gitárra egy sokoldalú cross-over hangszerként tekint. BMC – Opus Jazz Club 12. 03. és 04., 20h Dés László Free Sounds Quartet Dés Lászlót saját bevallása szerint a jazznek immár csak az a fajtája érdekli, amikor társaival közösen, egy adott pillanatban közös nevezőre tudják hozni hangjaikat, minden előzetes tervezés nélkül, és hagyják, hogy a zene magától áramoljon minden irányba. E célt szem előtt tartva hívta életre a legendás szaxofonművész-zeneszerző nemzedékeken átívelő, szabad zenét játszó kvartettjét 2019 elején Lukács Miklós, Dés András és Fenyvesi Márton társaságában. Elgondolásuk, hogy az amúgy is nagy zenei szabadságot feltételező jazz műfajának végsőkig tágítsák a kereteit. Csak hangszeres tudásukra, a fülükre és érzékenységükre hagyatkozva, minden előzetes próba, egyeztetés nélkül játszanak, a teljes szabadság örömével. Ez nagy külső és belső összpontosítást igényel, hiszen a zenei produktum a játék közben ölt formát. A témák, a szerkezet, forma mind a pillanat szüleménye, és ez óriási élmény mind a muzsikusok, mind pedig a közönség számára, mivel a létrejövő zene soha többé nem reprodukálható abban a formában. Ez a közös élmény olyan, mint egy nagy varázslat, a rögtönzés varázslata. Négy kiváló muzsikus egymásra találása hangszereik közvetítésével, december 17-én, az Opus Jazz Clubban. BMC – Opus Jazz Club 12. 17., 20h |